حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
عیدی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان گندمکار
06 فروردین 1401 - 23:45
شناسه : 10959
7
قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌های گذشته، همواره مورد اعتراض کشاورزان گندمکار بوده است. این در حالی است که با توجه به مشکلات جنگ اوکراین، چشم‌انداز خرید گندم از منابع خارجی، روشن نبوده و پیش‌بینی‌های موجود بر کمبود عرضه جهانی گندم دلالت دارد.
ارسال توسط : نویسنده : محمودرضا عیسی‌خانی منبع : دیده بان امنیت غذایی(داغ)
پ
پ

با توجه به نقش مهم و اساسی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور، با مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی؛ علی‌رغم تعیین نرخ خرید تضمینی 9500 تومانی برای هر کیلو گندم در قانون بودجه 1401، در جلسه سوم فروردین، هیأت وزیران قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد که از این میزان، مبلغ ۱۰۵ هزار ریال به عنوان اصل قیمت تعیین شده و ۱۰ هزار ریال به‌عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شده است.
بدیهی است این عیدی دولت و وزیر جهاد کشاورزی به کشاورزان گندمکار، موجبات افزایش ضریب خوداتکایی گندم را فراهم آورده و وابستگی کشور به گندم وارداتی را کاهش خواهد داد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مصاحبه‌ای اختصاصی با عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، نقطه‌نظرات وی را جویا شدیم.
هاشمی در ابتدای سخنان خود گفت: خوشبختانه سال نو ۱۴۰۱ با رویکرد و خبرهای بسیار خوبی آغاز شده است. از جمله پیام نوروزی مقام معظم رهبری، بارش‌های بسیار خوبی که در اکثر استان‌ها داشتیم و مخصوصاً اعلام قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی که موجب دلگرمی، رضایت و خوشحالی کشاورزان گندمکار شد.
در سال‌های گذشته با توجه به اینکه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی؛ به خصوص گندم، در اختیار شورای اقتصاد بود، بدون هیچ‌گونه دخالتی از سوی کشاورزان و تولیدکنندگان، قیمت تضمینی برای انواع محصولات و گندم تعیین می‌شد که تا سال گذشته بدون استثنا در تمام سال‌ها کشاورزان از این قیمت‌گذاری و قیمت گندم ناراضی بودند که این نارضایتی به حق بوده است زیرا هزینه‌های تولید و سود کشاورزان را پوشش نمی‌داد.
وی افزود: خوشبختانه سال گذشته زمانی که آقای دکتر ساداتی‌نژاد به‌عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بودند، حرکتی تاریخی و بسیار ماندگار انجام دادند که عبارت بود از تصویب شورایی تحت عنوان شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی که در این شورا 3 نفر از اعضای دولتی و ۶ نفر از تشکل‌های بخش کشاورزی عضویت دارند، یعنی کشاورزان با اکثریت غالب توانستند در نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی خود صاحب رأی شوند. در ادامه رویکرد وزارت جهاد کشاورزی از زمانی که دکتر ساداتی‌نژاد به‌عنوان وزیر انتخاب و مشغول به کار شدند، واقعی نمودن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بود. که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها، محصول استراتژیک گندم می‌باشد. خوشبختانه این اتفاق با اعلام قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از طرف وزیر محترم جهاد کشاورزی که در هیأت دولت به تصویب رسید، عیدی و خبر خوشی برای کشاورزان بود. با توجه به قیمت جهانی گندم که بالای ۴۴۰ دلار است، جنگی که در منطقه اتفاق افتاده است و تولید کشورهای مهم تولیدکننده گندم از جمله اوکراین که بشدت در سال جاری پایین آمده است، این حرکت بسیار مدبرانه و کارشناسانه است.
هاشمی افزود: اگرچه فصل کاشت تمام شده است ولی فصل بهره‌وری یا داشت را داریم و بیش از ۷۰ درصد کشور هم اکنون در مرحله داشت هستند. این قیمت باعث شده که کشاورزان دلگرم شده و مصمم‌تر از گذشته در خصوص مدیریت مزرعه، تغذیه و مراقبت‌هایی که برای افزایش راندمان تولید انجام می‌گیرد و استفاده از نهاده‌ها برای افزایش تولید اقدام کنند که تأثیر بسیار خوبی در افزایش میزان تولید برجای خواهد گذاشت. همچنین تعیین نرخ مناسب باعث می‌شود گندم‌های تولید شده که سال‌های گذشته به سمت نهاده‌های دامی و قاچاق می‌رفت، امسال توسط دولت خریداری شود تا به خوداتکایی در این خصوص برسیم.
وی در مورد کشت قراردادی گندم هم گفت: از مهمترین برنامه‌هایی که وزیر محترم جهاد کشاورزی ارائه دادند توسعه کشت قراردادی بود که یکی از اساسی‌ترین مسائل راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است که امسال آغاز شده و در اکثر استان‌ها مؤثر بوده است و کشاورزان هم با دلگرمی بیشتری فعالیت می‌کنند زیرا بازار و قیمت برای آنان مشخص است و باعث می‌شود که ضریب اطمینان تولید بالاتری داشته باشیم.
همچنین یکی دیگر از تصمیمات خوب در بخش کشاورزی کاهش قیمت کودهای پایه از ابتدای امسال بوده است. همچنین اگر بارندگی‌ها در دو ماه آتی که پیش‌بینی شده است، وضعیت خوبی داشته باشند به خودکفایی نزدیک‌تر می‌شویم و امیدوارم که برای امسال بالای 8 میلیون تن تولید گندم در کشور داشته باشیم و شاهد این خواهیم بود که استمرار سیاست‌های خوب فعلی، در سال‌های آتی ما را به خودکفایی کامل برساند.
در پایان از طرف کشاورزان گندمکار از مجموعه دولت و به خصوص وزیر محترم جهاد کشاورزی قدردانی می‌کنم و همچنین از کشاورزان عزیز انتظار دارم ضمن تعهد فروش به چرخه دولتی، مدیریت بهینه مزرعه با نیت رسیدن به خوداتکایی را عملیاتی کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.