حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
امکان تولید ۲.۵ برابری ماهیان سردآبی با رفع چالش بازار
11 آبان 1399 - 15:08
شناسه : 4897
5

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردابی با اشاره به افزایش تولید ماهیان سردابی به ۲.۵ برابر میزان فعلی درصورت حل چالش بازار گفت: اکنون امکانات و زیرساخت‌های این بخش در کشور مهیاست و با ایجاد یک بخش مکانیزاسیون می‌توان افزایش تولید را محقق ساخت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، «آرش […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردابی با اشاره به افزایش تولید ماهیان سردابی به ۲.۵ برابر میزان فعلی درصورت حل چالش بازار گفت: اکنون امکانات و زیرساخت‌های این بخش در کشور مهیاست و با ایجاد یک بخش مکانیزاسیون می‌توان افزایش تولید را محقق ساخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، «آرش نبی‌زاده» با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده ماهیان سردآبی در آب‌های شیرین جهان است، افزود: استان‌های چهارمحال ‌بختیاری با ۲۴ هزار تن،  لرستان با ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن، کهگیلویه ‌و بویراحمد و کرمانشاه هر کدام با نزدیک به ۱۵هزار تن تولید در سال به‌عنوان استان‌های نمونه بیشترین تولید ماهیان سردآبی کشور محسوب می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی اضافه کرد: این اتحادیه با اعضای اصلی که شامل استان‌های لرستان، چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد، کرمانشاه، همدان، زنجان، البرز، و قزوین و اعضای دیگر مانند استان‌های مرکزی، خراسان و کردستان (در حال اضافه شدن قرار دارند) فعالیت دارد.

تولید ۱۵۰ هزارتن ماهی سردآبی 

نبی‌زاده درباره حجم تولید و صادرات گفت: سال گذشته پیش‌بینی‌ها با توجه به اوضاع کشور به میزان ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن تولید بود و صادرات خوب نبود، اما امسال شرایط صادرات بسیار مناسب است و دستیابی به رقم ۱۰ تا ۱۲ هزار تن مورد انتظار است.

وی، کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق و همسایگان جنوب خلیج فارس را از بازارهای هدف برای صادرات ماهیان سردآبی ذکر کرد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی اضافه کرد: ابزار کافی برای مدیریت بازار وجود ندارد و سازمان میادین براساس تعهداتی که داشته (طرح پایانه‌های مبدا و مقصد) به‌مدت سه سال است که به آن تعهدات عمل نمی‌کند.

وی، یکی از راهکارها را قانون انتزاع بیان کرد و گفت: زمانی که قانون انتزاع را از وزارت جهاد کشاورزی خارج کردند، تنظیم بازار در بخش کشاورزی از رویه خود خارج، و مدیریت آن با مشکل روبرو شد.

این مقام مسوول افزود: سالیانه در ۶ ماهه نخست بدلیل نبود عادت غذایی مردم، بحران‌های شدید در فروش آبزیان وجود دارد.

وی گفت: امکان تولید و نگهداری ماهی در فصل گرم سال در گذشته وجود نداشت، مردم هم رغبتی برای مصرف آن نداشتند. اما الان پایه پرورشی در تمام فصول سال فراهم شده و برای ماهی قزل‌آلا در هر فصل از سال با شرایط کیفی مناسب و تازه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد.

نبی‌زاده، خرید حمایتی ماهی قزل‌آلا در سه ماهه نخست سال تا سقف پنج تا هفت هزار تن را از برنامه‌های در دست اقدام این اتحادیه بیان کرد و افزود: اجرای این طرح می‌تواند کمک بسزایی به تولیدکنندگانی که در نیمه نخست سال آسیب می‌بینند، خواهد کرد.

وی توضیح داد: برای جهش تولید در بخش سردآبی، نیاز به بازار وجود دارد و در بخش ماهیان سردآبی در سطح کشور با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود با ایجاد بخش مکانیزاسیون می‌توان تولیدات را تا ۲.۵ برابر سطح فعلی افزایش داد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور، واگذاری وظایف تصدیگری به اتحادیه را یکی از راه‌های ارتباط مستمر با اعضا ذکر کرد و گفت: بیمه اجباری یکی از راهکارهایی است که با اجرای آن ارتباط با تولیدکنندگان بیشتر و اطلاعات اتحادیه از تولید دقیق‌تر خواهد شد و اکنون برنامه ایجاد سامانه جامع قزل‌آلا کشور در دست اقدام است.

سال گذشته (۱۳۹۸) یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی از محل صید و آبزی‌پروری در کشور تولید شد که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا تراز تجاری این بخش از ۴۴۰ میلیون دلار عبور کرد.

اکنون کشور با تولید سالانه  ۱۸۰ هزارتن ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین و شور رتبه نخست تولید این نوع ماهی را در دنیا دارد.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.