حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ضرورت مدیریت هوشمند در حوزه امنیت غذایی کشور
12 مهر 1400 - 15:50
شناسه : 9313
7
وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید با هوشمندی حوزه امنیت غذایی را مدیریت کنیم و باید نقش نهادهای انقلابی در این زمینه پررنگ باشد.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اظهار کرد: استراتژی ما در وزارت جهاد کشاورزی ارتباط با نهادهایی است که در بخش کشاورزی با قدرت فعالیت دارند که بنیاد مستضعفان یکی از این نهادهای انقلابی پرقدرت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که دشمن، کشورها را با تحریم غذا تهدید می‌کند، تصریح کرد: بارزترین اقدام دشمن تحریم ورود مرغ اجداد به ایران بود و با تحریم ورود مرغ راس تا پرورش یافتن مرغ لاین آرین که هنوز هم به میزان خوداتکایی نرسیده است، باعث کاهش تولید مرغ در کشور شد و تبعات آن هنوز ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید با هوشمندی حوزه امنیت غذایی را مدیریت کنیم و باید نقش نهادهای انقلابی در این زمینه پررنگ باشد.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایجاد قرارگاه امنیت غذایی را در دستور کار داریم تا با حضور نهادهای انقلابی بتوانیم مشکلات غذایی کشور را برطرف کنیم.

دکتر ساداتی‌نژاد افزود: برای جلسات قرارگاه امنیت غذایی یک نماینده به ما معرفی کنید تا در کنار هم تصمیم‌گیری کرده و مشکلات بخش را برطرف کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: هولدینگ کشاورزی و بنگاه‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان می‌توانند وزارت جهاد کشاورزی را در تأمین امنیت غذایی کشور کمک کنند.

دکتر ساداتی‌نژاد ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان می‌توانند با نقش توسعه‌گری به کمک دامداری‌های مناطق محروم و روستایی بیایند تا دامداری‌های کوچک هم ارتقا یابند.

وی با بیان این که محوری‌ترین بخش فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی قراردادی است، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و مؤسسات تجاری باید با کشاورزان قرارداد ببندند و با تأمین کود، سم، بذر و بیمه محصولات،‌ کشاورز را در تولید یاری دهند و محصول تولید شده را خریداری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: کشاورزی قراردادی علاوه‌بر افزایش تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشور، درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد و ما خواستار ورود هولدینگ بنیاد مستضعفان به کشاورزی قراردادی هستیم.

وی با اشاره به این که ۸۰ درصد از فعالیت‌های بنیاد مستضعفان در بخش دامپروری است، گفت: ما خواستار ورود بنیاد به بخش زراعت و به‌ویژه باغداری هستیم تا از این طریق سطح باغداری کشور ارتقا یابد.

دکتر ساداتی‌نژاد با بیان این که ایجاد معاونت جهاد سازندگی تأکید ریاست جمهوری است، اظهار داشت: ایجاد معاونت جهاد سازندگی مستلزم حضور فعال در مناطق محروم و روستایی است که لازم است همکاری دو مجموعه در این حوزه توسعه یابد.

وی خاطرنشان کرد: در تأمین بذر، نهال و صنایع تبدیلی به یاری بنیاد مستضعفان نیاز داریم، ما سومین تولیدکننده خرمای جهان هستیم اما صنایع تبدیلی آن در خوزستان وجود ندارد.

دکتر ساداتی‌نژاد ادامه داد: ۸۵ درصد از هزینه سیستم‌های نوین آبیاری توسط دولت پرداخت می‌شود اما برخی روستاییان توان مالی پرداخت ۱۵ درصد سهم خود را هم ندارند و ورود بنیاد مستضعفان در پرداخت سهم کشاورزان مناطق محروم می تواند به ارتقا کشاورزی کمک کند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین خواستار همکاری و یاری بنیاد به وزارتخانه در حوزه تأمین نهاده‌های دامی شد.

وی گفت: ایجاد شبکه کشاورزی ایران مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و رئیس صدا و سیما است تا از طریق این شبکه الگوی مصرف محصولات کشاورزی را فرهنگ‌سازی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف محصولات کشاورزی، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با بنیاد مستضعفان همکاری خواهد داشت.

از تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی از مزرعه تا سفره حمایت می‌کنیم

دراین نشست، سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به‌عنوان یک نهاد انقلابی در خدمت دولت‌ها بوده و خواهد بود، ما در دولت قبل هم کاملاً هماهنگ عمل کردیم.

وی افزود: باید از نقاط قوت دولت قبل استفاده شود و اگر نقاط ضعفی مشاهده شده برطرف شود.

فتاح تصریح کرد: بنیاد مستضعفان در زمینه کشاورزی از قدیم فعالیت داشته و خوشنام بوده است و در این دوسال هم سعی کردیم به حوزه کشاورزی بیشتر بپردازیم.

وی با بیان این که ما مصلحت نظام را در نظر می‌گیریم، گفت: آنچه به نفع مردم و نظام است برای ما حائز اهمیت خواهد بود و سود و منفعت را در نظر نمی‌گیریم.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته، دامداری‌های صنعتی بنیاد مستضعفان از ۸۰ هزار رأس به ۱۰۳ هزار رأس توسعه یافته و همچنین راندمان شیر دامداری‌ها از ۳۹.۹ کیلوگرم به ۴۲ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان این که رویکرد ما در بنیاد واگذاری امور به مردم است، گفت: ما برخی از این بنگاه‌های اقتصادی را وارد بورس کرده‌ایم و مردم سهامدار ما هستند.

فتاح با بیان این که بنیاد مستضعفان علاوه‌بر بخش اقتصادی، بنیاد برکت را در کنار خود دارد، خاطرنشان کرد: این بنیاد با ظاهر یک جهاد سازندگی کوچک در روستاها و مناطق محروم فعالیت می‌کند و در آبرسانی، بهداشت روستاها و دام و کشاورزی به روستاییان خدمت می‌کند.

وی افزود: بنیاد مستضعفان از طریق بانک سینا به روستاییان وام اعطا می‌کند و با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همکاری مشترک دارد و امسال تمام تسهیلات ما برای اشتغال روستایی به صورت قرض‌الحسنه خواهد بود.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: در زمینه بذر و نهال از نهال‌های کشت بافت که در حال توزیع هستند حمایت می‌کنیم و به دنبال توسعه این مراکز هستیم.

وی با بیان این که بنیاد مستضعفان زنجیره کامل تولید تا سفره را در اختیار دارد، عنوان کرد: در زمینه صنایع غذایی، صنایع غذایی پاک و گوشتیران متعلق به بنیاد مستضعفان است که می توانند با وزارت جهاد کشاورزی همکاری داشته باشند.

فتاح با بیان این که بنیاد مستضعفان از زمان کمبود گوشت در کشور به پرواربندی روی آورده است، ادامه داد: در حال حاضر در اردستان و چند نقطه دیگر در کشور واحدهای پرواربندی را راه‌اندازی کرده‌ایم و این واحدها در آینده توسعه خواهد یافت.

وی افزود: در زمینه دام سبک فعالیت نداشتیم که به تازگی این بخش هم راه‌اندازی شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تأکید کرد: ما از تدابیر وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید محصولات کشاورزی، قیمت محصولات و نحوه عملکرد در مناطق محروم حمایت خواهیم کرد و در کنار این وزارتخانه خواهیم بود.

در ادامه این جلسه، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز نظرات و پیشنهادهای خود را برای توسعه همکاری‌ها مطرح کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.