حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پیش‌بینی افزایش 40 درصدی صادرات نسبت به سال قبل
05 اردیبهشت 1402 - 14:04
شناسه : 16501
6
فعالان حوزه زعفران پیش‌بینی می‌کنند در صورت رفع موانع صادراتی، صدور زعفران نسبت به سال قبل با رشد 40 درصدی مواجه شود.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، صادرات طلای سرخ کشورمان طی سالیان اخیر با معضلات جدی روبرو بوده است به‌طوری که تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول با عوارض نیم درصدی صادرات محصولات آب‌بر کشاورزی و معضل برگشت پول خود روبرو هستند.

معضلات صادرات زعفران

براساس بخشنامه صادر شده در سال فروردین 1400 برای جبران صادرات آب مجازی از طریق صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی، صادرکنندگان موظف شدند نیم درصد از ارزش پایه صادراتی محصولات خود را به‌عنوان عوارض صادراتی به خزانه کشور واریز کنند.

این در حالی است که زعفران و پسته به عنوان دو محصول اصلی صادرات در بخش کشاورزی آب بسیار کمی را مصرف می‌کنند و صادرکنندگان معتقد بودند باید هیچ‌گونه عوارضی از آن‌ها اخذ نشود.

از طرف دیگر طی سالیان اخیر با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش خصوصا در زمینه نقل و انتقالات پولی و بانکی صادرکنندگان محصولات کشاورزی دیگر نمی‌توانند به راحتی ارز حاصل از صادرات خود را به کشورمان انتقال دهند.

همچنین نباید از ذکر این نکته غافل شد که با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیم گرم و خشک ایران میزان تولید و سطح زیر کشت طلای سرخ کاهش یافته است که این امر به تبع، در میزان صادرات محصول نیز اثرگذار است.

پرداخت مطالبات زعفران کاران

خرید حمایتی زعفران مازاد از سه استان خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی انجام می‌شود به‌طوری که زعفران تولیدی کشورمان هر ساله در آبان ماه یا توسط سازمان تعاون روستایی از کشاورزان خریداری می‌شود و یا از طریق قاچاق سر از بازار کشورهای همسایه و در نهایت اروپا در می‌آورد.

با این حال در سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی  ۲۳.۵ تن زعفران به ارزش ۹۲۶میلیارد تومان از کشاورزان خریداری کرد.

به‌طوری که اخیرا سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از تسویه کل مطالبات زعفران‌کاران خبر داد. به این ترتیب وزارتخانه متولید تولید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزران را پرداخت کرده است.

محمد آقامیری با بیان اینکه زعفران یک کالای مهم در بخش کشاورزی است و اشتغال و ارزآوری بالایی برای کشور دارد، اعلام کرده است:«پرداخت مطالبات زعفران‌کاران را در دستور کار خود قرار دادیم و کل مبلغ تسویه شد. در حال حاضر زعفران‌کاران هیچ طلبی از وزارت جهاد کشاورزی ندارند».

تعیین حداقل و حداکثر قیمت زعفران

قیمت زعفران در بازار کشورمان تابع عرضه و تقاضا بوده و هر ساله نرخ بازار داخلی تعیین کننده نرخ بازارهای جهانی نیز هست چون ایران حدود 95 درصد از نیاز این بازارها را تامین می‌کند.

غلامرضا میری از آرامش حاکم بر بازار زعفران خبر داد و گفت: اکنون قیمت هرکیلو زعفران دسته، ۳۱ تا ۳۲ میلیون تومان، پوشال ۳۴ تا ۳۶ میلیون تومان، سرگل ۳۷ تا ۳۸ هزارتومان، نگین ۳۸ تا ۴۰ میلیون تومان و سوپر نگین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان است.

 وی قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با کاهش عرضه در برابر تقاضا، قیمت افزایش می‌یابد اما اکنون‌نمی‌توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

میری ادامه داد: در فروردین ماه ۷۰ تا ۸۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی زعفران تعطیل هستند. با آغاز فعالیت‌ها در اردیبهشت، باید منتظر ماند و دید که تقاضا در بازار داخل و صادرات به کدام‌سمت و سو می‌رود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با رفع موانع صادراتی همچون بازگشت ارز و حذف عوارض آب مجازی، پیش‌بینی می‌شود که صادرات نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.