حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تخم‌مرغ در صدر افزایش قیمت‌ها
02 مهر 1399 - 15:53
شناسه : 4186
7

نرخ تورم ماهانه حکایت از افزایش 3.6 درصدی کالا و خدمات و کوچک شدن سفره و کاهش قدرت خرید مردم دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه شهریورماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور نسبت به مردادماه با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۶ […]

ارسال توسط :
پ
پ

نرخ تورم ماهانه حکایت از افزایش 3.6 درصدی کالا و خدمات و کوچک شدن سفره و کاهش قدرت خرید مردم دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه شهریورماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور نسبت به مردادماه با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۶ درصد رسید.

برای اینکه بتوان نگاهی واقع بینانه به تورم در جامعه و بازار داشت باید تغییرات ماهانه و همچنین نقطه‌ای (مثلاً شهریور 99 به نسبت شهریور 98) را بررسی و میزان افزایش یا کاهش قیمت را مدنظر قرار داد.

طبق این گزارش، درصد تغییر قیمت‌ ماهانه شاخص کل در شهریورماه 99 به نسبت مرداد 3.6 درصد افزایش یافته و به بیان دیگر گران شده است.

افزایش قیمت برای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 3 درصد و برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات 3.9 درصد ثبت شد. این میزان افزایش ماهانه نشان از تورم بالا داشته و حتی شیب آن کند یا نزولی نشده که بتوان نسبت به کاهش نرخ‌ تورم در ماه‌های آینده امیدوار بود.

نرخ تورم نقطه‌ای شاخصی است که به وضوح نشان می‌دهد مردم برای خرید یک محصول یا خدمت نسبت به مدت مشابه سال قبل چه میزان بیشتر یا کمتر خرید کرده‌اند.

طبق آمار، در شهریورماه 34.4 درصد مردم نسبت به شهریور سال 98 بیشتر باید بیشتر هزینه کنند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور برای خوراکی‌ها و آشامیدنی و دخانیات 31.5 درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات 35.9 درصد بوده است. به عبارت دیگر هر خانوار به‌همین نسبت بیشتر هزینه کرده است. روند ادامه‌دار تورم قطعاً منجر به کوچکتر شدن سفره معیشت و قدرت خرید مردم می‌شود.

جدول زیر قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار را به تفکیک بررسی و میزان افزایش قیمت نسبت به ماه و مدت مشابه سال قبل را ارائه کرده است.

بیشترین افزایش قیمت ماهانه برای حمل و نقل 8.4 درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ 6.8 درصد، ماهی و صدفداران 6.6 درصد، چای، قهوه و کاکائو و رب گوجه 5.1 درصد است.

کمترین میزان افزایش قیمت ماهانه کالاها نیز برای میوه و خشکبار 0.8 درصد، گوشت قرمز و ماکیان 1 درصد، خدمات نگهداری و تعمیرات مسکونی 1.3 درصد و دخانیات 1.4 درصد است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.