حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کسب مجوز نخستین پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی
18 خرداد 1400 - 19:15
شناسه : 7683
4
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از کسب مجوز نخستین پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان البرز با هدف تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه فناوری و تسهیل فرآیند تولید در این بخش خبر داد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر کامبیز بازرگان، گفت: با موفقیت در کسب مجوز نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی از سوی شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در فاز نخست نزدیک به ۶۰ هکتار زمین در کرج به صورت اجاره با قیمت ارزان‌تر از قیمت کارشناسی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

وی راه‌اندازی پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را گامی مهم در راستای مانع‌زدایی در افزایش تولید، توسعه کشاورزی و مشارکت و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان کشاورزی عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، فرآیند کسب این مجوز را سخت و پیچیده خواند و افزود: با گذشت بیش از دو سال پیگیری و برگزاری جلسات مختلف در کمیته‌های تخصصی، سرانجام در ۵ اردیبهشت امسال، درخواست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای اخذ مجوز پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در کرج مصوب و در ۹ خرداد سال‌جاری، نامه این مجوز ابلاغ شد.

وی با این پیش‌بینی که در فاز دوم نیز نزدیک به ۱۲۰ هکتار زمین در استان البرز به صورت اجاره در قالب پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد، اظهار داشت: این سازمان در همه استان‌های کشور دارای ایستگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و زمین است و در بند (۴) این مجوز قید شده که ۱۰ درصد از اراضی که در کشور در اختیار داریم باید به پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص دهیم.

دکتر بازرگان ادامه داد: در کل کشور بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین در مراکز آموزشی داریم که می‌توان ۱۰ درصد آن معادل ۵ هزار هکتار را با تخفیف به صورت اجاره برای حداقل یکسال و حداکثر ۱۰ سال در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد.

وی با بیان این که در بخش کشاورزی و منابع طبیعی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی، کم است، گفت:  یکی از دلایل کم توفیق بودن بخش کشاورزی در عرصه‌های فناوری، این است که تعداد این شرکت‌ها کم است و از این‌رو ما می‌خواهیم با تسهیل در شرایط و ایجاد فضای مناسب به تقویت و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی کمک کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: براساس برنامه و نقشه‌ای که تهیه و ارایه داده‌ایم در نخستین پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، هم فضا برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و هم برای تأسیس سوله، کارگاه و زمین کشاورزی پیش‌بینی شده است.

وی تسهیل در صدور مجوزها را از مزیت‌های فعالیت در پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد و گفت: کار در حوزه‌های فناوری بخش کشاورزی و عرضه محصولات نهایی در زمینه‌های مختلف همچون گلخانه، دام و بذر نیاز به مجوز دارد و با توجه به این که بخش اعظم این مجوزها در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز است، این موارد تسهیل خواهد شد.

دکتر بازرگان، مشوق‌های مالیاتی را از دیگر مزیت‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب پارک‌های علم و فناوری دانست و اذعان داشت: براساس قانون پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان از مشوق‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد و با کسب مجوزهای صادراتی نیز می‌توانند محصولاتی را که تولید کرده‌اند، صادر کنند.

وی درباره اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اجاره زمین های کشاورزی در قالب این پارک تخصصی نیز چنین توضیح داد: اولویت ما با شرکت های دانش بنیانی است که در حوزه های که وابستگی داریم مانند بذر، سموم کشاورزی، کود، نهاده های دامی و طیور، واکسن ها و  مکانیزاسیون فعالیت می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شرکت هایی که در زمینه فراوری و ایجاد ارزش افزوده در گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی، غنی سازی  و بسته بندی بذور، هوشمند سازی بخش کشاورزی از جمله در حوزه سنجش از راه دور، تجهیزات آبیاری و پرورش ماهی در قفس فعالیت می کنند در اولویت هستند.

وی در عین حال گفت: پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان البرز همکاری ویژه با پارک های علم و فناوری سایر استان های کشور خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.