حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
قیمت گندم دلالان بالاتر از نرخ خرید تضمینی
07 تیر 1400 - 12:14
شناسه : 7932
5
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: دلالان گندم را با قیمت بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان می‌خرند و به کارخانه‌های خوراک دام می‌فروشند.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، عطاء الله هاشمی با بیان اینکه حضور دلالان، واسطه‌ها و سلف‌خران اتفاق تازه‌ای در مزارع کشاورزان نیست، اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل حضور آن‌ها مشکل اقتصادی کشاورزان است، دلالان از این مشکل سوء استفاده کرده و با پیشنهاد قیمت وسوسه انگیز و پرداخت نقد به سراغ کشاورزان می‌روند.

 وی ادامه داد: در حال حاضر گندمکاران در شرایط بد اقتصادی هستند، این موضوع زمینه حضور فعال دلالان را در مزارع گندم فراهم کرده است، ضمن اینکه آن‌ها قیمت بالاتری نسبت به نرخ خرید تضمینی پیشنهاد می‌دهند.

به گفته هاشمی؛ دلالان قیمت 5 هزار و 700 تا 5 هزار و 800 تومان را برای هر کیلوگرم گندم پیشنهاد می‌دهند در حالی که نرخ خرید تضمینی 5 هزار تومان است.

وی افزود: برآورد ما این است که دلالان دست کم 2 میلیون تن گندم را خریداری و مسیر خرید تضمینی منحرف کنند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا دلالان گندم را گران‌تر خریداری می‌کنند و آن را به کجا و با چه قیمتی می‌فروشند، افزود: عمدتاً گندم‌های خریداری شده به کارخانه‌های خوراک دام فروخته می‌شود چراکه قیمت ‌غلات مورد استفاده شده در تهیه خوراک دامی بالاتر از قیمت گندم است.

وی تصریح کرد: به طور مثال ارزان‌ترین نهاده دامی که در تولید خوراک دام در کارخانه‌ها استفاده می‌شود جو است که قیمت هر کیلوگرم آن بین 6 تا 6 هزار و 500 توان است، تهیه خوراک دام با گندم برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

هاشمی معقتد است؛ هر چند دلالان گندم را بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان تحویل می‌گیرند اما با توجه به فاصله قیمت گندم با نهاده‌دامی، سود بی‌زحمت و یک‌شبه آن‌ها فراهم است.

وی علاوه بر کارخانه‌های خوراک دام، صنایع تبدیلی را از دیگر مشتریان دلالان گندم بر شمرد.

هاشمی همچنین پیش‌بینی کرد بخشی از گندم سال‌جاری توسط دلالان به طمع سود بیشتر برای فروش در سال آینده انبار شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.