حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
درخواست مستثنی شدن زنبورداران از اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی هنگام کوچ
29 شهریور 1400 - 15:41
شناسه : 9110
7
مجری طرح توسعه زنبورداری کشور درخواست کرد: زنبورداران از اخذ کد رهگیری حمل خودرویی کندوهای عسل هنگام کوچ مانند عشایر مستثنی باشند.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، حسین اکبرپور افزود: یکی از مشکلات زنبورداران کشور، اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی کندوهای عسل از سازمان دامپزشکی کشور در زمان کوچ است.

وی با بیان این که زنبورداران هر سال حداقل دوبار و حداکثر پنج تا شش بار برای استفاده از تنوع پوشش گیاهی در شرایط آب و هوایی و بهره‌گیری از شهد گل‌های مختلف به منظور تغذیه زنبورها، کلنی‌های زنبور را از منطقه‌ای به منطقه دیگر جابجا می‌کنند، اظهار داشت: در راستای سیاست مانع‌زدایی از تولیدات کشاورزی، باید شرایط تولید برای زنبورداران کشور تسهیل شود تا آنان با فراغ خاطر به تولید بپردازند.

اکبرپور خاطرنشان کرد: سابقه اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی دام توسط سازمان دامپزشکی به سال ۹۷ باز می‌گردد.

وی افزود: در آن سال، سازمان دامپزشکی بر اساس دستورالعمل خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده سبک و سنگین، ملزم کرد برای تمام دام‌ها هنگام حمل، نگهداری و خرید و فروش باید کد شناسه یکتا و سپس کد رهگیری حمل خودرویی اخذ شود و براساس بند (ث) ماده (۴) همین دستورالعمل عشایر از دریافت کد رهگیری حمل دام به دلیل کوچ‌رو بودن مستثنی شدند.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور ادامه داد: با توجه به این که عشایر به علت کوچ دامشان از این قاعده مستثنی شدند، معاونت امور تولیدات دامی وزارتخانه برای جابجایی کندوهای زنبور عسل در زمان کوچ تقاضا کرد که آنان هم مانند عشایر از اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی مستثنی شوند و سازمان دامپزشکی کشور در سال ۹۷ برای ۱۸ ماه با این درخواست موافقت کرد.

وی اضافه کرد: پس از اتمام ۱۸ ماه، چند نوبت دیگر نیز زنبورداران به دلیل کوچ‌رو بودن فعالیت زنبورداری از اخذ این کدها مستثنی شدند.

اکبرپور درباره مشکلات زنبورداران در مورد اخذ کد شناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی دام زنده در زمان کوچ توضیح داد: علاوه بر تعدد کوچ زنبورداران و جابجایی کلنی‌های زنبور عسل، دریافت کد شناسه یکتا نیاز به کد پستی زنبورداران دارد و این در حالی است که بسیاری از زنبورداران الزاماً در عرصه منابع طبیعی و مراتع کوچ می‌کنند و در آن مناطق کد پستی ندارند و از این رو اساساً نمی‌توانند کد شناسه و به دنبال آن کد رهگیری حمل خودرویی اخذ کنند.

وی گفت: اخیراً سازمان دامپزشکی کشور طی نامه‌ای پیشنهاد داده که زنبورداران برای اخذ کد شناسه یکتا هنگام کوچ و جابجایی کلنی‌های زنبورعسل، کد پستی اتحادیه زنبورداران مبدأ و مقصد را در سامانه جامع انبارهای کشاورزی اعلام کنند که این اقدام مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور افزود: از آنجایی که سامانه جامع انبارهای کشاورزی به سامانه سازمان دامپزشکی کشور وصل است، ممکن است بارگذاری کد پستی اتحادیه‌های زنبورداری مبدأ و مقصد کوچ زنبورداران در سامانه جامع انبارهای کشاورزی این تلقی را برای تعاونی مقصد ایجاد کند که اعلام کدپستی به معنای خرید و فروش کلنی‌ها است ضمن آن که این اطلاعات در سامانه انبارهای کشاورزی ثبت می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری که سال رفع موانع تولید نامگذاری شده است، راهکار بهتری برای مشکل زنبورداران در زمان جابجایی کندوهای عسل از سوی سازمان دامپزشکی کشور ارایه شود و یا مستثنی بودن زنبورداران از دریافت دو کد مورد نظر ادامه یابد.

اکبرپور در ادامه به اهمیت فعالیت زنبورداری در بخش کشاورزی اشاره کرد و اذعان داشت: تأثیر زنبورداری در بخش کشاورزی به علت نقش گرده افشانی زنبور عسل بر افزایش تولیدات زراعی و باغی بسیار زیاد بوده به طوری که میزان نقش زنبورعسل در ارزش افزوده در بخش کشاورزی کشورهای دنیا بین ۶۰ تا ۱۴۳ برابر ارزش تولیدات خود زنبور عسل است.

وی، میزان ارزش افزوده صنعت زنبورداری در بخش کشاورزی ایران را حدود ۹۰ برابر ارزش محصول تولیدی زنبور عسل عنوان کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.