حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
قاچاق علوفه دامی به کشورهای همسایه
14 تیر 1400 - 10:12
شناسه : 8030
6
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران از افزایش قاچاق علوفه به کشورهای همسایه با تشدید خشکسالی در منطقه خبر داد و گفت: همراه با افزایش قاچاق شاهد احتکار علوفه در داخل توسط فرصت‌طلبان سودجو هستیم.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، فرهاد اکبری با تأکید بر اینکه در بحران تأمین علوفه دامی برای ادامه تولید گوشت قرمز هستیم، اظهار کرد: 60 تا 75 درصد خوراک دام را علوفه تشکیل می‌دهد و خلاء در تأمین فلج شدن تولید در بخش دامپروری کشور است.

وی ادامه داد: عمده علوفه‌های مورد استفاده کلش و یونجه هستند که این روزها دامداران با کمبود و گرانی آن‌ها مواجه هستند.

اکبری دلیل بخشی از کمبود این دو علوفه پر مصرف را قاچاق عنوان کرد و افزود: هر روز شاهد افزایش قاچاق کلش و یونجه به کشورهای همسایه توسط فرصت‌طلبان هستیم.

به گفته وی؛ خشکسالی سال‌جاری تمام کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده و همسایگان کشور نیز مانند ما با کمبود شدید علوفه مواجه هستند و بازار این کالاها برای قاچاقچیان داغ است.

اکبری کشورهای که بیشترین قاچاق علوفه به آن‌ها در حال انجام است را عراق و افغانستان برشمرد.

وی قیمت حال حاضر هر کیلوگرم کلش گندم در بازار داخلی را 4 هزار و 200 تومان و هر کیلوگرم یونجه را 6 هزار تومان اعلام کرد.

اکبری تصریح کرد: این قیمت‌ها برای دامداران گران است و بسیاری دیگر توان خرید و تأمین آن‌ها با این قیمت‌ها ندارند.

وی معتقد است؛ سخت شدن شرایط تولید موجب شده که صنعت دامپروری با فروش دام‌های نارس و آبستن به خودزنی برسد.

اکبری همچنین از افزایش احتکار علوفه توسط سودجویان خبر داد و افزود: با کاهش تولید علوفه در کشور برخی برای سودجویان شروع به احتکار کرده‌اند که بر بحران بازار این کالاها دامن زده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران شرایط تأمین و بازار نهاده‌های دامی را نیز بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: تأمین و بازار نهاده‌های دامی مانند جو و ذرت که 25 تا 40 درصد از خوراک دام را تشکیل می‌دهند نیز با مشکل مواجه است.

اکبری ادامه داد: به گفته مسئولان حجم زیادی از نهاده‌های دامی در بندر دپو شده است، اما دامداران برای دریافت سهمیه خود از سامانه بازارگاه 3 تا 4 ماه در نوبت می‌مانند.

وی با بیان اینکه باید به دامداران برای کشتار دام‌های نارس و آبستن حق داد، افزود: دامداران نمی‌توانند به دام گرسنه بگویند منتظر بمان تا نهاده‌ به دستمان برسد، در این شرایط گزینه‌ای برای دامداران جز فروش دام‌ها نارس و آبستن ندارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.