حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
نان کالایی استراتژیک است نمی‌توان به سادگی گران کرد
16 خرداد 1401 - 11:38
شناسه : 12164
1
سیدالبرز حسینی، نماینده خدابنده و سخنگوی سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باحمایت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: مسیر این ارز به انحراف می‌رفت که با حذف آن و پرداخت یارانه نقدی به مردم، یارانه نقدی به مسیر سالم و درست بازگشت.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری تحلیلی خطوط
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی با یادآوری اینکه گرانی در آرد و زیر مجموعه‌های آن باعث اعتراض‌های بسیار شده است، گفت: با ردیابی اختصاص آرد متوجه می‌شویم که تا چه اندازه از یارانه‌های ناشی از اختصاص ارز دولتی سوءاستفاده می‌شد.
وی با اعلام اینکه یک کیسه آرد با ارز دولتی به قیمت ۳۸ هزار تومان به نانوایان توزیع می‌شد، گفت: متاسفانه بخش زیادی از این آرد به دست مردم نمی‌رسید و جای دیگری می‌رفت.
نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آرد با قیمت آزاد هر کیسه ۶۴۰ هزار تومان بود، گفت: سوال اینجاست که تفاوت ۶۰۰ هزار تومانی آرد دولتی با بازار آزاد به جیب چه کسانی می‌رفت. در حالی که قرار بود آرد در نانوایی‌ها نان شود و به دست مردم برسد؟
وی با تاکید بر اینکه آرد هم در چرخه توزیع هم نحوه تامین با مشکلات بسیاری رو به رو بود، گفت: نان کالایی استراتژیک است و نمی‌توان بسادگی گران کرد، زیرا سفره‌های دهک پایین جامعه با نان پر می‌شود، بنابر این می‌بایست توزیع آرد برای پایین نگهداشتن قیمت نان هدفمند شود.
حسینی با اشاره به اینکه دولت بنا دارد توزیع نان با قیمت یارانه‌ای را در قالب کارت و به صورت سهمیه‌ای اجرا کند، گفت: لازم بود توزیع نان بصورت کارتی در یک بخشی انجام شود تا چالش‌های آن برطرف شود به همین دلیل تصمیم بر این شد تا به صورت پایلوت در برخی مناطق کشور برگزار شود که استان زنجان را برای توزیع نان با کارت برگزیدند.
وی به تشریح دلایل انتخاب استان زنجان برای توزیع نان با کارت پرداخت و گفت: استان زنجان چند شاخصه بارز داشت که باعث شد برگزیده شود؛ نکته اول اینکه کنترل در استان زنجان بهتر از دیگر استان هاست.
نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تقریبا در استان زنجان اتباع خارجی نداریم، گفت: نداشتن اتباع در این استان بزرگترین شاخص بود. واقعیت این است که در کشور حدود ۱۰ میلیون اتباع بیگانه داریم که بخش قابل توجهی از آن‌ها را افاغنه تشکیل می‌دهند این اتباع از امتیاز‌هایی که برای ایرانیان تعریف شده، بهره مند می‌شود که بخش مهم آن یارانه‌ای است که به کالا‌های اساسی اختصاص می‌یابد.
وی به رقم بالای یارانه که برای مردم در قالب بسیاری از کالا‌ها و خدمات اختصاص می‌یابد اشاره کرد و گفت: در حالی اتباع بیگانه از تمامی یارانه‌ها استفاده می‌کنند که جامعه هدف دریافت یارانه‌ها نیستند، اما چون قابل تفکیک نبود، افاغنه با ایرانیان به یک اندازه از یارانه بهره مند می‌شدند.
حسینی فروش نان به نرخ یارانه‌ای و با کارت را نیازمند وجود زیرساخت آی. تی مناسب دانست و گفت: استان زنجان زیرساخت آی. تی مناسبی دارد و همین امر باعث می‌شد تا بستر اجرای فروش نان با کارت مهیاتر باشد. البته بعد از مقداری چکش کاری و رفع نقاط ضعف، اکنون کاملاً آماده است.
وی با اعلام اینکه در حالی حاضر در۴۰ نانوایی استان زنجان فروش نان با کارت و به قیمت یارانه‌ای اجرا می‌شود، گفت: مسوولان در حال بررسی هستند تا ضمن شناسایی معایب و رفع نقاط ضعف، بدانند بازخورد عرضه نان با این روش چیست.
سخنگوی سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در توضیح روش فروش نان با کارت گفت: قیمت نان با آرد آزاد بیش از ۷ هزار تومان می‌شود، اما در قالب این طرح نان را به قیمت ۷ هزار تومان و سه هزار تومان می دهند، با این تفاوت که سهمیه نانی که برای افراد تعیین شده، هنگامی که کارت می‌کشید، با قیمت آرد یارانه‌ای محاسبه و کسر می‌شود، اما بقیه آن را دولت به نانوا پرداخت می‌کند تا در نهایت نانوا نان را به قیمت آزاد فروخته باشد.
وی با اعلام اینکه نانوا آرد را به قیمت آزاد می‌خرد و به قیمت آزاد می‌فروشد، گفت: در این طرح در پایان روز مردم نان را به قیمت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما نانوا آرد را آزاد خریده و نان را هم آزاد فروخته و در پایان شب نیز پولش را گرفته و قرار نیست بین نانوا و دولت حساب دفتری ایجاد شود.
حسینی با تأکید بر اینکه در قالب این طرح چرخه تأمین یا توزیع نامناسب اتفاق نمی‌افتد، گفت: اگر نانوا آرد را با قیمت آزاد از دولت بگیرد، می‌تواند با قیمت آزاد هم بفروشد و دیگر بحث تحویل گرفتن آرد دولتی و فروش قاچاق به ۱۰ برابر قیمت اتفاق نمی‌افتد.
وی در مورد نحوه بررسی میزان مصرف نان مردم در این طرح گفت: ابتدا آمار توزیع آرد و فروش نان در استان زنجان در فروردین سال ۱۴۰۰ را گرفتند که فرض کنیم به عدد ۱۵۰۰ تن رسیدند، بعد از طرح پایلوت، نحوه توزیع آرد و فروش نان در فروردین ۱۴۰۱ را بررسی و دیدند ۱۴۰۰ تن شده است. این تفاوت ۱۰۰ تن در ماه مفهوم دارد و نشان می‌دهد چه اتفاقی افتاده است. آیا مردم نان کمتری خوردند، در اصل مفهومش این است که آرد نانوایی‌ها جا‌های دیگری اتفاق می‌افتد و اگر بخواهیم ساده بگوییم، قاچاق می‌شده که اکنون جلوی آن گرفته شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.