حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
گرانی کود مسئولان تولید را هم نگران کرد
23 مهر 1399 - 12:29
شناسه : 4602
6

قیمت کود شیمیایی با مصوبه دولت بیش از 5 برابر شده و این مسئله مسئولان تولید را هم در فصل کشت زراعی نگران کرده و کشاورزان هم می‌گویند توان خرید کود گران را ندارند، آیا تولید سال آینده کاهش می‌یابد؟ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کود […]

ارسال توسط :
پ
پ

قیمت کود شیمیایی با مصوبه دولت بیش از 5 برابر شده و این مسئله مسئولان تولید را هم در فصل کشت زراعی نگران کرده و کشاورزان هم می‌گویند توان خرید کود گران را ندارند، آیا تولید سال آینده کاهش می‌یابد؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کود شیمیایی پس از حذف ارز نیمایی و براساس مصوبه خود دولت بیش از 5 برابر شد این نهاده در افزایش تولید بسیار مؤثر است و در سال زراعی جدید که از مهرماه آغاز شده کشاورزان با مشکل جدی مواجه کرده است.

به ازای هر یک واحد کودشیمیایی که کشاورزان در زمین خود استفاده می‌کنند 9 کیلوگرم در افزایش تولید مؤثر است و به همان نسبت عدم استفاده هم موجب کاهش تولید می‌شود.

یک کشاورز نمونه کاشمر گفت: «قیمت کود شیمیایی سرسام‌آور شده است و در بازار سیاه هم پیدا نمی‌شود و به هر کیسه کود به 500 هزار تومان رسیده است و نگران تولید هستیم».

مجری طرح تولید گندم کشور هم که به نظر می‌رسد درباره تأثیر گرانی کود در استفاده کشاورزان از این نهاده مؤثر در تولید نگران است، گفت: «گرانی کودهای فسفاته و پتاسه نباید مانع از مصرف این نهاده شود».

این مسئول توضیح نداد که چگونه کشاورزان با وجود افزایش 5 تا 10 برابری قیمت کود می‌توانند این نهاده را تأمین کنند وی راهکاری هم در این مورد ارائه نکرد.

اسفندیاری‌پور گفته است: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه به خاطر تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی این را هم گفت که اگر غلات، کود اوره را به موقع و به مقدار کافی دریافت نکنند، میزان گلوتن و پروتئین آن کاهش می‌یابد و این امر کیفیت آرد گندم را کاهش می‌دهد.

اسفندیاری‌پور خاطر نشان کرد: مصرف کودهای ریزمغذی مانند کودهایی که حاوی عنصر روی هستند در افزایش تولید و ارتقای کیفیت دانه غلات مؤثر است.

در حالی که فصل کشت گندم در کشور آغاز شده و کشاورزان می‌گویند توان خرید کود گران را ندارند حتی مجری طرح تولید گندم هم نگران این مسئله است این سوال مطرح است آیا افزایش 5 تا 10 برابری  نهاده کود در تولید محصول استراتژیک گندم و مؤثر در امنیت غذایی کشور در سال آینده تأثیر خواهد داشت؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.