حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پایش نقاط آسیب‌پذیر جنگل‌ها و مراتع کشور
05 آبان 1400 - 21:14
شناسه : 9684
4
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: نقاط آسیب‌پذیر جنگل‌ها و مراتع کشور با شروع به کار «مرکز مانیتورینگ مخاطرات منابع طبیعی و جنگل‌ها» رصد و پایش می‌شود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مسعود منصور در حاشیه افتتاح سامانه مانیتورینگ مخاطرات حوزه جنگل‌ها و مراتع در جمع خبرنگاران افزود: در این رصد، با هر نوع اقدامی که مخرب باشد و به منابع طبیعی آسیب برساند مقابله و برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از ابزار‌های مقابله، برخورداری از رصد و پایش بهتر در طبیعت است گفت: مرکزی که امروز افتتاح شد در دو بخش فعالیت ویژه‌ای دارد نخست اقدامات پوششی برای جرائم قابل مشاهده مانند قاچاق چوب، قطع درخت و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی است که با کمک دوربین‌های بسیار قوی نصب شده در مناطق بحرانی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد که به زودی تعداد این دوربین‌ها افزایش هم خواهد یافت.

منصور افزود: اقدام بعدی این سامانه، کشف عواملی انسانی است که منابع طبیعی را به مخاطره می‌اندازد در این‌باره با ارتباطی که با عوامل حفاظتی داریم و آنها را هم رصد می‌کنیم موقعیت عوامل انسانی مخاطره‌آمیز، از طریق سامانه محل مأموریت به موقعیت‌یاب همراه خودرو یا نیرو‌های حفاظتی اعلام خواهد شد تا بتوانند به موقع در محل حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که امروز با حضور سردار جلالی رقم خورد این بود که چهار استان دیگر به بیسم دیجیتال مجهز شدند که به این ترتیب تعداد استان‌های مجهز به سیستم بیسم دیجیتال به هشت استان افزایش یافت.

منصور گفت: هر ماه به‌طور مرتب چهار استان کشور به بیسم دیجیتال مجهز خواهد شد.

وی درخصوص حریق در جنگل‌ها و مراتع هم افزود: با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و تحلیل آن می‌توانیم کمک شایانی در پیشگیری حریق کنیم و اقداماتی که امروز در سامانه رونمایی شد پایش مسائل مرتبط با سیل، زمین لرزه، شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: سامانه مانیتورینگ مخاطرات منابع طبیعی و جنگل‌ها امکان پشتیبانی از پرتابل سازمان را که بیش از ۱۰۰ لایه اطلاعات در آنجا بارگذاری شده دارا است و با دستوری که امروز سردار جلالی صادر کردند سازمان جنگل‌ها می‌تواند به سامانه‌های دیگر برون سازمان دسترسی پیدا کند تا بتوانیم رصد، حفاظت و اقدامات بهتری را در منابع طبیعی رقم بزنیم.

در ادامه سردار سرتیپ غلامرضا جلالی فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل کشور در جمع خبرنگاران گفت: افتتاح مرکز مانیتورینگ و بررسی مخاطر حوزه جنگل‌ها و مراتع بسیار کار پراهمیت و خوبی است و با توجه به اینکه مراتع، خاک و گیاهان از نظر ملی و بین‌المللی مهم هستند کار بسیار ارزشمندی توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام شده است و باید تقویت شود.

وی درخصوص اختصاص بودجه به سازمان جنگل‌ها برای تحقق کامل رصد و پایش هم افزود: بودجه اصلی را سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌کند، اما ما هم می‌توانیم بخشی از آن را تقبل کنیم، زیرا ملاحظات عمده‌ای در حوزه امنیت قضایی، امنیت محیط زیست و پایداری و حفظ منابع آبی برای کشور وجود دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه حفظ گونه‌های گیاهی و ژنتیکی کشور بسیار مهم است گفت: در این باره باید برنامه‌های مشترک اجرایی شود و دیگر سازمان‌های مربوط هم باید به سازمان جنگل‌ها در حوزه‌های مرتبط کمک‌های لازم را ارائه دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.