حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
مغفول ماندن تحقیقات و پژوهش کشاورزی در بین کشاورزان
07 اردیبهشت 1401 - 15:48
شناسه : 11402
4
دکتر ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی را باید با خلاقیت و نوآوری و با سرعت بیشتری افزایش داد، گفت: تحقیقات و پژوهش کشاورزی در بین کشاورزان ایرانی مغفول و مظلوم مانده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر سید جواد ساداتی نژاد در نشست مشترک با رئیس و معاونین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و روسا و معاونان پژوهشی مؤسسات تحقیقاتی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در مجموعه سازمان تات اقدامات فراوانی انجام می‌شود اما باید سعی شود تا این سازمان به جایگاه واقعی خود بازگردد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون  ایران در اقتدار کشاورزی بهترین جایگاه کشاورزی جنوب غرب آسیا را دارد، اما جایگاه ایران توسط ترکیه اشغال شده است.

وی با بیان اینکه امیدوارم سال ۱۴۰۱ برای محققان و کشاورزان سال خوبی باشد، تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نقش مهمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ دارد و باید کاری کنیم تا پایان سال، مقام معظم رهبری در صحبت سال ۱۴۰۲ به اینکه امسال با سال های دیگر فرق دارد اشاره کنند.

دکتر ساداتی نژاد با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید از حیثیت وزارت جهاد کشاورزی به نحوی دفاع کنیم که تفاوت آن با باقی وزارتخانه‌ها مشخص باشد.

وزیر جهاد کشاورزی، مدیران و روسای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسات وابسته آن را افرادی عالم، دانا و توانمند دانست و اظهار کرد: باید رابطه بخش تحقیقات با کشاورزان نزدیک‌تر شود و کشاورزی با روش‌های کلاسیک به جایی نخواهد رسید، بنابراین در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج به نوآوری نیاز داریم.

دکتر ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: برای ارتباط مستقیم کشاورزان و تولیدکنندگان با وزیر جهاد کشاورزی یک شاخص جدید تعیین کنید تا وزیر به طور مستقیم صدای کشاورزان را بشنود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ضعف ارتباط بخش تحقیقات با کشاورزان را باید با یک روش و سازوکار جدید و نوآوری برطرف کرد.

وی با بیان اینکه باید ساختارهای گذشته را بشکنیم و به مزرعه وارد شویم تصریح کرد: رسوخ دانش و فناوری به عرصه تولید باید شتاب بیشتری گیرد و از دانشمندان بخش کشاورزی برای تولید دانش و تغییر روش کشاورزان استفاده شود.

دکتر ساداتی نژاد با اشاره به اینکه برای هیچ طرحی در سازمان تات محدودیت مالی نداریم، عنوان کرد: برای اقدامات انجام شده باید روش‌های ترویجی جدیدی ابداع کرد که کشاورزان و تولیدکنندگان بعد از محققین ادامه دهنده راه آن‌ها باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: محققان می‌توانند با تولید قراردادی، میزان تولید و در نتیجه سود کشاورزان را افزایش دهند و از اضافه درآمد واحد تولیدی که با روش‌های نوین محققین به دست آمده منتفع و حتی در سود کشاورزان شریک شوند.

دکتر ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ما به نهضت ترویج نیاز داریم، گفت: ترویج باید انقلاب کند و به یک نوآوری‌ فوق العاده و یک عزم عجیب در حوزه خصوصی سازی نیاز دارد، یکی از دلایل اینکه تات در جایگاه واقعی خود نیست، سرعت پایین حرکت ترویج است، بنابراین باید سرعت ورود دانش به مزارع افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید فاصله بین کشاورز متوسط با کشاورز پیشرو به حداقل برسد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید ارتباط با موسسات بین المللی رابیشتر کنیم، چراکه در حوزه بذر در دنیا پیشرفت زیادی وجود دارد و باید سعی کنیم از غافله عقب نمانیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.