حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌های نو در طرح‌های آب و خاک
30 خرداد 1401 - 10:32
شناسه : 12504
4
دکتر فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست ضرورت تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی در سطح کشور در کرج در این خصوص گفت: باید فناوری‌هایی طراحی و تولید شوند که به لحاظ اقتصادی به صرفه و نسبت به مشابه وارداتی آن ارزان‌تر باشند.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی با اشاره به این که در حوزه خاک کشاورزی در مقایسه با حوزه آب دستورالعملی وجود ندارد بر همکاری مشاوران راهبردی برای احصای این دستورالعمل‌ها و همچنین استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای برای پایش سطح زیر کشت و تعیین آب مصرفی برای محصولات کشاورزی تأکید کرد.

رصد کشت محصولات کشاورزی با تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان

دکتر عباسی در خصوص تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی در کشور بیان کرد: در بحث‌های نرم‌افزاری تهیه اطلس آب گیاهان زراعی و باغی خطاهایی وجود دارد و باید از کاسته شود تا سامانه‌ای به روز و با حداقل خطا راه‌اندازی شود که در این خصوص هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی افزود: در حوزه نیاز آبی باید تلاش‌های بیشتری شود تا به آنچه که مطلوب است دست یابیم.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر این که اطلاعات تولید شده برای اطلس آب باید کاربردی و در راستای منافع کشور و آینده آن باشد، افزود: با هماهنگی معاونت‌های زراعت و برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهادکشاورزی خروجی این کار باید کاربردی و نتایج آن برای معاونت‌های ذی‌ربط قابل استفاده باشد تا به اهدافی که در این زمینه وجود دارد دست یابیم.

وی با تأکید بر این که به وسیله این اطلس سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را می‌توان رصد کرد، گفت: جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر مانند چغندر قند و توسعه کشت محصولات استراتژیک از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود که بسیار حائز اهمیت است.

لزوم بازنگری سند ملی آب کشور

دکتر عباسی با تأکید بر بازنگری سند ملی آب کشور گفت: برای آب مورد نیاز گیاهان گلخانه‌ای و گیاهان جدیدی که وارد مرحله کشت می‌شوند و هیچ اطلاعی از نیاز آبی این گیاهان در دسترس نیست، باید در برنامه نیاز آبی به آن پرداخته شود تا آگاهی بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به آغاز دو طرح بزرگ آب و خاک، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح جامع توسعه زیرساخت‌های آب و خاک شمال کشور که در مرحله مطالعات اولیه قرار دارند، گفت: موسسات و مراکز تحقیقاتی در زمینه پیشبرد و اجرای این طرح‌ها باید در کنار معاونت آب و خاک قرار گیرند و پایلوت‌هایی در این زمینه اجرا شود و برای تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در طرح‌های آب و خاک نیاز به همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب نیز هست.

در این نشست، نیازعلی ابراهیمی پاک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب و عضو صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ارائه و تشریح اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی کشور پرداخت.

گفتنی است؛ رضا سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی، جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی، علیرضا پرستار مشاور معاون وزیر و رئیس ستاد معاونت آب و خاک، ناصر دواتگر معاون پژوهشی موسسه تحقیقات خاک و آب، حمیدرضا جانباز مشاور معاون وزیر و مسئولان و روسای گروه معاونت و مؤسسه تحقیقات خاک و آب حضور داشتند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.