حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کشاورز کارت، حمایت مؤثر از تأمین نهاده‌های تولید کشاورزان
16 دی 1399 - 8:40
شناسه : 5849
12

بانک کشاورزی از آذرماه امسال با معرفی کشاورز کارت، قدم مؤثری در راستای توزیع بهتر نهاده‌های تولید برداشته و کشاورزان و تولیدکنندگان دام و طیور کشور را مورد حمایت‌های اعتباری خود قرار داده است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، در گفتگویی اختصاصی با مهندس محمدرضا غفوری، معاون فناوری و توسعه خدمات نوین بانکی و عضو […]

ارسال توسط :
پ
پ

بانک کشاورزی از آذرماه امسال با معرفی کشاورز کارت، قدم مؤثری در راستای توزیع بهتر نهاده‌های تولید برداشته و کشاورزان و تولیدکنندگان دام و طیور کشور را مورد حمایت‌های اعتباری خود قرار داده است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، در گفتگویی اختصاصی با مهندس محمدرضا غفوری، معاون فناوری و توسعه خدمات نوین بانکی و عضو هیأت عامل بانک کشاورزی، جزییات بیشتر را جویا شدیم که مشروح آن در ذیل درج می‌گردد:

در رابطه با پروژه کشاورز کارت و پیشرفت آن تا کنون توضیحات لازم را بفرمایید.

همانطور که اطلاع دارید یکی از موضوعات مهم در بخش کشاورزی، زمان‌بندی در حوزه فصل کاشت و برداشت می‌باشد. از نظر زمانی، فصل پاییز و زمستان مهم‌ترین بخش در امر کشاورزی است زیرا کشاورزان مشغول اقدامات مقدماتی برای مرحله کاشت محصول خود به‌ویژه محصولات  استراتژیک و کالاهایی که ارزش افزوده خاصی برای بخش کشاورزی و تأمین غذای کشور دارد، می‌باشند. با توجه به تمهیداتی که امسال از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی صورت گرفت، طرحی را به منظور تأمین نهاده به اسم طرح خرید نهاده ایجاد کردیم که از طریق آن کشاورزان و فعالان مختلف که در حوزه محصولات استراتژیک خاص مثل گندم، جو و چغندر در سطح کشور فعالیت دارند، می‌توانند به ازاء هر هکتار، 2 میلیون تومان وام تهیه کنند که در قالب یک کارت با سقف ۲۰ میلیون تومان تحویل داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند از مراکز مختلف و متعددی که برای فروش نهاده در سطح کشور از سوی سازمان حمایت معرفی شده‌اند نسبت به خرید نهاده‌های مدنظر خود استفاده کنند.

در تکمیل این کار خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته بیش از 5 هزار واحد فروش سم هم مذاکراتی با تیم مربوطه در حوزه وزارتخانه داشته‌ایم و این هم به مراکز قبلی فروش نهاده اضافه گردید که بخش عمده آن را هم تجهیز کرده‌ایم. تأمین مالی به شکل مناسب و مدیریت شده عملاً به مصرف نهاده برای تولید خواهد‌ رسید، یعنی چرخه پرداخت تسهیلات در کانال تأمین نهاده وارد خواهد شد و پولی خارج از  این بخش نخواهد بود و مطمئن خواهیم بود که میزانی که بانک کشاورزی برای فعالین بخش کشاورزی تأمین می‌کند، حتماً به مزرعه و تولید خواهد رسید و امیدواریم اثرات بعدی این رویه بتواند بخش‌های دیگر را هم تحت پوشش قرار دهد و بتوانیم زمینه‌های دیگر را در حوزه‌های اعتباری فراهم کنیم در این زمینه در حال بررسی افزودن محصول برنج نیز می‌باشیم که در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.

هر چقدر این موارد از طریق چرخ تعاملات اعتباری و فعالان بخش کشاورزی در یک قالب یکپارچه باشد می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم حمایت‌هایی که از بخش کشاورزی می‌شود حتماً به رونق تولید تبدیل خواهد شد و اثرات آن را در سال آینده خواهیم داشت.

 تاکنون چه تعداد کارت به کشاورزان واگذار شده و برنامه بانک کشاورزی برای سال‌جاری و سال آینده چیست؟

تاکنون برای قریب به بیش از  14 هزار کارت، تسهیلات پرداخت شده است. ویژگی این کارت به گونه‌ای است که اعتباری که در این کارت تأمین می‌شود، صرفاً منجر به خرید محصول نهاده می‌گردد. یعنی این کارت امکان خرج کردن در مسیر و کانال‌های دیگر را ندارد و دارندگان آن فقط می‌توانند در مراکزی که تعریف شده، نهاده را خریداری کنند. نکته مهم این است که باید برنامه‌ای داشته باشیم که تمام حمایت‌ها به کانال سیاست‌ها و برنامه‌های بخش برسد. اصولاً در بخش کشاورزی یکی از نکاتی که می‌تواند خیلی مؤثر باشد استفاده ابزاری از تکنولوژی و فناوری اطلاعات است و پوشش دادن بخش از نظر تأمین مالی است که می‌تواند مستقل باشد به شرط اینکه این چرخه‌ها، تعاملات و ارتباطات به صورت یکپارچه تعریف شود.

قطع به یقین با توجه به حمایت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی از این کارت داشته است، در آینده ارائه خدمات از طریق همین کارت صورت خواهد گرفت و عملاً کانال تأمین و حمایت نهاده‌ای از طریق کارت انجام خواهد شد و مسیر دیگری به صورت موازی وجود ندارد و این خود نشان‌دهنده سیاست وزارتخانه است که عزم دارد این موارد را کانالیزه کند و بتوانند اطمینان حاصل کند حمایتی که صورت می گیرد منجر به فرآیند تولید می‌شود.

 چه میزان اعتبار توسط بانک کشاورزی برای کشاورز کارت اختصاص داده شده است؟

همانطور که اشاره شد، به ازای هر هکتار 2 میلیون تومان وام داده می‌شود و استفاده از آن را تا سقف ۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرده‌ایم و همچنین استقبال زیادی برای استفاده از این کارت وجود دارد. معرفی کشاورزان محترم از طریق سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد. صدور کارت حداکثر کمتر از 3 روز انجام می‌گردد.

آیا بانک کشاورزی برنامه جدید دیگری در رابطه با سایر فناوری‌های نوین برای بهبود روند پرداخت‌ها و مبادلات مالی در بخش کشاورزی دارد؟

یکی از مهمترین برنامه‌های اصلی بانک طرح تحول دیجیتال است که در این طرح یکی از لایه‌های مهم آن، لایه اکوسیستم بخش کشاورزی است یعنی تعاملات اطلاعاتی و مالی خواهیم داشت که از این طریق بتوانیم به بخش سرویس‌ها و خدمات را بیش از پیش بدهیم. برنامه‌های مختلفی هم در حوزه تسهیل خدمات بخش خواهیم داشت. در حوزه بخش اعتباری و خدمات در حال تدارک سامانه‌هایی هستیم.  یکی از بحث‌ها، حمایت از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها است که چطور بتوانیم چرخه بخش بازرگانی، تجارت و فعالیت‌های جدید در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های کشاورزی را تدارک ببینیم.  خوشبختانه 2,3 رویداد استارت‌آپی در بانک کشاورزی فراهم شده که زمینه‌ساز معرفی بخشی از نیروهای مستعد در بخش کشاورزی گردید. اکنون با توجه به بسترهای اینترنتی که وجود دارد، همچنین شرایط تحمیلی کووید ۱۹ باعث شد که رویکرد و گرایش مردم به استفاده از این موضوع بیشتر شده است. با توجه به این که مدل و ماهیت کسب و کار در بخش کشاورزی در حال تغییر است، بانک برای این تحولات تدارکات لازم را فراهم می‌آورد تا آمادگی لازم را داشته باشد. همچنین ما سند مربوطه را تدارک و طراحی کرده‌ایم که به وزارت امور اقتصادی دارایی هم تحویل شده است. با هماهنگی که با بخش‌های مختلف کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی داریم، سعی می‌کنیم این اکوسیستم را هرچه سریع‌تر، پویاتر و مناسب‌تر داشته باشیم که از ارزش افزوده آن تولیدکنندگان این بخش بتواند استفاده ببرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.