حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
افتتاح 5350 هکتار شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب کشور
02 مرداد 1400 - 12:06
شناسه : 8277
6
در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان کشاورزان و بهره‌برداران استان کردستان شاهد افتتاح طرح شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب در استان خود توسط رئیس‌جمهور (به‌صورت ارتباط ویدیویی آنلاین) بودند. مهندس اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم طی سخنانی گفت: از منظر اکثر صاحب‌نظران آب و کشاورزی، موضوع آب همواره به‌عنوان چالش اساسی، پایداری سرزمینی کشورمان را در حال حاضر و آینده بشدت تحت تأثیر قرار داده و خواهد داد.
ارسال توسط : منبع : داغ (دیده بان امنیت غذایی)
پ
پ


به گزارش داغ (دیده بان امنیت غذایی)، لذا تشخیص به موقع کارشناسان و حمایت بی‌دریغ دولت سبب شد تا در این دولت جهت عبور از بحران‌ها، طرح‌های مهمی در حوزه آب و خاک شروع و به نتیجه برسد که در تاریخ کشاورزی کشور کم‌نظیر و به جهت مقیاس و وسعت اقدامات انجام شده در طراز طرح‌های بزرگ حوزه آب و خاک در سطح کشورهای توسعه یافته دنیا می‌باشد، به مرحله اجرا درآید که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • اتمام فاز اول طرح احیاء اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام به مساحت 295 هزار هکتار
  • طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی 227 هزار هکتاری غرب و شمال‌غرب کشور که فاز اول آن در سطح 127 هزار هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.
  • پروژه 280 هزار هکتاری زهکشی اراضی استان گلستان که تاکنون حدود 100هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.
  • اجرا و اتمام طرح آبیاری دشت سیستان به مساحت 46 هزار هکتار
  • اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به مساحت حدود 1.2 میلیون هکتار و صدها طرح بزرگ و کوچک که هر کدام به نوبه خود در امنیت غذایی کشور نقش بسزایی داشته‌اند، به‌طوری‌که 22 هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک کشاورزی غیر از پروژه‌های عظیم وزارت نیرو سرمایه‌گذاری شده است و به میزان 4 هزار میلیارد تومان در دست اقدام می‌باشد.
    50 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور که 25 هزار هکتار آن را در بهمن ماه سال گذشته افتتاح فرمودید و در یوم جاری نیز 25 هزار هکتار دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
  • تبدیل اراضی دیم به آبی به میزان 12000 هزار هکتار و جبران کمبود نیاز آبی در سطح 13000 هزار هکتار
  • ایجاد اشتغال پایدار برای حدود 9000 نفر
  • ارزش افزوده اراضی به بیش از 10 برابر، بخشی از دست‌آوردهای این پروژه خواهد بود.
    مهندس اکبری در ادامه افزود: اجرای 41 هزار هکتار عملیات آب و خاک شامل 25 هزار هکتار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال‌جاری و 16 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی، بازسازی قنوات، اجرای کانال‌های درجه 3 و 4 در سایر نقاط کشور از پروژه‌هایی است که با اجرای این طرح‌ها با هدف بهینه کردن مصرف آب در داخل مزارع در راستای حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و خاک کشور، موجبات افزایش راندمان آبیاری از 40 درصد به 60 درصد فراهم می‌گردد و به‌طور حتم در اشتغال پایدار و کشاورزی قابل برنامه‌ریزی و رشد اقتصادی و نیز بهبود معیشت کشاورزان نقش بسزایی خواهد داشت.
    حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی همواره مورد اختلاف نظر محافل علمی، دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی کشور بوده و اعداد و ارقام متفاوتی اعلام که در رابطه با صحت و سقم آنها نیز تردیداتی جدی وجود داشت. به منظور رفع ابهام در مصرف آب کشاورزی کشور از حدود 4 سال پیش مطالعات پژوهشی برای 35 محصول زراعی و باغی که حدود 85 درصد سطح کشت و تولیدات آبی کشور را پوشش می‌دهد، در دستور کار قرار گرفت که تاکنون نتایج 30 محصول اصلی زراعی و باغی از 35 محصول که به روش‌های نوین و ثقلی آبیاری شده‌اند مشخص گردید. که در ادامه مختصری از نتایج این طرح پژوهشی عظیم و اثرگذار را عرض می‌نمایم:
  • حجم کل آب مصرفی بخش کشاورزی کشور براساس این پژوهش، کمتر از 70 میلیارد مترمکعب در سال است.
  • تنش آبی و کم آبیاری اجباری در اغلب محصولات زراعی و باغی از جمله پسته 50 درصد، چغندرقند 25 درصد، ذرت علوفه‌ای 20 درصد و پنبه 30 درصد نسبت به نیاز آبی براساس سند ملی آب مشهود است.
    برای مثال مصرف میزان آب آبیاری گندم در کشور 5200 مترمکعب در هکتار است و معادل 10 میلیاد مترمکعب برای سطح زیرکشت گندم آبی کشور مصرف می‌شود.
  • حجم آب مصرفی هندوانه که همواره تولید و صادرات آن مورد انتقاد بوده است حدود 4700 مترمکعب در هکتار است.
  • به طور متوسط در اراضی آبی کشور برای هر هکتار حدود 8000 مترمکعب آب آبیاری مصرف می شود.
    این طرح پژوهشی بسیار ارزشمند در مدیریت آب مصرفی کشور، سال‌ها مغفول مانده بود و اکنون که با حمایت دولت و وزیر جهادکشاورزی به اعداد و ارقام متقنی دست یافته‌ایم، نتایج آن می‌تواند با استفاده از سند ملی آب، کمک شایانی به تصمیم‌گیری مسئولین مرتبط در بخش آب و کشاورزی بنماید.
    وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: سهم استان کردستان از کل اراضی آبی در کشور 12 درصد معادل یک چهارم متوسط کشور است. همچنین حدود 30 درصد اشتغال استان در این بخش است. کشاورزی به‌عنوان بخش کلیدی در تولید ثروت اقتصادی و محوریت رشد اقتصادی استان بر مدار توسعه کشاورزی می‌چرخد در حالی‌که استان از 7/7 درصد منابع آب‌های سطحی بهره‌مند است. سهم استان از 22 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب کشور، 16810 هکتار است که با افتتاح 5350 هکتار آن، جمعاً 13400 هکتار از طرح شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.