حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
۵۵ درصد مواد اولیه روغن‌های نیمه جامد وارداتی است
01 مهر 1399 - 15:52
شناسه : 4168
8

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران با بیان اینکه ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اولیه روغن‌های جامد، وارداتی و ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود، اظهار کرد: به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ارزی و انتقال آن با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه روغن‌های نیمه جامد مواجه شدیم ولی صنایع […]

ارسال توسط :
پ
پ

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران با بیان اینکه ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اولیه روغن‌های جامد، وارداتی و ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود، اظهار کرد: به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ارزی و انتقال آن با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه روغن‌های نیمه جامد مواجه شدیم ولی صنایع و دولت باید با همکاری یکدیگر چالش پیش آمده را حل کنند و بحث تأمین ارز و انتقال آن باید هرچه سریع‌تر حل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، امیرهوشنگ بیرشک، در پاسخ به این سوال که آیا عرضه روغن جامد در بازار کم شده است یا خیر؟ گفت: مهمترین عنصر در تولید روغن مواد اولیه آن است. در تأمین مواد اولیه روغن‌های نیمه جامد که به صورت حلبی هستند به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ارزی و انتقال آن با مشکلاتی رو به رو شدیم و به‌همین دلیل تولید آن کاهش یافت. در حقیقت مشکلات پیش آمده در تأمین روغن خام، ناشی از مشکلات ارزی و کمبود واردات است.

وی با بیان اینکه باید ضمن تغییر الگوی مصرف، هدفمند نیز مصرف کنیم، اظهار کرد: صنایع و دولت باید با همکاری یکدیگر چالش پیش آمده را حل کنند. بحث تأمین ارز و انتقال آن باید هرچه سریع‌تر حل شود. اگر چه موضوع عدم تخصیص ارز برای واردات را مطرح کردیم ولی باید پذیرفت که کشور در جنگ اقتصادی است. البته نهادهای مربوطه در حال پیگیری آن هستند.

ارز تأمین نشود، عرضه کم می‌شود

بیرشک در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کاهش عرضه روغن جامد به بازار باعث تغییر قیمت آن شود، گفت: در دنیا و بازارهای جهانی عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند و وقتی عرضه مقداری کم شود  برخی در بازار قیمت‌ها را بالاتر از قیمت مصوب اعلام می‌کنند. احتمال این موضوع نیز وجود دارد ولی همه این  مسائل به سیاست‌های بانک مرکزی بستگی دارد. اگر بانک مرکزی بتواند ارز موردنیاز واردات روغن خام را تأمین کند همه مسائل حل خواهد شد ولی اگر ارز تأمین نشود و مواد اولیه وارد کشور نشود عرضه به مرور کاهش می‌یابد و احتمال ایجاد حباب  هم بالا می‌رود.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران در پاسخ به اینکه چند درصد مواد اولیه روغن جامد وارداتی است، گفت: در فرمول تولید روغن‌های نیمه جامد از روغن پالم استفاده می‌شود. به‌همین دلیل نیازمند واردات روغن پالم هستیم. در تهیه روغن جامد ۳۰ درصد پالم استفاده می‌شود و ۷۰ درصد باقی نیز روغن‌های آفتابگردان، کلزا و سویا است. به عبارت دیگر ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اولیه روغن‌های جامد، وارداتی و ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.