حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
۵۴ مزرعه، ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا را دارند
16 تیر 1400 - 14:47
شناسه : 8083
5
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: اکنون ۵۴ مزرعه پرورشی با ظرفیت ۱۱ هزارتن آمادگی تولید ماهی تیلاپیا را دارند که برخی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و برخی در حال دریافت پروانه و موافقت اصولی هستند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، عیسی گلشاهی با بیان اینکه برنامه تولید ماهی تیلاپیا در کشور از سال ۹۸ مجوز دریافت کرد افزود: مقرر است طی مدت هفت سال تولید این ماهی از ۱۰۰۰ تن در سال به تدریج به  ۲۰ هزارتن برسد.

 مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهارداشت: بنابراین اکنون تولید ماهی تیلاپیا از برنامه عقب است به طوری که در سال ۹۹، ۵۵۰ تن تولید تیلاپیا در ۱۳ مزرعه داشتیم که دارای پروانه بهره برداری بودند و مابقی مزارع در دست مرحله پروانه تأسیس یا موافقت اصولی هستند.

گلشاهی صریح کرد: طبق برنامه باید تا سال ۱۴۰۵ به عدد ۲۰ هزارتن تولید تیلاپیا برسیم، در حالی که ما می‌توانیم به تولید ۷۵ هزارتن نیز برسیم اما برای جلوگیری از هر نگرانی هدف گذاری ما ۲۰ هزارتن است.

تولید و تکثیر تیلاپیا در ۵ استان کشور 

 مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: اکنون پنج استان کشور شامل قم، سمنان، یزد، خراسان جنوبی و کرمان مجوز تکثیر و تولید ماهی تیلاپیا را دارند.

وی اظهارداشت: از این تعداد فقط چهار استان اجازه پرورش ماهی تیلاپیا و استان کرمان مجوز تکثیر آن را دارند.

پایین بودن قیمت تیلاپیا برای اقشار کم درآمد

گلشاهی افزود: در صورت افزایش تولید ماهی تیلاپیا در کشور، تهیه و مصرف آن برای اقشار کم درامد امکان‌پذیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم ماهی تیلاپیا سرمزرعه بین ۱۵ هزار تا ۱۸ هزارتومان است که می‌تواند خود ماهی با قیمت ۲۵ هزارتومان و فیله آن با قیمت تقریباً ۶۰ هزارتومان بدست مردم و حتی اقشار کم درآمد برسد.

به گفته وی، این درحالیست که اکنون قیمت هر کیلوگرم فیله تیلاپیای وارداتی ۱۲۰ هزارتومان است.

پیشنهاد تولید تیلاپیا در تمامی استان‌های غیرساحلی کشور  

 مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات ایران پیشنهاد تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در تمامی استان‌های غیرساحلی کشور را ارایه داده است که می‌تواند در تأمین نیاز آبزیان کشور با قیمت مناسب مؤثر باشد.

وی درباره ادعاهایی مبنی بر مهاجم بودن ماهی تیلاپیا افزود: هر گروه از ماهیان پرورشی می‌توانند برای سایر آبزیان در فهرست ماهیان مهاجم قرار بگیرند، به طوری که موجودات جانوری و حتی گیاهی در یک محیط خاص می‌توانند برای گونه‌های دیگر همزیست یا رقابتی باشند.

وی اظهارداشت: چالش اصلی ما مهاجم بودن تیلاپیا و اینکه به عنوان مهاجم می‌تواند دیگر آبزیان را با خطر روبرو کند، نیست بلکه موضوع اصلی ما کم کاری گروهی و ارگانی است به نحوی که در حال حاضر ماهی تیلاپیای زیلی که مورد نظر پرورش در کشور نبود از طریق آب‌های مرزی کشور عراق به آب‌های آزاد استان خوزستان راه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در حالی که ما می‌توانستیم از ابتدا با تعریف فرآیند مبتنی بر توسعه پایدار با دستور العمل مناسب زیست محیطی و فنی طراحی شده تولید این ماهی را کنترل کنیم که این مخاطرات را به حداقل ممکن برسانیم.

گلشاهی معتقد است ما باید براساس منافع ملی  و صلاحدید کشور تصمیم‌گیری کنیم بنابراین تولید ماهی تیلاپیا در مزارع پرورشی می‌تواند به منافع ملی کشور کمک کند.

طبق آمار سال ۲۰۱۷ بیش از ۶ میلیون تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می‌شود که عمده تولیدکنندگان کشورهای چین، اندونزی، ویتنام، مصر بنگلادش و مالزی هستند، همچنین براساس آمارها کشور هند یکی از مخالفان تولید ماهی تیلاپیا بود که از سال ۲۰۰۹ با شروع تولید توانسته سالانه بیش از ۲۰ هزارتن از این ماهی را تولید کند.

مصرف سالانه فیله ماهی تیلاپیای وارداتی در کشور بیش از ۱۲ هزارتن است که به نظر می‌رسد با وجود ظرفیت تولید این ماهی در کشور ما هنوز مجوزی برای پرورش این ماهی در محیط‌های بسته نداریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.