حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
وزارت جهاد کشاورزی در مسیر درست برنامه‌ریزی راهبردی کشاورزی دانش‌بنیان
18 فروردین 1401 - 20:51
شناسه : 11097
7
بررسی‌ها حاکی از این واقعیت است که وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم سعی دارد از ظرفیت‌های علمی تخصصی بالایی بهره گرفته و با انتصابات جدید در حوزه معاونت‌ها و دستگاه‌های اجرایی خارج از انحصار در محدودیت‌های طیفی و جناحی برخوردار گردد.
ارسال توسط : نویسنده : دکتر علی تقی‌خانی منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

دکتر ساداتی‌نژاد وزیر محترم جهادکشاورزی عزم جزم کرده و در اندیشه توسعه کشاورزی پایدار است به‌گونه‌ای که به سختی و صادقانه از قرارگاه صبحگاهی کار را شروع و تا پاسی از شب فرماندهی ادامه پیدا می‌کند.
برای اجرایی شدن برنامه‌های راهبردی ایشان، پیشنهاد می‌کنم نگاهِ مدیریتی پیشرفته سیستم محوری را با برنامه‌ریزی جامع استراتژیک و انجام مطالعات راهبردی شامل: شناسایی وضعیت موجود با تکنیک مسئله‌شناسی SWOT در هریک از معاونت‌ها و ساختار تشکیلاتی وزارتخانه platform و تدوین چارچوب و طراحی اولویت‌های طرح‌های توسعه‌ای اجرایی با محاسبه امکانات و تجهیزاتِ موجود (آمایش سرزمین) و قابل افزایش مبتنی بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) بصورت یکپارچه سیستمی تخصصی در دستور کار قرار گیرد تا با این نقشه راه، هم‌گرایی و هم‌افزایی در مسیرِ صعودی توسعه کشاورزی پایدار و دانش‌بنیان میسر شود.
بدیهی است مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک طرح‌های توسعه‌ای، نیازمندِ بازنگری ساختار مدیریتی و برنامه‌ریزی سنتی منسوخ شده دولتی است زیرا مدت‌هاست کوچکترین نوسازی و بهینه‌سازی از تاریخ تشکیل وزارتخانه به غیراز ادغام‌ها و انتزاع‌های سازمان‌های موازی صورت نگرفته است و خوشبختانه این وزیر فهیم، دکتر ساداتی‌نژاد نیز دستور باز طراحی ساختار سازمانی وزارت جهادکشاورزی را صادر کرده‌اند تا سیستم مدیریتی وزارتخانه به نظام مدیریتی پیشرفته برمبنای مهندسی سیستم برنامه‌ریزی استراتژیک و آماده اجرای طرح‌های توسعه‌ای شود.
اکنون در بستری با چالش‌های مدیریتی سنتی به یادگار از گذشته روبرو هستیم که متخصصین و مدیرانِ عالی دستگاه‌های اجرایی فرهیخته برگزیده دکتر ساداتی‌نژاد بویژه معاونین منتصب در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی، سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، معاونت توسعه بازرگانی، توسعه مدیریت و منابع سازمان تات، امورباغبانی، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و…که متشکل از کارشناسان، متخصصین و محققینِ دانشمندِ کم نظیر کشاورزی، استراتژیستِ‌های کم نظیر برنامه‌ریزی اقتصادی و مهندسی سیستم‌های پیشرفته راهبردی و ارتباطات هستند، لازم است با تحول در بخش‌های مربوطه و برای ایجاد نظام یکپارچه بخش کشاورزی اقدامی ویژه انجام دهند.
بویژه در حوزه مدیریتی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور که بسیار اشراف دارم و اطمینان تخصصی دارم که راهِ استراتژیک توسعه کشاورزی پایدار از مسیر مبنایی اندیشه و فلسفه تعاونی و عملکردی با مدل اجرایی تعاونی‌های تولیدی بازرگانی کشاورزی متشکل و منتخب از 4.5 تا 5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی می‌گذرد.
بدون تردید نظام‌های بهره‌برداری پیشرفته تحت هدایت و راهبردِ سازمان تعاون روستایی مدرن‌سازی شده بعنوانِ بستر و platform برقراری برنامه‌ راهبردی و اجرای مگاپروژه‌های زیربنایی ملی و طرح‌های توسعه‌ای استانی مثل اکثر کشورهای پیشرفته کشاورزی تحقق خواهد یافت.

خوشبختانه مکانیزم و متدولوژی مدرنسازی ساختاری سازمان مرکزی تعاون روستایی بدرستی با تفکراتِ عمیق مدیرانِ عالی و اکثریت نخبگانِ برگزیده مدیرعامل سازمان در واحدهای برنامه‌ریزی اجرایی اقتصادی و بازرگانی تعاون روستایی در عرض چند ماه گذشته الگویی مناسب است که شروع شده و انشالله در مسیر توسعه بخش کشاورزی و اشتغال‌آفرینی و تولید ادامه خواهد داشت.
جناب دکتر ساداتی‌نژاد وزیر محترم مبنای توسعه کشاورزی پایدار را بدرستی سازمان تعاون روستایی پایه‌گذاری کرده‌اند، تا بقول معروف فونداسیون توسعه کشاورزی محکم برقرار باشد و سیر تکاملی توسعه کشاورزی پایدار مبتنی بر نظام مدیریتی پیشرفته در هریک از معاونت‌ها و دستگاه‌های اجرایی صحیح و استوار دنبال شود.
با توجه به حضور متفکران عاقل و اندیشمند درسطح کشور امیدوارم مدیرانِ عالی وزارتخانه استراتژی جامع پیشنهادی را دنبال کنند.
در گام اول به نظر لازم باشد که همه خود را مقید کنیم تا به آموزش ِمهارتی استانداردهای گستره دانش مدیریتی پروژه
PMBOK (Project Management Body Of Knowledge)
در سطح گسترده مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی مجهز شویم و بتدریج با تشکیل اطاق‌های فکر کارآمد و عملیاتی، سالن مدیریت کنترل پروژه مجهز به تجهیزات نظارتی، گرافیکی، گانت چارت و dashboard در حوزه وزارتی و هریک از معاونت‌ها و سازمان‌ها و مراکز زیرمجموعه و تابعه، پیشرفت مگاپروژه‌های ملی و طرح‌های توسعه‌ای اجرایی برنامه‌ریزی شده کنترل و رصد شوند.

سپس با دستورات اصلاحی در مسیر نقشه راه، مشکلاتِ مجریان ستادی و استانی برطرف شود و مدیریت کلانِ کشاورزی نظام اسلامی را تبدیل به سیستمی محوری با نوآوری و دانش‌بنیان در عرصه مدیریت سیستمی مشارکتی(participative management) نمود.
انشالله در سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرینی ماندگار خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.