حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
معرفی ارقام بذر زیاد شده، اما باید سرعت بیشتری داشته باشد
09 دی 1399 - 13:02
شناسه : 5720
4

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگرچه معرفی ارقام بذر محصولات نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده، اما باید سرعت بیشتری داشته باشد و همچنان تنوع بذر ما نسبت به جهان پایین‌تر است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، کامبیز بازرگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم رونمایی از […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگرچه معرفی ارقام بذر محصولات نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده، اما باید سرعت بیشتری داشته باشد و همچنان تنوع بذر ما نسبت به جهان پایین‌تر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، کامبیز بازرگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم رونمایی از 49 رقم نهال و بذر اصلاح‌شده در سازمان تات اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، معرفی ارقام اصلاح‌شده در سال‌های گذشته از نظر کمیت رشد بسیار زیادی داشته، به طوری که از میانگین معرفی 9 رقم در سال به 30 رقم در سال رسیده‌ایم، اما در مقایسه با هدف‌گذاری‌هایی که باید وجود داشته باشد، نیاز به سرعت بیشتری دارد.

وی با بیان این که تنوع ارقام ما مثلاً در مورد گندم در مقایسه با جهان پایین تر است، گفت: کشاورزان ما برای کشت گندم با این همه تنوع آب و هوایی دسترسی به 90 نوع بذر دارند، اما در دنیا این تنوع حدود 200 تا 300 بذر است و این نشان می‌دهد که باید در زمینه تنوع بذری همچنان کارهای زیادی کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تأکید کرد: بخش تحقیقات از ظرفیت‌های خودش کامل استفاده می‌کند، اما نیاز است منابع دیگری هم به آن اضافه شود. در این زمینه باید بخش خصوصی با قدرت بیشتری به میدان بیاید.

بازرگان افزود: نباید تصور کرد که بدون حضور بخش خصوصی می‌توان در این میدان موفق شد و نباید دروازه ژنتیک را به روی بخش خصوصی ببندیم.

وی گفت: در سال‌های گذشته فعالیت بخش خصوصی بیشتر شده، به‌طوری‌که از معرفی 3 رقم در سال به 7 رقم در سال رسیده است، اما این تلاش‌ها باید همچنان بیشتر شود.

این مسؤول در خصوص کیفیت بذر هم گفت: اگرچه اتفاقات خوبی در حوزه اصلاح کیفیت بذر انجام شده، اما باید کارهای بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: مهم‌ترین نکته، نفوذ این بذرهای اصلاح‌شده به مزرعه است، بنابراین اگر محقق بذری را معرفی کرده و نتوانسته آن را به مزرعه وارد کند، در حقیقت در کار خود شکست خورده است.

وی به هماهنگی تمام معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد نفوذ بذر به مزرعه تأکید کرد و گفت: باید کاری کنیم که کشاورزان این بذرها را مال خودشان بدانند، وگرنه در زمینه استفاده از این بذرها مقاومت خواهند کرد.

بازرگان به اهمیت بذر اصلاح شده اشاره کرد و گفت: مثلاً بذر جو که توانسته‌ایم 400 کیلوگرم در هکتار افزایش تولید داشته باشیم، می‌تواند در سطح کشور 500 هزار تن افزایش تولید داشته باشد که مفهوم آن این است که می‌توانیم در سال 500 هزار تن کاهش واردات و کاهش خروج ارز از کشور داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.