حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
رایزنی برای تسریع در رفع موانع صادراتی سیب درختی
26 آذر 1399 - 20:06
شناسه : 5563
9

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، از رایزنی و ایجاد هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای تسریع در روند صادرات سیب درختی و رفع موانع صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، دکتر شاهرخ […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، از رایزنی و ایجاد هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای تسریع در روند صادرات سیب درختی و رفع موانع صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، دکتر شاهرخ شجری در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌ مشترک با سرمایه‌گذار خارجی جهت احداث واحدهای سورت، بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی استان آذربایجان‌غربی، گفت: آذربایجان غربی قطب تولید سیب درختی کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه صنعت سورت و بسته‌بندی پا به پای تولید رشد نکرده و عدم وجود سورت و بسته‌بندی سیب در کشور ما را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی با بیان این که در گام نخست امروز تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری در حوزه سورتینگ و بسته‌بندی به امضای مسئولان آذربایجان غربی و سرمایه‌گذار خارجی رسید، افزود: اقدامات صورت گرفته باعث می‌شود، ارزآوری بخش کشاورزی بیشتر و در نتیجه مؤلفه‌های اقتصادی در این این بخش تقویت شوند و جذابیت سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه افزایش یابد که این می‌تواند تحول اساسی برای توسعه پایدار کشاورزی ایجاد کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی حمایت از صادرکنندگان سیب، انجام ثبت سفارش واردات میوه‌های گرمسیری در قبال صادرات سیب، اعمال مشوق‌های صادراتی و رایزنی‌های لازم برای رفع موانع صادراتی به کشورهای حاشیه دریای خزر را از دیگر اقدامات و پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات صادرات سیب و محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاد شده است که تعهد پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات سیب تا ۱ میلیون دلار حذف شود که در صورت اجرایی شدن این موضوع از سوی بانک مرکزی بخش زیادی از مشکلات صادرات سیب درختی در کشور برطرف می‌شود.

شجری بر لزوم توجه به تولید محصول براساس استانداردهای بین‌المللی و توسعه ساختارهای صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص سورت و بسته‌بندی میوه با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تأکید کرد و افزود: همچنین مسایل و مشکلات صادرات سیب به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان پیگیری می‌شود و آذربایجان غربی به‌دلیل هم مرزی با سه کشور همسایه از جایگاه خوبی برای صادرات سیب کشور برخوردار است.

ایجاد صنایع سورتینگ و بسته‌بندی از ملزومات بهره‌وری در بخش کشاورزی است

استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم، ایجاد صنایع سورتینگ و بسته‌بندی را یکی از ملزومات شکوفایی و بهره‌وری بخش کشاورزی دانست و گفت: ارزآوری و رشد صادرات محصولات کشاورزی استان رابطه مستقیم با نحوه بسته‌بندی دارد.

محمدمهدی شهریاری افزود: سالانه بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن متعلق به سیب درختی است.

وی با اشاره به رویکرد جدی استان برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی گفت: تسهیل مراحل سرمایه‌گذاری توسط کمیته ویژه‌ای در استان انجام می‌گیرد و به دنبال این امر شاهد افزایش درخواست‌های سرمایه‌گذاری در سطح استان هستیم.

شهریاری بر توسعه کشاورزی پایدار، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، ‌توسعه گلخانه‌ها و تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی تأکید کرد و ادامه داد: راه توسعه کشاورزی در زیربخش‌های مختلف به‌ویژه مقوله زنجیره تولید جذب سرمایه‌گذار و رفع موانع فرآروی آنهاست.

گفتنی است؛ تفاهم‌نامه شش‌جانبه توسعه همکاری‌های مشترک با سرمایه‌گذار خارجی به ارزش ده میلیون دلار، در حوزه سورت و بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی، با حضور شجری معاون توسعه و منابع، برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، شهریاری استاندار و جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی و سرمایه‌گذار خارجی در سالن جلسات استانداری به امضای طرفین رسید.

قبل از امضای این تفاهم‌نامه از محل‌های مورد نظر برای سرمایه‌گذاری پایانه صادراتی، سورت و بسته‌بندی در حضور سرمایه‌گذار بازدید و پس از بررسی و امکان‌سنجی زمین ۸ هکتاری متعلق به اتحادیه تعاونی روستایی مورد موافقت قرار گرفت و سپس تفاهمنامه چند جانبه در استانداری منعقد و مقرر شد پیگیری لازم در راستای تحقق و راه‌اندازی پایانه صادراتی و سورت و بسته‌بندی هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌رود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.