حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تلاش همه فعالان حوزه کشاورزی تأمین امنیت غذایی کشور است
09 دی 1399 - 11:51
شناسه : 5708
8

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد که علی‌رغم همه مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده و تحریم‌ها که مشکلاتی در تأمین ارز ایجاد کرده است، شاهد رشد نرخ ارزش افزوده بخش کشاورزی در۶ ماهه اول سال‌جاری هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، دکتر کاظم خاوازی، در جلسه علنی امروز […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد که علی‌رغم همه مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده و تحریم‌ها که مشکلاتی در تأمین ارز ایجاد کرده است، شاهد رشد نرخ ارزش افزوده بخش کشاورزی در۶ ماهه اول سال‌جاری هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، دکتر کاظم خاوازی، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده ارومیه درخصوص علت عدم حمایت لازم از بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: امروز همه فعالان بخش کشاورزی در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند تا امنیت غذایی را برای کشور به ارمغان بیاورند. علی‌رغم همه مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده است و مشکلاتی که تحریم‌ها در تأمین ارز به موقع برای بخش کشاورزی به وجود آورده است، شاهد رشد نرخ ارزش افزوده بخش کشاورزی در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری و رسیدن به رشد مثبت۴/۴ هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرد: ما در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ کل محصولات کشاورزی که صادر کردیم چهار میلیون و ۹۸۶ هزار تن بود، اما در ۹ ماهه سال‌جاری ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی صادر کردیم که هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی ادامه داد: کل محصولات باغی که در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ صادر کردیم  ۶۴۵ هزار تن بوده و در ۹ ماهه اول امسال ۸۷۹ هزار تن محصولات باغبانی صادر کرده‌ایم. درخصوص سیب نیز در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸، ۳۰۰ هزار تن و در سال‌جاری ۴۰۳ هزار تن سیب صادر کرده‌ایم. در قالب موافقت‌نامه اوراسیا صادرات سیب به کشور روسیه به ۹۷ هزار تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرد: کل سیبی که امسال تولید شده است چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن می‌باشد که یک میلیون و ۵۰ هزار تن آن در آذربایجان غربی تولید شده است. براساس قیمت تضمینی که شورای اقتصاد تعیین کرده بود قیمت خرید تضمینی سیب ۵۸۰ تومان بود، اما به درخواست نمایندگان ما گروهی را از وزارتخانه به استان فرستادیم و با رایزنی‌های انجام شده این رقم به ۱۲۵۰ تومان برای کارخانه‌ها رسید و امروز به‌طور میانگین به قیمت ۱۱۸۰ تومان سیب‌های پای درختی درجه سه از سوی کارخانه‌ها خریداری می‌شود. قانون خرید تضمینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب و کشمش کمک بسزایی می‌کند تا قیمت‌ها واقعی‌تر شده و کشاورزان نتایج زحمات خود را ببینند.

دکتر خاوازی اضافه کرد: مشکلات مربوط به سیب پای درختی در آذربایجان غربی مشکل ۳۵ ساله است و ما امسال با راه‌اندازی ۹۰ مرکز بهداشتی جمع‌آوری سیب در آذربایجان غربی در راستای حل مشکل برآمدیم. هفت فقره مجوز تاسیس کارخانجات مدرن در آذربایجان غربی داده شده است و ۱۲۵ مجوز برای فرآوری محصول سیب داده‌ایم. یکی از مشکلات ما برای صادرات سیب بحث سورتینگ است که ما سرمایه‌گذاری را در منطقه آورده‌ایم تا جدیدترین تکنولوژی دنیا را برای سورتینگ بیاورد.

وی در ادامه تأکید کرد: بنده قول می‌دهم به هیچ‌وجه اجازه ندهیم جلوی صادرات مرکبات و به‌ویژه سیب گرفته شود. از سوی دیگر ما در تلاش هستیم با کسانی که به کشور موز وارد می‌کنند مذاکره کنیم که بخش بیشتری از سیب را صادر کنند که این نیز به قانون باز می‌گردد. همچنین ما در حال مذاکره با کشورهای اوراسیا و انعقاد معاهدت تجاری آزاد هستیم و اگر بتوانیم گواهی‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای خود را در حد اتحادیه اروپا رسانیم می‌توانیم صادرات خود را به کشورهایی که مصرف بیشتری دارند توسعه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرد: همچنین ما به دنبال احیای کارت‌های بازرگانی کشاورزان که باطل شده‌اند هستیم تا کشاورزان بتوانند این کار را ادامه دهند. توسعه مراکز جمع‌آوری بهداشتی سیب نیز در برنامه ما قرار دارد.

دکتر خاوازی در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده پیرامون خانه باغ‌ها و خانه‌های کارگری بیان کرد: ما کلا در کشور۸ میلیون هکتار اراضی آبی داریم که فقط ۱.۲ میلیون هکتار خاک‌ها بدون محدودیت‌ می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند و لذا در بحث تغییر کاربری اراضی باید بسیار دقت کنیم. ما نگران تجزیه باغ‌ها به بخش‌های کوچکتر هستیم. اکنون از ۲۰ تا ۱۰۰ مترمربع امسال ساخت خانه کارگری وجود دارد. جنگ ما با کشاورزان نیست بلکه بحث ما کسانی هستند که مهاجرت کرده و ویلا می‌سازند. درخصوص قانون تغییر کاربری اراضی نیز دولت لایحه‌ای را تهیه کرده و گویا نمایندگان نیز طرحی را آماده کردند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه آبیاری نوین بیان کرد: در حوزه توسعه آبیاری نوین ۳۱ هزار هکتار برنامه توسعه‌ای در آذربایجان غربی در سال‌جاری در دستور کار است، اما چاه‌هایی که مجوز ندارند مشمول این توسعه نمی‌شوند و ما طبق قانون فقط مجاز به توسعه آبیاری نوین برای چاه‌های دارای مجوز هستیم. توسعه آبیاری نوین در آذربایجان غربی پنج درصد از عملکرد کل کشور نیز بیشتر است. انشاءالله بتوانیم با حمایت از بخش کشاورزی شاهد تأمین امنیت غذایی کشور باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.