حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
هدفگذاری برای اجرای ۵۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در سال زراعی جاری
16 آذر 1401 - 15:01
شناسه : 15067
2
اجرای ۵۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در سال زراعی جاری برای تثبیت خاک و افزایش بهره‌وری آب پیش‌بینی شده است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مشاور معاون وزیر در کشاورزی حفاظتی با اعلام این مطلب افزود: طی برنامه یک ساله، اجرای حدود ۵۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در ۱۲ استان کشور در سال زراعی جاری هدفگذاری شده که در صورت تأمین اعتبار محقق خواهد شد.

علیرضا یزدانی، کشاورزی حفاظتی را مهمترین راهکار برای مدیریت چالش خاک و آب در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در وزارت جهاد کشاورزی نیز رویکرد کشاورزی حفاظتی با نگاه جدید مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم در قالب برنامه‌های یک ساله، سه ساله و ۵ ساله که تدوین کرده‌ایم، بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

وی در همین حال به پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات در کشور رخدادهای گرد و غبار است که بخشی از آن ناشی از رهاسازی اراضی کشاورزی به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی است و از این رو وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد در سطح ملی و در همکاری با ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، کشاورزی حفاظتی را در استان‌هایی که مستقیم درگیر این پدیده هستند، اجرا کند.

یزدانی ادامه داد: اولویت اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی درسال جاری با استان‌هایی است که در خط مقدم مقابله با پدیده گرد و غبار قرار دارند و به تدریج درمابقی استان‌های کشور اجرایی خواهد شد.

وی اذعان داشت: اجرای کشاورزی حفاظتی علاوه بر تثبیت خاک و افزایش بهره‌وری آب، منجر به افزایش ماده آلی خاک نیز می‌شود.

مشاور معاون وزیر در کشاورزی حفاظتی با تاکید بر ضرورت توسعه کشاورزی حفاظتی در راستای حفظ خاک و آب و مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح کشور ابراز امیدواری کرد این امر در تدوین قانون برنامه هفتم مورد توجه قانون گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته، طرح کشاورزی حفاظتی در قالب عملیات کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی در برخی اراضی کشاورزی اجرا شده، اما در قالب این طرح، اصول دیگر کشاورزی حفاظتی از جمله تناوب زراعی و پوشش دایمی خاک جزو برنامه‌ها قرار گرفته است.

یزدانی درباره پوشش دایمی خاک تصریح کرد: پوشش دایمی خاک که بخشی از آن مربوط به حفظ بقایای گیاهی است، با استفاده از گیاهان پوششی با دوره رشد کوتاه صورت می‌گیرد و البته اجرای این اقدامات و تحقق برنامه‌ها به اعتبارات بیشتر نیاز دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.