حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
جولان میوه‌های خارجی چراغ سبزی برای گرانی میوه‌های داخلی
22 شهریور 1399 - 13:24
شناسه : 3907
6

وجود انواع میوه‌های خارجی در بازار از آناناس کارتنی 600 هزار تومان تا انبه کیلویی 55 هزار تومان چراغ سبزی برای گرانی قیمت‌ میوه‌‌های داخلی است که چندین ماه است قصد پایین آمدن از اوج قیمت ها را ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، جدیدترین قیمت انواع محصولات […]

ارسال توسط :
پ
پ

وجود انواع میوه‌های خارجی در بازار از آناناس کارتنی 600 هزار تومان تا انبه کیلویی 55 هزار تومان چراغ سبزی برای گرانی قیمت‌ میوه‌‌های داخلی است که چندین ماه است قصد پایین آمدن از اوج قیمت ها را ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، جدیدترین قیمت انواع محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران منتشر شد.

چند نکته در این قیمت‌ها وجود دارد نخست اینکه قیمت‌ها از سر مزرعه تا میدان مرکزی و از میدان مرکزی تا بازار افزایش‌های تعجب برانگیزی دارد.

 

نظارت بر گرانفروشی تعطیل است

قیمت انواع میوه از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا زمانی که پشت ویترین میوه‌‌فروشی‌ها جا خوش می‌کند حدود صددرصد افزایش دارد در حالی که براساس مصوبات آنها حق ندارند بیش از 30 درصد قیمت را افزایش دهند. بنابراین نظارت بر گران‌فروشی تعطیل است.

به‌عنوان مثال هر کیلو انجیر سیاه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 5 هزار تومان تا 10 هزار تومان قیمت خورده اما انجیر سیاه درجه سه در منطقه 19 تهران به قیمت 15 هزار تومان به فروش می‌رود که افزایش 200 درصدی دارد. یا خربزه کیلویی 2500 تا 5500 تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت خورده اما در مغازه‌های منطقه 19 تهران به قیمت 6 هزار تومان به فروش می‌رسد. اینها همان محصولات درجه سه و یا نهایتاً درجه دو هستند که حداقل صددرصد افزایش قیمت دارند.

بقیه میوه‌ها هم به‌همین ترتیب است و گرانی در بازار میوه به‌رغم اینکه در فصل تابستان و عرضه انبوه میوه‌‌ها هستیم اما قیمت‌ها همچنان گران است و قصد پایین آمدن ندارد.

 

جولان میوه‌های خارجی در بازار

نکته دوم جولان میوه‌های خارجی در بازار است. در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران آناناس کارتنی از 300 هزار تومان تا 600 هزار تومان قیمت خورده است. قیمت انبه هم از کیلویی 40 تا 55 هزار تومان متغیر است.

نکته قابل توجه اینکه ایران متنوع‌ترین میوه‌های جهان را دارد. سالانه حدود 18 میلیون تن میوه در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات این گونه میوه‌ها آن هم به قیمت‌های سرسام‌آور نیست.

کارشناسان می‌گویند قیمت‌ بالای میوه‌های خارجی راه برای میوه‌های داخلی هموار می‌‌سازد. اینها میوه‌های گرمسیری هستند و براساس توصیه‌های بهداشتی اتفاقاً مصرف آنها در مناطق سرد مناسب است و از نظر نیاز بدن مصرف آن در مناطق خارج از گرمسیر لزومی ندارد.

 

واردات میوه‌های خارجی تولید داخل را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد

زهرا جلیلی‌مقدم مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات اینگونه میوه‌‌ها برنامه تولید داخل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

واردات سالانه 500 میلیون دلار میوه‌های گرمسیری

وی افزود:‌ سالانه 500 میلیون دلار برای واردات انواع میوه‌های گرمسیری در کشور هزینه می‌شود که اگر این هزینه برای سرمایه‌گذاری در داخل صرف شود طی 4 تا 5 سال در تولید میوه موز خودکفا خواهیم شد.

جدیدترین قیمت میوه‌ها در بازار میوه و تره‌بار تهران به این شرح است.

توجه شود که اینها قیمت‌ بازار نیست. زمانی که این میوه‌ها به مغازه‌های سطح شهر می‌رسد طبق قانون 30 درصد افزایش دارد اما عملاً افزایش‌های بیش از صددرصد را شاهد هستیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.