حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از خام‌فروشی
08 فروردین 1400 - 16:58
شناسه : 6907
7
دکتر زهرا سعیدی مبارکه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی (نماینده مردم مبارکه در دوره دهم) طی سخنانی با اشاره به نام‌گذاری سال 1400 توسط مقام معظم رهبری با عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" گفت: چاره رسیدن به خودکفایی، سرمایه‌گذاری در حدود 40 میلیارد دلار برای جلوگیری از خام فروشی است و در آن صورت است که غیر از اشتغال‌زایی، اثر تحریم‌ها نیز به شدت کاهش خواهد یافت. در بسیاری از حوزه‌های تولیدی با مدیریت صحیح و جلوگیری از خام‌فروشی می‌توان به تولید انبوه، فرآوری و ایجاد اشتغال در کشور رسید.
ارسال توسط :
پ
پ

You are hacking your site، سعیدی مبارکه با بیان این‌که در حوزه نفت می‌توان با مبلغ 25 میلیارد دلار فرآوری ایجاد کرد تا دیگر نفت خام فروخته نشود، افزود: هستند کسانی که حاضر باشند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا هم از فروش نفت خام جلوگیری شود، هم ایجاد اشتغال شده و هم ارز قابل توجهی وارد کشور شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: در صنعت چرم و سالامبور نیاز به مبلغ 1 میلیارد دلار داریم تا از صادر کردن پوست خام گوسفند به خارج از کشور جلوگیری کرد. در حوزه سنگ‌های ساختمانی 2 میلیارد و در حوزه سنگ‌های معدن نیاز به 4 میلیارد دلار داریم تا در این حوزه‌ها هم به خودکفایی برسیم.

دکتر سعیدی در پاسخ به این سئوال که این مبالغ از کجا باید تأمین شود؟ گفت: برای نمونه در پروژه ستاره خلیج فارس، روزانه 370 هزار بشکه نفت خام فرآوری می‌شود که با صرف مبلغ 5 میلیارد دلار به این سطح از خودکفایی رسیده و در صورتی که این 5 میلیارد را 5 برابر کنیم یعنی با صرف 25 میلیارد دلار، ظرفیت فرآوری ستاره خلیج فارس از 370 هزار بشکه به 1میلیون و 850 هزار بشکه در روز خواهد رسید که اثر تحریم‌ها را به شدت کاهش خواهد داد.

وی افزود: بحث تولید و اشتغال سال‌ها است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و باید در این زمینه به جای شعار دادن و مقصر دانستن دیگران، اقدام عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی یکی از موانع بسیار مهم در راه رسیدن به تولید و اشتغال مطلوب و جلوگیری از خام‌فروشی را در افتادن با سران ثروت و قدرت دانست که مسلماً کار دشواری ‌است و افزود: برای نمونه در طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بالاخره برخی از مدیران دارای قدرت متضرر از این قانون که هم ردیف وزرا و معاونین وزرا بودند و با این طرح مخالفت می‌کردند رو برو بودیم ولی در نهایت 8000 بازنشسته جای خود را به مدیران جوان دادند و واقعاً تصویب یک قانون این چنین نیست که چنین طرح‌هایی یک روزه آماده شود و فردا در صحن مجلس رأی بیاورد و پس فردا ابلاغ و اجرایی شود بلکه باید ابتدا گفتمان آن ایجاد و پس از طی فراز و نشیب‌ها، پس از تصویب با یک سیستم اجرائی قوی و فارغ از حاشیه به پشتوانه قانونی و با ضمانت اجرایی تصمیم بگیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.