حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
قیمت‌های جدید کودشیمیایی ابلاغ شد
16 شهریور 1399 - 17:17
شناسه : 3798
9

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، قیمت‌های جدید کودشیمیایی را ابلاغ کرد که به گفته کارشناسان افزایش 7 برابری نسبت به سال گذشته دارد و برخی معتقدند که این قیمت‌ها دولت آینده را در شرایط سخت قرار خواهد داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، جدیدترین قیمت […]

ارسال توسط :
پ
پ

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، قیمت‌های جدید کودشیمیایی را ابلاغ کرد که به گفته کارشناسان افزایش 7 برابری نسبت به سال گذشته دارد و برخی معتقدند که این قیمت‌ها دولت آینده را در شرایط سخت قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، جدیدترین قیمت انواع  کودهای شیمیایی را به بهره‌برداران ابلاغ کرد.

برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها رشد 4 تا 10 برابر نسبت به سال گذشته دارد، به‌طوری‌که عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: این افزایش بی‌حد و حصر غیرقابل باور و ناپذیرفتنی است و فقط یک معنی را به ذهن فعال کشاورزی متبادر می‌کند و آن این است که تیم اقتصادی حاکم بر دولت در راستای سیاست‌های نئولیبرالی خود قصد دارند بخش کشاورزی کشور را به مسیری ببرند که کشاورزان داوطلبانه از مزارع بگریزند.

وی این افزایش قیمت کودهای شیمیایی را تهدیدی بر امنیت غذایی کشور دانست و گفت: دولت باید حداقل نرخ خرید تضمینی گندم را در سال‌جاری نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش دهد تا کشاورزان کورسوی امیدی به کشت این محصول داشته باشند.

یک کارشناس کشاورزی هم معتقد است استفاده درست از کود شیمیایی می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد. به ازای هر کیلوگرم کود که به نحو درست در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، 10 کیلوگرم به تولید اضافه می‌شود.

ابراهیم مرادزاده گفت: افزایش قیمت کودهای شیمیایی باعث می‌شود کشاورزان نتوانند از این نهاده به‌طور کامل استفاده کنند  و تولید بخش کشاورزی روز به روز کمتر خواهد شد.

ایران در تولید کالاهای اساسی مانند دانه‌های روغنی بیش از 90 درصد و در تولید خوراک دام و طیور بیش از 70 درصد وابسته است سالانه حدود 150 هزار تن گوشت، یک میلیون تن شکرو 100 هزار تن چای وارد کشور می‌شود و عدم تأمین نهاده تولید این‌گونه محصولات اساسی را کمتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم هم با بیان اینکه دولت در آستانه فصل کشت قیمت کود شیمیایی را 10 برابر افزایش داده است، اعلام کرد: در حالی که مقام معظم رهبری به تولید کالاهای اساسی در داخل تأکید دارد، دولت مسیر اشتباهی را در برنامه‌ها و سیاست‌های تولید کشاورزی دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه مسیر اشتباه تنها افزایش قیمت کود شیمیایی نیست، گفت: اخیراً دولت یارانه کودشیمیایی را هم حذف کرده است.

این نماینده مجلس دهم تأکید کرد که در صورت ادامه این روند و افزایش قیمت نهاده‌ها، تولید محصولات استراتژیک مانند گندم و جو با خطر جدی مواجه خواهد شد.

در این میان، برخی هم معتقدند که افزایش 7 برابری قیمت کودهای شیمیایی، تولید محصولات کشاورزی را در سال آینده با خطر جدی مواجه خواهد کرد و در حقیقت، این اقدام، دولت بعدی را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد. عوارض این افزایش قیمت‌ها احتمالاً خود را امسال نشان نخواهد داد، اما سال آینده دولت سیزدهم را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.