حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
خودکفایی در بذر سبزی و صیفی تا پایان ۱۴۰۰
24 آذر 1399 - 15:59
شناسه : 5509
8

وزیر جهاد کشاورزی از خودکفایی در بذر سبزی و صیفی تا پایان ۱۴۰۰ خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، دکتر کاظم خاوازی، در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: کشور بیش از ۹۵ درصد در تولید بذر خود اتکایی دارد و بخشی از صدماتی […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر جهاد کشاورزی از خودکفایی در بذر سبزی و صیفی تا پایان ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، دکتر کاظم خاوازی، در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: کشور بیش از ۹۵ درصد در تولید بذر خود اتکایی دارد و بخشی از صدماتی که تاکنون خورده است به‌دلیل واردات بدون مشورت با محققان بوده است.

وی اضافه کرد: در بذر سبزی و صیفی دچار غفلت تاریخی شدیم اما به زودی در کشور اتفاقات بزرگی می‌افتد و تا پایان ۱۴۰۰ در تولید بذر سبزی و صیفی خودکفا می‌شویم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که داریم این است که از اتفاقات سطح مزرعه دور هستیم. تعداد اندکی از پژوهشگران در واحدهای تولیدی حضور دارند و ما نباید آنها را  مجبور کنیم که در یک دایره مشخص فعالیت کنند. بلکه باید دست پژوهشگران را باز بگذاریم و محقق نباید محدودیتی داشته باشد و آن چیزی که به‌عنوان دستاوردهای خوب از آن یاد می‌کنیم ارتباط پژوهشگر با واحدهای تولیدی و یا حضور آنها در این واحدها است.

وی با بیان اینکه روش‌های ما بسیار قدیمی است: گفت بخشی از یافته‌هایی که در حال حاضر داریم به‌دلیل آزاد گذاشتن محقق است. پژوهشگران خلاق و زرنگ داریم که در دستورالعمل‌های ما جا نمی‌گیرند. بایستی برای آنها فضایی ایجاد کنیم که خلاقیت آنها شکوفا شود. همچنین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی صرفاً برای ما نیست بلکه بایستی فارغ‌التحصیلان خوب و باهوش که آزمایشگاه و امکانات ندارند نیز در این آزمایشگاه‌ها مشغول به کار شوند. بایستی روش‌های قدیمی را دور بریزیم و روش‌های جدیدی برای رفع گرفتاری‌ها فراهم کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به نفوذ یافته‌ها و پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بسیار خوبی وجود دارد که به عرصه وارد نمی‌شود باید شرایطی فراهم شود که این پژوهش‌ها به دست بهره‌برداران برسد. در شرایطی که تحریم شده‌ایم و ارز نهاده‌های اصلی کشاورزی نیمایی شده است پژوهشگران می‌توانند به ما راهکار دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: سرعت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در بخش هوشمندسازی از بخش خصوصی کمتر است. انتظار است که این سازمان با بخش خصوصی وارد کار شود و ایده‌های نوین به جامعه تزریق کنند.

دکتر خاوازی همچنین به سیستم جامع اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که پیگیر سیستم جامع اطلاعات یکپارچه هستیم اما از اینکه کِشتی بدون اطلاع ما انجام می‌شود یا در منطقه‌ای سرمازدگی رخ می‌دهد و یا به‌طورکل اطلاعات دقیق به ما نمی‌رسد بخش کشاورزی صدمه می‌بیند. بنابراین این سیستم بایستی در دستورکار سازمان تحقیقات باشد و دقیقاً به سیاست‌گذار گفته شود که در ماه‌های آینده چه اتفاقاتی برای بخش کشاورزی خواهد کرد و به‌طورکل واردات، صادرات، تعرفه‌های گمرکی همه و همه باید به هم متصل شوند و سازمان تحقیقات بایستی برای آن نسخه دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.