حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
آغاز مطالعات برای احداث ۱۲۰ سد جدید در کشور
13 بهمن 1399 - 21:24
شناسه : 6324
5

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در حال مطالعه ۱۲۰ سد دیگر هستیم که مجموعه این‌ سدها نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مخازن سدهای کشور اضافه می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده‌خامسی، در برنامه سلام صبح‌بخیر شبکه سه سیما با اشاره به […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در حال مطالعه ۱۲۰ سد دیگر هستیم که مجموعه این‌ سدها نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مخازن سدهای کشور اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده‌خامسی، در برنامه سلام صبح‌بخیر شبکه سه سیما با اشاره به عملکرد مقایسه‌ای صنعت آب در قبل و بعد انقلاب گفت: جمعیت کشور از اول انقلاب تاکنون ۲.۳ برابر افزایش پیدا کرده و میزان سدهای کشور با احتساب سدهای افتتاح شده دیروز در استان کردستان به ۱۹۳ سد بزرگ و ملی رسید؛ این در حالی است که نسبت به ۱۹ سد موجود قبل از انقلاب، تعداد سدها ۱۰ برابر افزایش یافته است. حجم مخازن سدهای کشور در اول انقلاب ۱۳ میلیارد مترمکعب بوده که امروز نزدیک به ۵۳ میلیارد مترمکعب رسیده و افزایش ۴ برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه پیمانکاری و مشاوری در امور و نظارت بر سدسازی در قبل و اوایل انقلاب اکثر سدهایی که در کشور ساخته شده توسط مشاوران و پیمانکاران خارجی بوده، اما خوشبختانه امروز در کشور تقریباً بیش از ۱۵ سال است که از مشاوران و پیمانکاران ایرانی استفاده می‌کنیم. در ابتدای انقلاب دو مشاور سدسازی و سه پیمانکار ایرانی سدساز داشتیم که امروز بیش از ۱۰۰ مورد در هر دو حوزه مشاور و پیمانکار در حال فعالیت هستند. در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از آب مخازن سدهای کشور به بخش کشاورزی، ۷ درصد به بخش شرب و سه درصد نیز به بخش صنعت تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص احداث سدهای دیگر در کشور، ادامه داد: با احتساب ۱۹۳ سدی که در کشور وجود دارد، در حال مطالعه ۱۲۰ سد دیگر هستیم که مجموعه این سدها نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مخازن سدهای کشور اضافه می‌کند. البته این سدها باید از لحاظ مسائل زیست محیطی مطالعه شود و ممکن است برخی از آنها در مراحل مطالعاتی حذف شوند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر پایان دوره سدسازی، اظهار داشت: در چین ۹ هزار سد و در خود آمریکا نزدیک به هزار سد ساخته شده است. در کشور سوئیس که توجه زیادی به مسائل زیست محیطی دارد، کار سدسازی به اتمام رسیده است، اما کشور ما که در ناحیه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و خشکسالی‌های طولانی، ترسالی‌های کوتاه‌مدت همراه با سیلاب‌های خیلی مخرب دارد، راهی جز سدسازی نداریم.

به گفته این مقام مسئول بعضی‌ها فکر می‌کنند سدسازی فقط برای ذخیره آب است در حالی که مدیریت سیلاب خیلی مهم بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. معتقدم در کشور هنوز جای سدسازی وجود دارد، اما باید نکات زیست محیطی و فنی را رعایت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آب شرب و کشاورزی کشور باشیم. ۵۰ درصد از جمعیت کشور ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که تنها ۲۰ درصد آب موجود داریم و ما مجبور هستیم گاهی اوقات از راه‌ها و سدهای دور، آب را برای شرب به فلات مرکزی منتقل کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.