حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
مزایای اقتصادی و سلامت‌محور مصرف مرغ سایز
14 دی 1399 - 16:24
شناسه : 5808
8

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین گفت: تولید و استفاده از مرغ سایز در کشور، علاوه‌بر مزایای اقتصادی برای واحدهای تولیدکننده در استفاده بهینه از امکانات، در سلامت مصرف‌کنندگان مفید است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، مسعود مستشاری‌محصص، درباره مزایای مرغ سایز، […]

ارسال توسط :
پ
پ

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین گفت: تولید و استفاده از مرغ سایز در کشور، علاوه‌بر مزایای اقتصادی برای واحدهای تولیدکننده در استفاده بهینه از امکانات، در سلامت مصرف‌کنندگان مفید است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، مسعود مستشاری‌محصص، درباره مزایای مرغ سایز، افزود: براساس آمارهای جهانی سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۳۳ میلیون تن گوشت مرغ در جهان تولید شد و ایران همیشه در سال‌های اخیر جزو رتبه‌های هفتم تا دهم تولید گوشت مرغ در دنیا بوده است.

وی اظهار داشت: رتبه بالای ایران در تولیدات طیور نشان‌دهنده اهمیت بالای این صنعت در کشور است، در ایران ما مصرف گوشت مرغ بیشتر از میانگین جهانی بوده و مردم علاقه‌مند به مصرف گوشت مرغ هستند.

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین بیان‌داشت: در این میان نزدیک به ۹۵ درصد مرغ تولیدی جهان دارای لاشه‌ای با وزن ۱.۲ تا ۱.۴ کیلوگرم است و مرغ‌ها با وزن ۱.۸ تا ۲.۲  کیلوگرم کشتار می‌شوند، اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد و آنچه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می گیرد مرغ‌های با وزن‌های بالاست.

مستشاری محصص افزود: گوشت مرغ حاوی با ارزش‌ترین پروتئین‌ها و همچنین دارای چربی کمی است، از طرف دیگر قیمت مناسب این محصول موجب افزایش مصرف گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز در کشور شده است.

تولید فعلی گوشت مرغ در کشور مطابق با اوزان استاندارد جهانی نیست

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین گفت: بهره‌وری تولید گوشت مرغ در کشور از نظر استاندارد پایین‌تر از استانداردهای جهانی است، یعنی آنگونه که باید بهره‌وری لازم در صنعت طیور وجود ندارد.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: با وجود اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده، اما به‌دلیل فرهنگ مصرف مرغ با وزن بالا در کشور و به‌تبع آن تولید مرغ با سن و وزن بالا، هنوز با حد مطلوب فاصله وجود دارد.

وی اضافه‌کرد: از جمله نتایج این مورد در کشور، بالا بودن درصد تلفات و مناسب نبودن ضریب تبدیل خوراک در مرغ‌ها است.

مستشاری‌محصص ادامه‌داد: ضریب تبدیل خوراک طیور در کشور نسبت به کشورهای اروپایی و حتی ترکیه از بهره‌وری پایین‌تری برخوردار است، پرورش‌دهندگان مرغ  را با وزن و سن بالاتر از کشورهای دیگر  تولید می‌کنند که این مورد باعث شده گوشت تولیدی ما در سایر کشورها متقاضی چندانی نداشته باشد و به همین دلیل لازم است برای صادرات از قبل  هدف‌گذاری کرده و وزن مرغ‌ها براساس سلیقه کشورهای هدف باشد.

وی اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که در ایران، علاقمندی و فرهنگ استفاده از مرغ‌هایی با وزن بالاتر وجود دارد، یعنی خریدار در زمان مراجعه به مرغ‌فروشی مرغ‌های درشت‌تر را در یخچال انتخاب می‌کند.

کاهش پروتئین گوشت با افزایش سن و وزن مرغ‌ها

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات قزوین افزود: علاقمندی خریداران باعث شده که کشتارگاه‌ها هم مرغ‌های با وزن بیشتر را با قیمت بالاتر از تولیدکنندگان خریداری کنند و در نتیجه مرغداران تشویق شوند مرغ را با وزن بالاتری تولید کنند.

وی گفت: این درحالی است که اگر ما یک مرغ را با وزن استاندارد و مناسب در حدود ۱.۶ تا ۱.۸ کیلوگرم تولید کنیم، گوشت مرغ پروتئین بیشتری دارد؛ یعنی با افزایش سن مرغ، درصد پروتئین گوشت کاهش می‌یابد و به چربی آن اضافه می‌شود.

مستشاری‌محصص اضافه‌کرد: به‌طور مثال در ۴۰ روزگی گوشت مرغ ۴۷ درصد پروتئین دارد اما در ۶۰ روزگی پروتئین به ۴۰ درصد می‌رسد، با افزایش وزن به چربی لاشه افزوده می‌شود که برای مصرف‌کنندگان مضر است.

وی اظهار داشت: میزان کلسترول و چربی لاشه به‌ویژه چربی اشباع با افزایش سن مرغ‌ها اضافه می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند از مرغ‌هایی با وزن کم و چربی کمتر استفاده کنند.

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین ادامه‌داد: تحقیقات ما نشان می‌دهد درصد چربی لاشه در گوشت مرغ در سنین مختلف متفاوت است، به‌طور مثال در مرغ‌های با وزن و سن پایین درصد چربی لاشه  ۱.۷ درصد است اما همین مقدار چربی در مرغ های با وزن بالاتر  به ۳.۶ درصد افزایش می یابد که رقم قابل توجهی است.

وی ادامه‌داد: در کنار درصد بالای چربی مرغ، چربی دورریز هم داریم که در خرده‌فروشی‌ها یا منازل به‌طور معمول در هنگام قطعه‌بندی دور ریخته می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که مرغ‌های با وزن و سن پایین دارای چربی دورریز ۷۲ گرم بوده اما در مرغ‌های با وزن بالا چربی دورریز ۲۰۳ گرم است که اگر این عدد در تعداد مرغ‌های تولیدی کشور ضرب شود، عدد بسیار قابل توجهی خواهد شد.

مستشاری‌محصص گفت: یکی دیگر از تحقیقات ما که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت بهبود تولیدات دامی استان قزوین در ۴۵ واحد مرغداری، دو کشتارگاه، ۳۵ فروشگاه عرضه گوشت مرغ و ۱۰۰ مصرف‌کننده درباره مناسب‌ترین وزن مرغ انجام شد نشان داد، هزینه تولید مرغ های با وزن و سن پایین‌تر  ۵.۶ درصد کمتر است؛ این عدد زمانی که در گردش مالی صنعت طیور در کشور اعمال می‌شود بسیار قابل توجه می‌شود.

وی بیان‌داشت: در کشور ما به‌دلیل تبلیغ سویه‌های خارجی با وزن بالاتر از اواخر دهه ۶۰ و کاهش سهم مرغ ایرانی سویه آرین، روز به روز وابستگی به خارج کشور از لحاظ جوجه یک روزه، واکسن و دارو و خوراک طیور بیشتر شده است.

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین افزود: همچنین اگر مرغ با وزن پایین به کشتارگاه تحویل داده شود، تولیدکنندگان می‌توانند تعداد دفعات جوجه‌ریزی را حداقل یک‌نوبت افزایش دهند، یعنی به‌طور میانگین به‌جای چهار دوره جوجه‌ریزی، این تعداد را به پنج یا ۶ دوره افزایش دهند که در استفاده بهینه از ساختمان و تأسیسات مؤثر خواهد بود.

وی گفت: با تولید مرغ سایز، تولید گوشت مرغ چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت بهبود مناسبی پیدا کرده و علاوه‌بر افزایش سلامت جامعه، با افزایش بهره‌وری قیمت تمام شده تولید گوشت مرغ هم کاهش می‌یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.