حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پیش‌بینی ظرفیت پرورش ۳۵۰ هزار تن میگو و ماهی در آب‌های ساحلی شمال و جنوب کشور
14 مهر 1400 - 16:06
شناسه : 9354
6
ظرفیت پرورش حدود ۱۵۰ هزار تن میگو و ۲۰۰ هزار تن ماهی در سواحل شمال و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، معاون ترویج و انتقال یافته‌های علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: تولید آبزی‌پروری در کشور بیش از ۵۲۰ هزار تن است که نزدیک به ۱۰ درصد آن به حوزه آب‌های ساحلی اختصاص دارد.

همایون حسین زاده صحافی افزود: در حال حاضر حدود ۴۷ هزار تن میگو در کرانه‌های ساحلی جنوب و شمال کشور پرورش داده می‌شود.

وی رویکرد وزیر جهاد کشاورزی در مورد استفاده بیشتر از ظرفیت آب‌های ساحلی کشور به منظور تقویت امنیت غذایی و تأمین پروتئین مورد نیاز مصرف‌کنندگان و همچنین افزایش سهم ایران در بازارهای بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: به علت برخی محدودیت‌های تولید و کمبود آب در استان‌های غیر ساحلی، رویکرد استفاده از پیکره‌های آبی در شمال و جنوب کشور مانند دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان برای آبزی‌پروری شکل گرفته و رو به گسترش است.

حسین زاده صحافی ادامه داد: پرورش ماهی و استفاده از پروتئین آبزیان از رویکردهای جهانی برای تأمین امنیت غذایی است و در این زمینه بخشی از آبزی‌پروری به کرانه‌های ساحلی برمی‌گردد.

وی با اشاره به آمار سازمان خواربار جهانی (فائو) گفت: این آمار نشان می‌دهد از مجموع ۱۱۴ میلیون تن آبزی‌پروری در جهان، بخش قابل توجهی از آن به میزان حدود ۳۱ میلیون تن به آبزی‌پروری در آب‌های ساحلی و آب‌های دریایی اختصاص دارد.

معاون مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: بر اساس گزارش سازمان فائو در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۸ میلیون تن نرم تنان شامل صدف‌های مرواریدساز و صدف‌های خوراکی، قریب به ۷ میلیون تن ماهی و حدود ۶ میلیون تن از سخت پوستان با محوریت پرورش میگو در آب‌های دریایی و کرانه‌های ساحلی تولید شده است.

وی با بیان این که ظرفیت‌های زیادی برای آبزی‌پروری در آب‌های دریایی و همچنین در سواحل شمال و جنوب کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر بخشی از پرورش ماهی در قفس در کشور با استفاده از منابع آب دریایی صورت می‌گیرد و زمینه توسعه دانش محور این فعالیت در بسیاری از مناطق ساحلی وجود دارد.

حسین زاده صحافی افزود: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به طور عمده تحقیقات، آموزش و ترویج مرتبط با پرورش میگو در کرانه‌های ساحلی به ویژه در چهار استان جنوبی را در دستور کار خود دارد که از مصادیق اثربخشی دستاوردهای مربوطه، دستیابی به دانش فنی و تولید میگوی عاری از بیماری  و  تولید انواع پروبیوتیک‌ها برای بهبود رشد و عملکرد میگو با انتقال دانش فنی و مشارکت بخش خصوصی است.  

وی در همین حال اظهار داشت: در استان گلستان نیز درحوزه آبزی‌پروری دریایی، تمرکز معطوف به پرورش میگو است.

حسین زاده صحافی به ظرفیت پرورش گونه‌های مختلف آبزیان در آب‌های ساحلی اشاره کرد و بیان داشت: این مؤسسه با استفاده از توان تخصصی محققان در راستای استفاده از ظرفیت‌های ساحلی و آب‌های دریایی کشور و ایجاد زیرساخت‌های توسعه آبزی‌پروری در این مناطق به ذی فن مولدسازی، تکثیر و پرورش گونه‌های مختلف بومی همچون ماهی صبیتی، شانک، هامور، باس دریایی، سوکلا و کفال در جنوب کشور و انواع ماهیان خاویاری، ماهی آزاد دریای خزر، ماهی سوف و بسیاری گونه‌های دیگر در شمال کشور و همچنین برخی بی مهرگان دریایی مانند صدف‌ها و سخت پوستان و انواع جلبک‌های دریایی ورود پیدا کرده است که می‌توانند زمینه اشتغالزایی و ارزآوری را در توسعه آینده آبزی‌پروری ساحلی فراهم کنند.

وی از دستیابی محققان پژوهشکده‌های جنوب کشور به دانش فنی و تکنولوژی تکثیر و پرورش صدف‌های مرواریدساز و صدف‌های خوراکی در آب دریا خبر داد و گفت: دستاوردهای خوبی در این زمینه به دست آمده که با تکمیل مطالعات می‌تواند در اختیار تولیدکنندگان و سرمایه گذاران قرار گیرد.

معاون مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، میزان تولید سالانه مروارید پرورشی در دنیا را ۲۶ هزار تن عنوان و اضافه کرد: کشورهای چین، ژاپن و استرالیا از پیشگامان پرورش صدف مرواریدساز در آب‌های دریایی هستند و این در حالی است که در این حوزه نیز در سواحل جنوب کشور، جای فعالیت و توسعه وجود دارد.  

وی اضافه کرد: برخی ظرفیت‌های آبی و خاکی و مکان‌یابی‌ها برای توسعه آبزی‌پروری ساحلی توسط شرکت‌های مشاور و برخی پژوهشکده‌های این مؤسسه صورت گرفته و در این زمینه ظرفیت‌های بالقوه برای آبزی‌پروری ساحلی در منطقه مکران قابل ملاحظه است.

معاون مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: به نظر می‌رسد تدوین نقشه راه توسعه آبزی‌پروری ساحلی با ملاحظات مؤلفه‌های توسعه پایدار و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با توجه به ظرفیت‌های منابع طبیعی و منابع انسانی یکی از اولویت‌ها باشد.

وی، توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش و ترویج و همچنین در نظر گرفتن مشارکت و ظرفیت جوامع محلی، تشکل‌های صنفی، اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌اپ‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در کنار توجه به ظرفیت‌های بازار (داخلی و بین المللی) و آینده پژوهشی در این زمینه را از ضروریات توسعه پایدار آبزی‌پروری ساحلی دانست.

 وی گفت: برخی ملاحظات به عنوان پیشران در تحقق اهداف توسعه آبزی‌پروری دریایی با محوریت پرورش میگو در سواحل و ماهی در قفس‌های دریایی مطرح بوده که از آن جمله می‌توان به زنجیره تولید تا مصرف، حمایت، هدایت و تشویق سرمایه‌گذاران، تقویت فرهنگ مصرف و کشش بازار، حمایت از پژوهش‌های مرتبط با تنوع گونه‌ای آبزیان و پایش اکوسیستم‌ها، تقویت شتاب‌دهنده‌ها، ایجاد و حمایت از اکوسیستم‌های کارآفرینی در حوزه آبزی‌پروری، ثبت و پردازش اطلاعات و آمار حوزه تولید، تخصیص اعتبارات، تسهیلات و همچنین تأمین ارز مورد نیاز به ویژه در حوزه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی، تقویت و اصلاح نظام حکمرانی در این زمینه و استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین و هوشمندسازی سیستم‌ها و مزارع پرورشی آبزیان اشاره کرد.

حسین زاده صحافی افزود: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ظرفیت‌های علمی خود در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی در عرصه آبزی‌پروری ساحلی آمادگی ارائه دستاوردها و فناوری‌های مرتبط را دارد.  

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.