حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید ۱.۲ میلیارد قطعه نشاء سبزی و صیفی در گلخانه‌های استان بوشهر
18 اردیبهشت 1400 - 16:47
شناسه : 7372
5
۱.۲ میلیارد قطعه نشاء سبزی و صیفی به صورت مکانیزه در گلخانه‌های استان بوشهر تولید می‌شود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اعلام این مطلب گفت: کشت نشایی به کاهش مصرف آب، تنظیم زمان کاشت، برداشت و تنظیم بازار محصولات سبزی و صیفی کمک می‌کند.

محمدتقی منوچهری، سطح گلخانه‌های فعال در حوزه سبزی و صیفی استان بوشهر را ۴۲۸ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در سال ۹۵ سطح گلخانه‌های این استان ۱۲۴ هکتار بود.

وی افزود: از ۴۲۸ هکتار گلخانه موجود در این استان، حدود ۳۹۰ هکتار آن مربوط به کشت گوجه‌فرنگی است.

منوچهری با بیان این که در فضای گلخانه‌ای استان بوشهر ۸۵ هزار تن محصول سبزی و صیفی برداشت می‌شود، گفت: ۷۸ هزار تن از این محصولات مربوط به گوجه‌فرنگی است.

وی افزایش عملکرد تولید را از دیگر مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای دانست و اذعان داشت: در هر هکتار فضای گلخانه‌ای ۲۰۰ تن گوجه‌فرنگی تولید می‌شود در حالی که در فضای باز به ازای هر هکتار ۵۰ تن از این محصول بدست می‌آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره بهره‌وری آب در فضای گلخانه‌ای نیز افزود: در فضای گلخانه‌ای، کشاورزان ما به ازای مصرف هر مترمکعب آب ۳۳ کیلوگرم گوجه‌فرنگی تولید می‌کنند در صورتی‌که این رقم تولید در فضای باز و در مزارع ۸ کیلوگرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب است.

وی درباره برنامه توسعه گلخانه‌ها در استان بوشهر گفت: برنامه ابلاغی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها در استان بوشهر در سال‌جاری ۲۵۰ هکتار است و امیدواریم تسهیلات لازم و مناسب با سود کم و زمان باز پرداخت طولانی از طرف دولت به منظور تحقق این برنامه تخصیص یابد.

منوچهری اذعان داشت: به ازای هر هکتار گلخانه ۱۰ شغل ایجاد می‌شود که برای ما مهم است.

وی در همین حال خاطر نشان کرد که در سال ۹۷ مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان معادل ۸۱ درصد از کل تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری که به استان بوشهر اختصاص یافت، توسط بخش کشاورزی جذب شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: عمده این تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در حوزه‌های گلخانه‌ها، ایجاد زنجیره مرغ اعم از احداث کشتارگاه‌ها، تولید جوجه یک روزه و مرغ گوشتی و همچنین احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌ویژه در زمینه میگو و خرما صرف شد.

وی به صادرات محصولات گلخانه‌ای نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۷۰ درصد محصولات گلخانه‌ای این استان به‌ویژه گوجه‌فرنگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و به‌طور عمده به روسیه صادر می‌شود.

منوچهری با بیان این که کشت گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به صورت قراردادی انجام می‌شود، گفت: مشتری، نوع، رقم و مقدار این محصول را به گلخانه‌داران سفارش می‌دهد و محصول تولیدی فروش می‌رود.

وی اضافه کرد: در سه، چهار سال اخیر گلخانه‌داران استان بوشهر با مراکز و بخش‌های مختلف از جمله آستان قدس رضوی برای تولید محصول، قرارداد می‌بندند و محصول‌شان را به آستان قدس رضوی تحویل می‌دهند و در عوض آنها سردخانه، انبار و تجهیزات گلخانه‌ای برای تولیدکنندگان ما احدات می‌کنند.

وی اذعان داشت: ما به دنبال تنوع بخشی محصولات گلخانه‌ای هستیم و تولید محصولاتی مانند گیاهان دارویی که توجیه اقتصادی دارند، مدنظرمان است.

منوچهری، استان بوشهر را دومین تولیدکننده گوجه‌فرنگی در کشور نام برد و گفت: سطح کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز در این استان حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار است که از این سطح ۵۶۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

وی افزود: در استان بوشهر، برداشت گوجه‌فرنگی در فضای باز از آبان آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ادامه دارد و از این‌رو بر تنظیم بازار این محصول در کشور تأثیر می‌گذارد.

منوچهری، پهنه‌بندی کشت کوجه‌فرنگی را از جمله اقدامات در راستای اجرای الگوی کشت و تولید این محصول در فضای باز دانست و اظهار داشت: در سال زراعی جاری برای پنجمین سال، پهنه‌بندی کشت گوجه‌فرنگی در این استان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان اداره آب، سازمان جهاد کشاورزی، صنف کشاورزی، اتحادیه تعاون تولید و کشاورزان اجرا می‌شود و در این تفاهم‌نامه سطح کشت، مشخص و همه متعهد می‌شوند آن را رعایت کنند.

وی با انتقاد از این که وجود چاه‌های غیرمجاز یکی از دلایل افزایش کشت محصولات به صورت غیرقابل کنترل هستند، گفت: افزایش بی‌رویه کشت برخی صیفی‌جات در مقاطعی از سال، مشکلاتی را برای بازار و تولیدکنندگان به لحاظ قیمت و فروش ایجاد می‌کند.

منوچهری بیان داشت: در استان بوشهر ۱۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه داریم که ۵۵۰۰ حلقه آن غیر مجازند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.