حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
سابقه طولانی اما سهم اندک ایران از کشت فراسرزمینی
29 خرداد 1400 - 11:09
شناسه : 7813
8
رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران با تأکید بر اینکه با کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی مورد نیازمان حداقل 15 درصد زیر قیمت جهانی تأمین می‌شود، افزود: به‌رغم اهمیت کشت فراسرزمینی در حفظ امنیت غذایی کشور و سابقه طولانی در این زمینه، سهم ما یک دهم کشور همسایه تازه واردمان به این حوزه نیست.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، علی رضوانی‌زاده با تأکید بر اهمیت کشت فراسرزمینی برای کشورهای خشک و کم آب، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای است که به دلیل آب و هوای خشک و تأثیر زیاد تغییر اقلیم بر آن، برای حفظ امنیت غذایی نیازمند توسعه کشت فراسرزمینی است.

وی ادامه داد: کشت فراسرزمینی سابقه طولانی بیش از 17 سال در ایران دارد، اما تا امروز نتوانسته‌ایم آنچنان که باید آن را توسعه دهیم.

رضوانی زاده سطح زیر کشت فراسرزمینی ایران را 500 هزار هکتار در 18 کشور اعلام کرد و افزود: این سطح با سابقه طولانی که ایران دارد قابل قبول نیست و در مقایسه با کشورهای دیگر می‌توان گفت کم کاری شده است.

به گقته وی؛ کشور همسایه ما عربستان با سابقه کمتر از 6 سال در کشت فراسرزمینی تنها در دو کشور کانادا و استرالیا توانسته 1 میلیون هکتار کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی را به راه بیندازد که در حفظ امنیت غذایی آن‌ها مؤثر است.

رضوانی یادآور شد: البته فعالیت فراسرزمینی این کشور برای حفظ امنیت غذایی خود در شرایط تغییر اقلیم محدود به کشت نیست و اقدامات لجستیک مانند: ایجاد پایانه بزرگ غلات در کشور امریکا را نیز انجام داده است.

وی معتقد است؛ در دو سال‌ اخیر توجه کمتری به حفظ امنیت غذایی کشور شده و نهایت کم دقتی در فعالیت مربوط به این حوزه انجام گرفته است.

رضوانی زاده تصریح کرد: برخی نوسانات نرخ ارز و تحریم را بهانه کم توجه‌ای خود قرار می‌دهند در حالی که در مطالعات امکان‌سنجی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که توسط انجمن انجام شده نشان می‌دهد اگر برنامه هوشمندی داشته باشیم به نتایج مطلوب خواهیم رسید.

وی با اشاره به “آیین‌نامه کشت فراسرزمینی” گفت: این آیین‌نامه در دوران وزارت آقای حجتی تصویب شد و این امید و باور را ایجاد کرد که می‌توان اقدامات مؤثری در این حوزه انجام داد، اما با استعفاء او کار تقربیا متوقف شد.

رضوانی اظهار کرد: هر چند آقای خاوازی وزیر کنونی وزارت جهادکشاورزی مطلع و مختصص هستند، اما در دوره او کمتر اقدامی در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشاورزی و حفظ امنیت غذایی دیده شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای مسئولان در وزارت جهادکشاورزی کشت فراسرزمینی محدود به کشور برزیل شده است، افزود: توجه به کشت فراسرزمینی باید واقعی و به دور از شعار و نمایش باشد تا تأثیر مطلوب بر امنیت غذایی کشور داشته باشد.

رضوانی زاده با تأکید بر اینکه با 40 درصد هزینه‌های تحریم واردات محصولات کشاورزی می‌توان به امنیت غذایی در کشت فراسرزمینی رسید، گفت: کافی است 8 درصد ارزش واردات بخش کشاورزی (یک دهم هزینه بانک تحریم) را برای امنیت غذایی سرمایه گذاری کنیم تا بعد از 5 سال ضمن تامین امنیت غذایی کشور، بازارگردان محصولات کشاورزی منطقه شویم.

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران یادآور شد: با کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی مورد نیازمان حداقل 15 درصد زیر قیمت جهانی تأمین می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.