حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4531 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ضرورت هم‌افزایی بین تحقیقات و اجرا در بخش کشاورزی
13 مهر 1399 - 12:01
شناسه : 4403
4

کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی با رویکرد انسجام برنامه‌ای بین سه حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بخش اجرا آغاز به کار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین جلسه کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی، کمیسیون […]

ارسال توسط :
پ
پ

کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی با رویکرد انسجام برنامه‌ای بین سه حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بخش اجرا آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین جلسه کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی، کمیسیون هماهنگی تحقیقات را عالی‌ترین هسته فکری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و بر برنامه‌های راهبردی، استراتژیک، طرح‌های کلان ذیل برنامه‌ها تأکید کرد و گفت: مهمترین شان و جایگاه سازمان تات، برنامه‌ریزی برای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سطح سازمان و هماهنگ کردن آن با بخش اجرا برای رفع موانع نفوذ یافته‌های پژوهشی در پاسخ به یک چالش کلان هدفمند کلان است که با قدرت و قوت انجام خواهد شد.

ضرورت هم‌افزایی بین تحقیقات و اجرا در بخش کشاورزی

دکتر بازرگان با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بین تحقیقات و اجرا در حل مسائل بخش کشاورزی بیان داشت: توجه به خروجی محور کردن و انجام پروژه‌های چند دیسیپلینی از مهمترین اهداف تدوین دستورالعمل جدید تصویب طرح‌های پژوهشی است که در آن هر پروژه پژوهشی در حقیقت به جزیی از یک برنامه اجرایی واحد را برای رفع یک مسأله اصلی بخش کشاورزی می‌پردازد.

وی با بیان این که برخی پرسش‌ها در حوزه کشاورزی فرامؤسسه‌ای است، افزود: بهره‌وری آب، موضوعی فراموسسه‌ای است که چندین حوزه تخصصی را دربر می‌گیرد و لازم است برای ارتقای آن از چندین مؤسسه از جمله مؤسسه آب و خاک و معاونت اجرایی متناظر آن وارد عمل شوند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به بررسی تجارب کشورهای دنیا، به بیان نقاط قوت و ضعف آنها در امر تحقیقات کشاورزی پرداخت و جنبه‌های مغفول پژوهش در این کشورها را مورد اشاره قرار داد.

وی در ادامه به بیان برخی موانع نفوذ حوزه فناوری پرداخت و بر ضرورت تحقق پژوهش‌های خروجی محور تأکید کرد.

دکتر بازرگان در این خصوص اظهار داشت: برخی خروجی‌ها، میانی و برخی نهایی است؛ در دنیا ساخت واکسن خروجی میانی است و سلامت مردم خروجی نهایی است و باید به سمت خروجی‌های نهایی پیش برویم و در خروجی‌های میانی توقف نکنیم.

وی با بیان این که با بهره‌گیری از تجارب داخلی به یک گفتمان مشترک رسیده‌ایم، تصریح کرد: برنامه محوری را درک کرده‌ایم و با احصای تک پروژه‌ها به تعریف پروژه هدفمند و مشخص رسیده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی بر ارائه گزارش‌های شفاف در برنامه‌های توسعه کشور تأکید کرد و افزود: برای تحقق چشم‌انداز تحول در بخش کشاورزی، لازم است آموزش، تحقیقات، ترویج کشاورزی و اجرا در هماهنگی با تمام نمایندگان معاونت‌های حوزه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی همه با هم یکصدا در کنار یکدیگر برای این امر تلاش کنند.

وی در ادامه به تبیین برنامه‌ها پرداخت و بر نقش و جایگاه معاونت برنامه‌ریزی تأکید ویژه کرد.

تدوین برنامه استراتژیک امنیت غذایی مقدمه‌ای برای تدوین سند امنیت غذایی کشور

مشاور عالی سازمان تات نیز راه‌اندازی کمیسیون هماهنگی تحقیقات را اقدام ارزشمندی دانست و ابراز امیدواری کرد با ادامه یافتن آن و تحقق برنامه محوری این کمیسیون بتواند سرمنشا تحولات رو به رشد در سازمان و در مجموعه کشاورزی کشور باشد.

دکتر زند با اشاره بر ضرورت توجه به برنامه‌محوری از سازمان‌های جهانی نام برد که در زمینه کشاورزی در سطح بین‌المللی با سیاستگذاری‌های کلان برنامه‌ریزی در حوزه‌های مهم را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

دبیر کمیسیون تدوین سند کشاورزی دانش‌بنیان با مروری بر عناوین ۵ برنامه استراتژیک سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تلاش‌های صورت گرفته در تدوین برنامه استراتژیک امنیت غذایی را مقدمه خوبی برای تدوین سند امنیت غذایی کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد برنامه محوری از سازمان به وزارتخانه نیز تسری یابد و شاهد انسجام در برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی باشیم.

توسعه زنجیره ارزش در بخش کشاورزی

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی نیز در این نشست با بیان این که تمام ارکان جامعه باید خودشان را در مسیر توسعه تعریف کنند، بر زنجیره ارزشی در کشاورزی تأکید کرد.

دکتر کیایی در ادامه به تشریح تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخته و از جمع سپاری برای ایده‌های کشاورزی خبر داد.

لزوم تطبیق پروژه‌های امنیت غذایی از منظر تحقیقات

دکتر عصاره رئیس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ونهال با بیان اینکه در قالب‌سازی، مفاهیم‌سازی، مکتوب و مستند کردن کارها، اقدامات خوبی انجام شده است، خواستار پاسخگویی به پرسش‌های جامعه در دبیرخانه و کارگروه تحقیقاتی شد و بر تطبیق پروژه‌های امنیت غذایی از منظر تحقیقات، تأکید کرد.

کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی‏، بالاترین مرجع بررسی و تصویب طرح‌های کلان است

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات ضمن ابراز خرسندی از شروع به کار کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی سازمان اذعان داشت: می‌توان از این کمیسیون به‌عنوان بانفوذترین و پرتحرک‌ترین کمیسیون سازمان از این تاریخ به بعد نام برد.

دکتر ارژنگ جوادی گفت: بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی و تعیین اولویت‌ها با توجه به اعتبارات مصوب در اواخر دهه شصت به کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون بررسی و هماهنگی طرح‌های تحقیقاتی تفویض شد و این امر در سال ۱۳۸۰ نیز با طرح یکسان‌سازی ضوابط حاکم بر بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی وزارتخانه‌های کشاورزی و جهادسازندگی انجام و دستورالعمل نحوه پیشنهاد، بررسی، تصویب و ابلاغ طرح‌ها و پرژوه‌های تحقیقاتی مجدد به این کمسیون تفویض شد. اما در سال ۱۳۸۴ با برعهده گذاشتن وظیفه بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی به کمیته هماهنگی امور پژوهشی متشکل از معاونان پژوهشی و فناوری واحدهای تحقیقاتی ملی کم کم نقش این کمسیون کمرنگ و وظیفه مزبور در سایه سایر وظایف کمیته هماهنگی امور پژوهشی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به احساس ضرورت ویژه به تشکیل این کمیسیون، کمیته بازنگری با مسئولیت معاون پژوهش و فناوری سازمان تشکیل شد و با اخذ نظرات کارشناسی از معاونت‌های پژوهشی و فناوری واحدهای تحقیقاتی ملی و برخی از خبرگان و همچنین تشکیل جلسات کمیته هماهنگی امورپژوهشی در سال ۹۸ و ۹۹ و حمایت های رئیس سازمان، امروز این کمیسیون راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.

جوادی از تدوین دستورالعمل‌های جدید برای بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی در این کمیسیون خبر داد و افزود: از این پس بالاترین مرجع بررسی و تصویب طرح‌های کلان و طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کمیسیون هماهنگی تحقیقات کشاورزی است.

وی، بکارگیری تحقیقات در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بخش کشاورزی را برای حفظ امنیت غذایی حایز اهمیت دانست و سوق دادن راهبردهای تحقیقات کشاورزی ایران به سمت کاربردی شدن طرح‌های پژوهشی را برای رفع چالش‌ها ضروری عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، اعضای تشکیل‌دهنده این کمسیون را متشکل از معاون پژوهش و فناوری سازمان بعنوان رئیس کمسیون، مدیرکل دفتر امورپژوهشی سازمان بعنوان دبیر، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان، رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی سازمان، نماینده غیرثابت بخش خصوصی، مدیران برنامه‌های راهبردی مصوب شورای تحقیقات سازمان و پنج نفر خبره و آشنا با مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی به انتخاب رئیس سازمان عنوان کرد.

توسعه فعالیت‌های تحقیقات کاربردی جزو اهداف مهم بخش کشاورزی است

مشاور رئیس سازمان تحقیقات با بیان این موضوع که در شرایط فعلی کشور، رشد اقتصادی مستمر یکی از نیازهای اساسی به شمار می‌رود و در این میان، افزایش اثربخش و حساب شده مخارج تحقیق و توسعه و مدیریت کارآمد آن می‌تواند راه‌ حلی برای توسعه اقتصادی کشور ایران باشد، بر همراهی و هماهنگی بخش تحقیقاتی و بهره‌برداران برای پیشبرد اهداف و اخذ نتیجه در پروژه‌های تحقیقاتی تأکید کرد.

دکتر محمدرضا بلالی با اذعان بر این که تحقیق و توسعه محور اصلی توسعه پایدار و متوازن است و کارآمد کردن نظام تحقیق و توسعه برای تبدیل ایده‌ها به محصولات یا خدمات و استفاده از نتایج فعالیت‌های پژوهشی مورد تأکید است؛ تصریح کرد: با این حال چالش‌های بسیاری پیش روی فعالیت‌های پژوهشی و کاربردی کردن دستاوردهای آن وجود دارد و یکی از راه‌های رفع چالش‌ها در تحقیق هوشمندسازی است.

وی تصریح کرد: توسعه فعالیت‌های تحقیقات کاربردی همواره جزء اهداف مهم بخش کشاورزی محسوب می‌شود و واقعیت آن است که یافته‌های تحقیقات به صورت نظام‌مند در عرصه‌های عملی اقتصاد به کار گرفته شده و فرهنگ استفاده از نتایج تحقیقات در رفتارهای اقتصادی و کارگزاران و تصمیم‌گیران نهادینه شود.

این مسئول با بیان اینکه با وجود افزایش هزینه‌های تحقیقاتی، کارآمدی استفاده از نتایج آن با دشواری‌هایی مواجه بوده است، افزود: اساس تحقیق و پژوهش، استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود و همچنین به کارگیری فناوری‌های نوین در بخش‌های تولیدی و خدماتی است.

تدوین سند امنیت غذایی گامی مهم در حفظ خوداتکایی کشاورزی است

در این جلسه، عضو هیأت علمی پژوهشکده آبخیزداری، بخش کشاورزی را از بخش‌های حاکمیتی کشور دانست و تدوین سند امنیت غذایی را گام مهمی برای حفظ خوداتکایی کشاورزی دانست.

دکتر جهانگیر پرهمت با بیان این که نخستین گام در کاربردی کردن طرح‌های پژوهشی، ایجاد محور ارتباط بین بخش‌های مختلف کشاورزی و مراکز پژوهشی در جهت ارتباط مستمر و بهتر مراکز پژوهشی با بهره‌برداران کشاورزی، است اظهار داشت: هنر پژوهش و تحقیقات این است که به‌گونه‌ای عمل کند که بهره‌بردار پذیرای بهره‌مندی از آن باشد و در راستای بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی آنها فعالیت کند.

وی افزود: از این طریق می‌توان با ارائه طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و مشکل محور در جهت برون رفت از تنگناهای موجود و برنامه‌ریزی در جهت توسعه علمی بخش کشاورزی اقدام کرد و گفت: پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی باید طرح‌هایشان را بر مبنای نیازهای استفاده‌کنندگان و کاربرد یافته‌های تحقیقاتی در حل مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی متمرکز کنند.

پرهمت با تأکید بر این موضوع که استفاده از یافته‌های علمی، کاربردی و آموزش بهره‌برداران و ارتباط تنگاتنگ بخش تحقیقات و اجرا می‌تواند به درک واقعی از مشکلات موجود و ارائه راهکارهای علمی مناسب و بهینه‌سازی فعالیت‌های بخش تحقیقات کمک کند یکی از راه‌های عملیاتی کردن ایده‌های جدید و بکارگیری یافته‌های تحقیقاتی آنها به منظور گذار از چالش‌های موجود بخش کشاورزی را تقویت جایگاه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان آب و کشاورزی عنوان کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.