حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اجرای طرح ضربتی آبخیزداری و کنترل سیل در ۲۸۰ هزار هکتار مناطق بحرانی کشور
06 دی 1399 - 17:35
شناسه : 5639
6

۲۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و کنترل سیل در اقدامی ضربتی ظرف ۶ ماهه نخست امسال در مناطق بحرانی ۱۱ استان کشور اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور […]

ارسال توسط :
پ
پ

۲۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و کنترل سیل در اقدامی ضربتی ظرف ۶ ماهه نخست امسال در مناطق بحرانی ۱۱ استان کشور اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب گفت: عملیات آبخیزداری و کنترل سیل امسال در ۲۴ حوزه بحرانی آبخیز و در ۱۱ استان کشور اجرا و قبل از بارش‌های مهر و آبان ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ابوالقاسم حسین‌پور افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور این اقدام را با اعتباری بالغ‌بر ۲۶۵ میلیارد تومان و با رویکرد نیاز فوری این مناطق به پیشگیری ازسیل انجام داده است.

وی اضافه کرد: این اعتبار ۲۶۵ میلیارد تومانی علاوه‌بر سهم بری ۱۱ استان گلستان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان رضوی از اعتبار ملی آبخیزداری و آبخوانداری است.

حسین‌پور، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۷۴۰ هزار هکتار از عرصه های آبخیزداری تمام استان‌های کشور را از دیگر اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ظرف یکسال اخیر نام برد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این، از محل مصوبات سال‌جاری در ۶۰۰ حوزه آبخیزداری کشور فعالیت‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری در حال اجرا است که در بیش از ۶۱۸ هزار هکتار عملیات مکانیکی و در ۱۸۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک انجام شده است.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در حوزه‌های باقیمانده نیز تا سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اقدامات حفاظتی و مدیریتی در حال انجام است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: مجموع اقدامات در این سه فاز، در راستای اهداف پیشگیرانه از سیل، ایمن‌سازی مناطق، بهره‌برداری از ظرفیت سیلاب برای مقابله با کم آبی و خشکسالی، احیای عرصه‌های منابع طبیعی، تقویت و استمرار مشاغل کشاورزی و بهبود سکونت روستاییان انجام شده است.

حسین‌پور با بیان این که پس از سیل سال ۹۸ یک فصل پرکاری در استان‌های سیل‌خیز به‌ویژه در شمال کشور برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری رقم رخورده است، گفت: تاکنون ۶۱ سازه آبخیزداری و کنترل سیل در قالب بند سرشاخگی مشبک برای کاهش سرعت و غلظت سیل و ایمن‌سازی در شمال کشور انجام شده که ۱۲ مورد آن طی یکسال اخیر عملیاتی شد.

وی هزینه اجرای ۱۲ سازه آبخیزداری و کنترل سیل در شمال کشور را ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال افزود: ۲۶ پروژه دیگر برای حوزه‌های آبخیز شمال کشور در برنامه‌های آتی در حال مطالعه و طراحی است که امیدواریم در فاز بعد با تخصیص اعتبارات عملیاتی شوند.

وی با اذعان به این که اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارات ناشی از سیلاب اخیر در کشور تأثیر محسوسی داشته‌اند، بیان داشت: در استان بوشهر در مناطقی که فعالیت آبخیزداری انجام شده بود مانند دشتستان و برازجان از خسارات سیل پیشگیری شد و برخی از سازه‌ها مانند سازه آبخیزداری در منطقه شاه پسر مرد در شهرستان بوشهر با بارندگی‌های شدید در آذرماه برای نخستین‌بار آبگیری شد.

حسین‌پور ادامه داد: در پایین دست این سازه چند روستا قرار داشت که به رغم بارش بیش از ۱۱۴ میلی‌متری طی چند ساعت هیچگونه خسارتی به آنها وارد نشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.