حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
برنامه ۵ ساله نوسازی و بازسازی ناوگان صیادی کشور
24 شهریور 1400 - 14:11
شناسه : 9045
3
مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از تدوین برنامه ۵ ساله نوسازی و بازسازی ناوکان صیادی کشور خبر داد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مختار آخوندی، گفت: براساس این برنامه، شناورهایی که بیش از ۲۰ سال عمر دارند در اولویت نوسازی و بازسازی و دریافت تسهیلات هستند.

وی افزود: اگر بتوانیم ظرف یک سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ فروند لنج را تجهیز و نوسازی کنیم عدد خوبی است.

آخوندی با بیان این که در حال حاضر بزرگترین ناوگان دریایی و بیشترین بنادر کشور مربوط به فعالیت‌های ماهیگیری است، اظهار داشت: ناوگان صیادی با داشتن حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی شامل ۳۴۰۰ فروند لنج، ۸ هزار فروند قایق و ۱۲۵ فروند کشتی با مالکیت بخش خصوصی و تعاونی، تحت برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت سازمان شیلات ایران قرار دارد.

 مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران درباره عملکرد بخش صیادی کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۴۰ هزار صیاد با استفاده از ناوگان ماهیگیری ۷۱۵ هزار تن انواع آبزیان را با روش‌های مختلف از جمله گوشگیر، گرگور، قلاب، لانگ لاین، مشتا، پرس ساین، تور قیفی و ترال میان آبی صید کردند.

وی با اشاره به این که عمده شناورهای صیادی در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند فعالیت می‌کنند، گفت: نزدیک به ۸۰۰ فروند از شناورهای ماهیگیری در آب‌های فراساحلی و اقیانوس هند به صید می‌پردازند و تعداد کمی از آنها نیز در آب‌های دریای خزر فعالیت می‌کنند.

آخوندی افزود: سازمان شیلات ایران تلاش دارد با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی، شناورهای ماهیگیری را مطابق دستورالعمل‌ها و استانداردهای جهانی تجهیز و نوسازی و از تمام ابزارها و تکنولوژی‌های موجود در دنیا استفاده کند تا ماهیگیران با کمترین مخاطره به فعالیت بپردازند.

وی درباره ساخت شناورها و لنج‌های صیادی نیز اذعان داشت: شناورهای و لنج های ماهیگیری تقریباً به صورت کامل در داخل کشور تولید می‌شوند، اما در ساخت برخی کشتی‌ها در کشور محدودیت وجود دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر ساخت کشتی‌های صیادی در داخل نیز روند روبه رشد داشته و برای سرعت بخشیدن به این روند لازم است شناورسازی‌های داخلی ضمن ارتقای کیفیت، دوره ساخت را مدیریت کرده و در زمان کوتاهتری شناورها را بسازند.

آخوندی با بیان این که استفاده از تولیدات داخلی از اولویت‌های سازمان شیلات ایران است، تصریح کرد: این سازمان متولی استفاده و بکارگیری از تولیدات داخلی است و از این رو لازم است شناورسازی‌های داخلی، سازمان بنادر و دریانوردی، بانک‌ها و در مجموع دولت، تمهیداتی را برای ایجاد انگیزه سفارش ساخت محصولات داخلی بیندیشند.

وی گفت: بخشی از شناورهای کشور عمری بالای ۲۰ سال دارند و از نظر تجهیزات و امکانات صیادی و دریانوردی از وضعیت روزآمدی برخوردار نیستند، از این‌رو یکی از چالش‌های بخش ماهیگیری کشور تجهیز و نوسازی ناوگان صیادی است.

آخوندی خاطرنشان کرد: در این راستا اجرای طرح تجهیز و نوسازی ناوگان صیادی اجرا می شود که منجر به کاهش مصرف سوخت شناورها، به روز شدن تجهیزات و امکانات دریانوردی و صیادی شناورهای، افزایش ضریب ایمنی در سفرهای دریایی، افزایش کیفیت محصولات صید شده، اصلاح و بهسازی روش صید شناورها، تسهیل در عملیات صیادی و دریانوردی و کاهش مشتقات صید، کمک به حفاظت از محیط زیست دریا، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی در همین حال اجرای کامل این طرح را منوط به تأمین تسهیلات بانکی ارزان قیمت، مدت‌دار و حمایتی دانست.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: تسهیلات یارانه‌ای برای نوسازی و بازسازی ناوگان صیادی کشور از چند محل پیش‌بینی شده تا صیادان با اخذ این تسهیلات بتوانند با سیاست‌های سازمان شیلات ایران همسو و در راستای ارزش افزوده صید، شناورهای خود را بازسازی و روش‌های صید را اصلاح کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: ظرف پنج سال و با حمایت‌های بانکی و اعتبارات تخصصی سازمان شیلات ایران، نوسازی و بازسازی ناوگان صیادی انجام شود و علاوه‌بر ایمنی دریانوردی، هزینه‌های صید کاهش و کیفیت آبزیان صید شده افزایش یابد.

آخوندی در مورد دیگر برنامه‌های سازمان شیلات ایران در حوزه صید و صیادی به افزایش مشارکت تشکل‌های صیادی در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها در بخش ماهیگیری، جلوگیری از فعالیت‌های صیادی غیرمجاز، توسعه خدمات اجتماعی و حمایتی از جامعه صیادی و کاهش صید ضمنی یا دور ریز اشاره کرد.

وی حفاظت و بهسازی منابع دریایی، کاهش فشار برداشت از آب‌های ساحلی، توسعه و حضور مؤثر ناوگان‌های صیادی کشور در آب‌های دور و فراساحل، استفاده از مشارکت بهره‌برداران و ذی‌نفعان در حفاظت از بازسازی ذخایر آبزیان، توسعه تعاملات و هماهنگی‌های منطقه‌ای و بین‌الملل سازمان شیلات ایران با سازمان‌های تخصصی و کشورهای ذیربط در راستای افزایش کارایی مدیریت صید و نقش ایران در ساختار ماهیگیری منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های مهم سال‌جاری برشمرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.