حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4541 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
 تولید ۵۰ درصد بذر موردنیاز سبزی و صیفی کشور در داخل ظرف ۵ سال آینده
03 دی 1399 - 14:39
شناسه : 5620
12

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ظرف ۵ سال آینده نزدیک به ۵۰ درصد بذر موردنیاز سبزی و صیفی کشور در داخل تولید می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، دکتر کامبیز بازرگان، در دیدار با دکتر زینی‌وند استاندار […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ظرف ۵ سال آینده نزدیک به ۵۰ درصد بذر موردنیاز سبزی و صیفی کشور در داخل تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، دکتر کامبیز بازرگان، در دیدار با دکتر زینی‌وند استاندار کرمان اظهار داشت: دانش تولید بذر در کشور وجود دارد اما تا وقتی مسیر واردات باز باشد تولید بذر توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به این که ۳۴ مرکز تحقیقات کشاورزی در استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ مرکز تحقیقات در استان کرمان فعال است، افزود: ؟؟؟چند میلیارد دلار در صادرات سبزی و صیفی صادرات داریم اما از بابت هسته اولیه آن که بذر است وابستگی داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به این که ۱۳۰ میلیون تن تولیدات باغبانی کشور در سال است که به لحاظ صادراتی اهمیت زیادی دارد، افزود: در این بین استان کرمان نیز با تولید پسته اهمیت زیادی در بخش باغبانی کشور دارد و خوشبختانه در ارتقای بهره‌وری آب و افزایش تولید در این حوزه کارهای خوبی در استان کرمان انجام شده است.

به گفته وی، در حال حاضر وسعت اراضی کشاورزی در استان‌ها مورد تغییر کاربری‌ها قرار گرفته و منابع اعتباری محدود شده که این موانع، کار پژوهشی که نیازمند تجهیزات بروز است را دچار مشکل و محدودیت کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در سطح استان کرمان دانش فنی چندین محصول وجود دارد که باید مدل اقتصادی نیز برای آنها تعریف کرد، افزود: تکمیل زنجیره تولید تا مصرف را پیگیری می‌کنیم که نیاز به تقویت دارد، همچنین تحقیقات بر روی خرما را افزایش می‌دهیم زیرا جای کار زیادی دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که حدود ۱۰ هزار نفر در سطح کشور در این سازمان مشغول به فعالیت هستند، گفت: از این تعداد، حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر عضو هیات علمی در مراکز تحقیقات کشاورزی هستند.

افزایش تولید در بخش کشاورزی با ورود تحقیقات به عرصه

استاندار کرمان نیز در این دیدار گفت: با ورود تحقیقات به عرصه‌های کشاورزی، با توجه به محدودیت‌های منابع آبی سطح کشت کاهش و عملکرد تولید در بخش کشاورزی افزایش یافته است.

دکتر علی زینی‌وند افزود: با ورود تحقیقات علمی همچون اصلاح الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و کنترل آفات و بیمارها در بخش کشاورزی به عرصه‌های کشاورزی، فعالیت‌های زیادی انجام شده و عملکرد تولید افزایش یافته است اما هنوز هم جای کار وجود دارد.

وی با بیان این که مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی یک مرکز بسیار مهم به‌ویژه برای استان کرمان است، گفت: یک چهارم باغات کشور در استان کرمان است و این استان مراکز دانشگاهی و بخش تحقیقاتی گسترده‌ای دارد که با تقویت ساختار بخش کشاورزی بازده بیشتری در این بخش شاهد خواهیم بود.

استاندار کرمان اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در بخش‌های ارتقای بهره‌وری از منابع آب، مصرف نهاده‌ها و افزایش تولید در واحد سطح خوب کار کرده است.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی یک وزارتخانه مهم در کشور ماست اما مهمترین بخش آن مرکز تحقیقات است گفت: دانشگاه‌های زیادی در کرمان، جیرفت و رفسنجان داریم که نیروی انسانی قوی در حوزه پژوهشی دارند.

تولید ۸۰ درصد واکسن دام و طیور در مؤسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی

در این سفر معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی در بازدید از ایستگاه تحقیقات پسته استان کرمان، با اشاره به این که مؤسسه سرم‌سازی رازی با پنج شعبه که یکی از آنها در کرمان قرار دارد از افتخارات کشور است، تصریح کرد: شعبه مؤسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی حدود ۸۰ درصد واکسن دام و طیور و حتی بخشی از واکسن انسانی را تولید می‌کند.

وی نوگرایی در تحقیقات کشاورزی را وابسته به امکانات، تجهیزات و اراضی دانست و افزود: پژوهش باید نوگرا باشد، بنابراین برای تحقق این امر نیازمند تجهیزات و امکانات نو هستیم.

دکتر بازرگان همگرایی در تخصص‌ها را مهمترین راهکار بهبود وضعیت صادرات دانست و بیان کرد: بازارهای هدف صادراتی باید با بررسی و در نظر گرفتن سلایق تقویت شود تا ارزآوری خوبی برای کشور به ارمغان آورد.

رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که کرمان پرچمدار تولید پسته در کشور است، گفت: محصولات باغبانی با توجه به جایگاه صادراتی و ارزش افزوده‌ای که دارند، مزیت نسبی ویژه‌ای برای کشور دارد. زعفران، پسته، زرشک و عناب از جمله محصولاتی هستند که جایگاه ویژه‌ای در صادرات دارند و استان کرمان در این زمینه دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه همکاری‌های خوبی با دانشگاهیان صورت گرفته است که البته مجموعه تحقیقاتی که در حوزه کشاورزی انجام می‌شود باید پیشرو باشد و نوگرایی در آن صورت گیرد.

دکتر بازرگان با بیان این که ۲۰ مؤسسه و ۳۴ مرکز تحقیقات در حوزه‌های مختلف در استان‌های کشور را‌ه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در این مراکز همکاری‌های مناسبی برای پیشبرد اهداف استان‌ها صورت می‌گیرد.

گفتنی اسـت؛ با حضور رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و مدیران محلی، طرح ۴۰ هکتاری آبیاری تحت فشار ایستگاه تحقیقاتی  ناصریه رفسنجان با هزینه کرد اعتباری معادل ۱۱ میلیارد ریال (۷ میلیارد ریال اعتبارات دولتی و ۴ میلیارد ریال خودیاری)، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.