حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4544 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
نشست بررسی راهکارهای جذب محصولات کشاورزی مازاد در صنعت و صادرات
12 بهمن 1399 - 21:24
شناسه : 6293
5

نخستین کارگروه بازرگانی محصولات کشاورزی با دستورکار هم‌اندیشی؛ هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جذب محصولات مازاد در صنعت و صادرات در حوزه مازاد محصولات سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی و پیاز در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستائی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از پات، در ابتدای جلسه مهندس طهماسبی، […]

ارسال توسط :
پ
پ

نخستین کارگروه بازرگانی محصولات کشاورزی با دستورکار هم‌اندیشی؛ هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جذب محصولات مازاد در صنعت و صادرات در حوزه مازاد محصولات سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی و پیاز در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستائی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از پات، در ابتدای جلسه مهندس طهماسبی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستائی ضمن خیرمقدم به مهمانان و تبریک ایام مبارک دهه فجر با اشاره به مازاد محصولاتی چون گوجه‌فرنگی سیب‌زمینی و پیاز ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه‌های استانی و متناظرش در سازمان مرکزی راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از اتلاف این محصولات و ارزآوری برای کشور اتخاذ و عملیاتی شود.

در ادامه دکتر وفابخش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: نیاز داخلی کشور براساس چهار پارامتر نیاز داخل کشور؛ میزان پیش‌بینی صادرات؛ ذخایر استراتژیک و واردات است. محدود کردن تولید در مورد محصولاتی که سالانه با معضل تولید مازاد آنها مواجه هستیم کار عاقلانه‌ای نیست و ما علاوه‌بر این‌که باید دنبال ایجاد بازارهای صادراتی جدید باشیم فاصله زیادی که بین کشاورزی و صنعت ایجاد شده و منجر به ضعف ما در بخش فرآوری محصولات کشاورزی گشته برطرف کنیم.

سپس مهندس اصغری مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی به ارائه آماری در مورد تولسید محصولات گوجه‌فرنگی؛ سیب‌زمینی و پیاز همچنین آمار صنایع تبدلی و برنامه ابلاغی و اجرایی تولید محصولات در سال زراعی 1400-1399 پرداخت.

آقای عبدالله یکی از صادرکنندگان عمده گوجه‌فرنگی سخنران بعدی جلسه بود که ضمن اشاره به این که ایران پنجمین کشور صادرکننده گوجه‌فرنگی در جهان است تصمیمات خلق‌الساعه و آنی در بحث دستورات و ابلاغیه‌های صادراتی را یکی از معضلات جدی که سبب از دست دادن مشتری‌های خارجی می‌شود برشمرد و برای افزایش و توسعه صادرات محصولات کشاورزی پیشنهاد آزاد شدن صددرصدی صادرات و تشکیل ستاد فوریت‌های صادرات کشاورزی را داد.

در ادامه جلسه پس از اشاره مهندس ساروئی، معاون دفتر توسعه صادرات به افزایش صادرات 72 درصدی سیب‌زمینی؛ 6 درصدی پیاز و 47 درصدی گوجه‌فرنگی در ده ماهه نخست سال 99 نسبت به مدت مشابه در سال 98؛ مهندس کوزه‌چی، مسئول تسهیل امور اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: یکی از معضلات بحث صادرات محصولات کشاورزی چربش همیشگی نیاز داخلی و اولویت تنظیم بازار است. این مسئله به تعهدات صادرکننده آسیب می زند. گذشته از این مسئله و جدا از مسائلی چون تحریم و جابجایی پول و مشکلاتی زیرساختی مثل بحث حمل و نقل یک‌سری از محدودیت‌هایی که ناگهان و بی‌دلیل از سوی کشورهایی چون عراق و ترکیه برای محصولات صادراتی کشورمان ایجاد می‌شود مسئله‌ساز است.

دکتر وفابخش در ادامه جلسه به جمع‌بندی مباحث مطروحه در پنج محور پرداخت: نخست؛ برنامه صادراتی کشور در مورد اقلام مشخص شود دوم؛ تکلیف ممنوعیت صادراتی برای صادرکنندگان مشخص شود سوم بازارهای جدید صادراتی مشخص شود چهارم؛ تکلیف مشوق صادراتی مشخص شود و مورد آخر این که ساختار دائمی برای پایش وضعیت صادرات در یکی از دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم.

آخرین سخنران جلسه دکتر گیلانپور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بود که ضمن تأکید بر لزوم هم‌افزائی تصمیمات مختلف و پراکنده‌ای که در حوزه خرید و فروش محصولات کشاورزی گرفته می‌شود گفت: ما در حوزه الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی نخست باید به پنج سئوال مهم پاسخ دهیم. چه تولید کنیم؟ چقدر تولید کنیم؟ چه شیوه‌ای تولید کنیم؟ چگونه آن را توزیع کنیم؟ و به چه‌کسی آن را بفروشیم؟

وی با تأکید بر پرهیز از موازی کاری و لزوم وحدت رویه همه دستگاه‌های دست‌اندرکار گفت: ما کشوری هستیم فاقد روابط تجاری قاعده‌مند و بجز مواردی استثنائی مثل توافق اروسیا اغلب بدون عقد توافق‌نامه‌های تجاری نسبت به صادرات محصولات کشاورزی اقدام می‌کنیم وقتی بدون قاعده تجارت می‌کنیم طبیعتاً باید انتظار داشته باشیم که دفعتاً و بدون مقدمه جلوی صادرات ما گرفته شود. مشکل بعدی ما  عدم برخورداری از یک حمل و نقل سیستماتیک است که نارضایتی تولیدکننده مصرف‌کننده و گران درآمدن محصولات ما برای صادرات را در پی دارد.

دکتر گیلانپور در ادامه افزود: در جهت تسهیل کار صادرکنندگان از وزارت صمت درخواست کردیم تعلیق کارت بازرگانی تجار خوشنامی که به‌واسطه نوسانات اقتصادی سال 97 رخ داده لغو شود. همچنین اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی و تلاش برای وضع مشوق‌های صادراتی از دیگر اقدامات ما در جهت کمک به صادرکنندگان است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.