حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اجرای طرح پایلوت کشت زنجبیل با سایبان‌های نوین در ایران
06 مرداد 1400 - 15:56
شناسه : 8333
8
کشت یک هکتار زنجبیل به صورت پایلوت با سایبان‌های نوین در استان گیلان برای نخستین‌بار با هدف بی‌نیازی از واردات و تولید دانش فنی کشت و کار این گیاه درحال انجام است.
ارسال توسط : منبع : زوابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مدیر طرح‌های ویژه معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: این پروژه توسط گروه کسب و کار نظری در روستای خمسر، شهر صومعه‌سرا در استان گیلان و با کشت غده‌های زنجبیل در حال اجرا است.

شاهین رستم‌پور، توانمندسازی تولیدات کشاورزی کشور را از اهداف دیگر این پروژه عنوان کرد.

وی افزود: در این پروژه که با حمایت معاونت امور باغبانی در حال اجرا است، برای نخستین‌بار از سایبان مدرن با ارتفاع ۴ متر و میزان سایه‌اندازی ۲۰ درصد در فضای باز و کشت فوق متراکم استفاده می‌شود.

رستم‌پور گفت: بکارگیری بستر کشت تولید داخل کشور (پینوپیت) در کاهش هزینه‌ها موجب توجیه‌پذیری اقتصادی این طرح و بهره‌گیری از نیروی کار بومی نیز منجر به اشتغالزایی و رونق کسب و کار در منطقه شده است.

وی در عین حال اذعان داشت: بخش تحقیقات گروه کسب و کار نظری قصد دارد در فاز بعدی، سطح کشت زنجبیل در استان گیلان را با استفاده از سایبان‌های استاندارد به هفت هکتار گسترش دهد.

مدیر طرح‌های ویژه معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بررسی‌های اولیه بخش تحقیقات گروه کسب و کار نظری نشان می‌دهد استان‌های گیلان، مازندران و بخش‌هایی از استان گلستان به لحاط رطوبت مطلوب و شرایط آب و هوایی مناسب کشت زنجبیل هستند.

گفتنی است، سالانه بیش از ۳ هزار تن زنجبیل از کشورهای مختلف به‌ویژه چین و هند وارد ایران می‌شود.

براساس آمار سازمان فائو، هند با تولید بیش از یک میلیون تن، نیجریه با تولید ۵۲۳ هزار تن و چین با تولید ۴۶۳ هزار تن در جایگاه یکم تا سوم تولید زنجبیل در جهان قرار دارند.

گیاه زنجبیل در کشورهایی نظیر اندونزی، نپال ، تایلند، کامرون، بنگلادش و ژاپن نیز تولید می‌شود.

زنجبیل یکی از قدیمی‌ترین گیاه دارویی در جهان است و به‌عنوان چاشنی مغذی در بسیاری از غذاهای ایرانی، هندی و چینی مصرف می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.