حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم قوانین سختگیرانه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای حفظ خاک
15 آذر 1401 - 13:58
شناسه : 15047
4
رییس انجمن علوم خاک ایران بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای حفظ خاک تأکید کرد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، کامبیز بازرگان در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار داشت: هر سانتی‌متر از خاکی که قابل کشت و تولید غذا است نباید به سمت ساخت مسکن و سایر کاربری‌ها برود.

وی افزود: تغییر کاربری به شدت کمیت خاک‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قانون در این زمینه نیاز به بازنگری دارد و قوانین باید در مورد تغییر کاربری به شدت سختگیرانه شود.

بازرگان با بیان این که در خوشبینانه‌ترین وضعیت، سالانه ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دچار تغییر کاربری می‌شود، تصریح کرد: در ایران اراضی خارج از کشت زیادی داریم که می‌تواند برای توسعه شهرها و اسکان مردم مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به پایین بودن سرعت تشکیل خاک و کاهش بارندگی در کشور گفت: تشکیل هر سانتی‌متر خاک در جهان بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد و از سوی دیگر بارندگی در تسریع فرآیند خاک‌سازی بسیار مؤثر است، بنابراین با توجه به بارندگی کم در کشور و پایین بودن سرعت تشکیل خاک، ما به لحاظ کمیت با محدودیت جدی خاک روبرو هستیم به طوری که نزدیک به ۱۰ درصد خاک اراضی کشور قابل کشت است.

رییس انجمن علوم خاک ایران در همین حال بر اجرای کشاورزی حفاظتی، مدیریت حاصلخیزی و افزایش مواد آلی خاک به منظور افزایش کیفیت این منبع تولید تأکید ورزید.

وی به موضوع فرسایش خاک اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی، نوع و پراکنش بارندگی و پستی و بلندی اراضی کشور، با سیل و خشکسالی روبرو هستیم که فرسایش آبی و بادی خاک را تشدید می‌کند و برای مقابله با آن ضروری است عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح بیشتری اجرا شود.

بازرگان درباره قانون حفاظت خاک نیز اعلام کرد: این قانون کمک کننده است و نگاه امانت‌داری به خاک را تقویت می‌کند.

وی در عین حال خواستار تسریع در تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک از سوی دولت و تسریع در پیگیری بحث شناسایی خاک، پایش و مقابله با تخریب و آلودگی خاک که در قانون حفاظت خاک آمده، شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.