حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
رونمایی از دو سامانه قرنطینه گیاهی کشور
13 اسفند 1399 - 10:49
شناسه : 436
9

سامانه واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی و سامانه پلمپ قرنطینه در سازمان حفظ نباتات رونمایی شد.

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش دیده‌بان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در آئین رونمایی از دو سامانه قرنطینه گیاهی گفت: هدف این دو سامانه طراحی شده تسریع و تسهیل در امور قرنطینه گیاهی، جلوگیری از جعل مجوز، همچنین ایجاد وحدت‌رویه میان پست‌های مختلف قرنطینه‌ای است

کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت: این سامانه‌ها به سلامت نظام اداری کمک می‌کند و امکان رصد گزارش‌ها را فراهم می‌سازد و برنامه‌ریزی شده که ۴ تا ۵ هزار مجوز مختلف ترانزیت و قرنطینه محصولات کشاورزی از این پس از طریق این سامانه صادر شود.

وی افزود: با توجه به این که ریسک قرنطینه محصولات کشاورزی یکسان نیست و الزامات قرنطینه‌ای متفاوت است، از طریق این سامانه‌ها با توجه به ریسک و الزامات قرنطینه‌ای مجوزهای لازم برای واردات، ترانزیت و قرنطینه کالا صادر می‌شود.

به گفته این مسئول، شکل گواهی بهداشت گیاهی نیز تغییر داده شده و از طریق این سامانه کد کیو آر برایش در نظر گرفته شده که از این طریق جلوی جعل سند گرفته شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: به دلیل تنوع عناصر زیان‌رسان به گیاهان سالانه ۳۵ تا ۳۶ درصد محصولات کشاورزی دستخوش خسارت آفات می‌شود و سالانه ۵۵۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از این آفات در دنیا به کشورهای مختلف وارد می‌شود.

وی افزود: این عوامل آفت‌زا علاوه بر این که از نظر کمی محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از نظر کیفی نیز بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند و برخی محصولات را از شکل بازارپسندی در می‌آورند.

چنگلوایی اظهار داشت: سالانه ۴ میلیون و یکصد هزار تن سم در دنیا مصرف می‌شود و ۳۷ تا ۴۰ میلیارد دلار رقم تجارت جهانی آفت‌کش‌هاست که کاربرد این حجم از آفت کش‌ها هم برای سلامت انسان، هم محصولات کشاورزی و هم محیط زیست خطرناک است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به حجم تبادلات همچنین با توجه به این که هیچ کشوری در دنیا از واردات محصولات غذایی بی نیاز نیست، مبارزه با عوامل خسارت‌زا برای محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گرفته و بیش از پیش به آن توجه شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این که اگر به حد کافی کنترل‌های لازم روی محصولات کشاورزی نباشد و آفتی وارد کشور شود، می‌تواند بسیاری از محصولات دیگر کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: همچنین اگر محصولات صادراتی ما آفتی داشته باشند این موضوع صادرات محصولات کشاورزی را خدشه‌دار می‌کند و به آن لطمه می‌زند و باعث می‌شود بازارهایی که به سختی به دست آمده‌اند، از دست بروند.

وی افزود: به این ترتیب باید تشکیلات قرنطینه برای جلوگیری از ورود آفات و امنیت غذایی و همچنین توسعه صادرات بسیار قوی باشد.

چنگلوایی تصریح کرد: سالانه ۳۱ میلیون تن ترانزیت محصولات کشاورزی صورت می‌پذیرد که قرنطینه آن در یکصد مرکز مختلف در کشور انجام می‌شود، ولی امکانات موجود با حجم کار متناسب نیست.

به گفته وی، افزایش روزافزون تبادلات جهانی، همچنین تکنولوژی‌های نوین لزوم توجه به موضوع قرنطینه را بیشتر می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: در حوزه سازمان حفظ نباتات، اطلاعات در مورد تجارت بسیار مناسب است و بکارگیری این مقررات بهداشتی گیاهی به خصوص در مراودات با کشورهای اوراسیا می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و به توسعه تجارت کشورمان کمک کند.

وی افزود: لازمه تعامل با نظام اقتصاد بین‌الملل رعایت قوانین تجارت خارجی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.