حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
علت افزایش قیمت دام در هفته‌های اخیر
01 آبان 1399 - 16:01
شناسه : 4754
4

اجرای طرح محدودیت جابه‌جایی و پلاک‌کوبی و بالارفتن نرخ نهاده دو دلیل افزایش قیمت دام در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود، اما کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه خریداری برای دام با قیمت کنونی نیست بازار راهی جز بازگشت به نرخ‌های منطقی ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایلنا؛ در دو […]

ارسال توسط :
پ
پ

اجرای طرح محدودیت جابه‌جایی و پلاک‌کوبی و بالارفتن نرخ نهاده دو دلیل افزایش قیمت دام در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود، اما کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه خریداری برای دام با قیمت کنونی نیست بازار راهی جز بازگشت به نرخ‌های منطقی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایلنا؛ در دو هفته گذشته قیمت فروش هر کیلوگرم گوساله زنده از 31 تا 32 هزار تومان به 45 هزار تومان و هر کیلوگرم گوسفند از 38 تا 40 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش یافته است.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، دو دلیل عمده برای افزایش قیمت 10 تا 15 هزار تومان برای هر کیلوگرم دام را عنوان کرد.

وی گفت: مهترین دلیل اعمال محدودیت جابه‌جایی دام و پلاک‌کوبی است توسط سازمان دامپزشکی کشور در حال اجرا است.

پوریان ادامه داد: با اجرای طرح مذکور جابه‌جایی دام‌ها بین استانی یا درون استانی با کندی انجام می‌شود در نتیجه برخی از میادین عرضه با کمبود دام مواجه شده و قیمت‌ها به شکل جهشی افزایش یافته است.

وی هدف اجرای این طرح از سوی سازمان دامپزشکی را بهبود نظارت بر سلامت دام‌ها و جلوگیری از قاچاق عنوان کرد.

پوریان معتقد است؛ هر چند اهداف طرح درست و منطقی است، اما زمان اجرای آن مناسب نیست چراکه بازار کالاهای اساسی ملتهب بوده و هر تصمیمی حتی با هدف درست می‌تواند شرایط را بدتر کند و تصمیمات باید با در نظر گرفتن شرایط باشد.

رئیس شورای تأمین دام کشور از دیگر دلایل افزایش قیمت دام در هفته‌های اخیر را رشد قیمت نهاده‌ها و مشکلات موجود در تأمین آنها دانست و افزود: در حال حاضر علاوه‌بر افزایش قیمت، تأمین نهاده‌های دامی نیز با مشکل انجام می‌شود که تأثیر خود را بر بالارفتن هزینه تمام شده تولید گوشت قرمز گذاشته است.

پوریان خواستار توجه بیشتر دولت برای رفع مشکلات تأمین و نرخ بالای نهاده‌های دامی شد.

وی تأکید کرد: به‌رغم وجود مشکلات عنوان شده، جهش نرخ دام کاذب بوده و انتظار می‌رود کاهش قیمت اتفاق بیفتند.

پوریان از نتایج منفی افزایش کاذب قیمت دام در هفته‌های اخیر، کاهش چشمگیر خرید و فروش دام و همچنین توقف طرح خرید حمایتی گوشت از دامداران عنوان کرد.

وی گفت: در طرح حمایتی هر کیلوگرم گوشت منجمد کارتن شده از دامداران 72 هزار و 500 تومان خریداری می‌شد که با جهش قیمت در هفته‌های اخیر این طرح متوقف شده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور با تأکید بر اینکه در حال حاضر میزان تولید در بخش گوشت قرمز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، افزود: جمعیت دام سبک کشور 70 میلیون راس است و پیش‌بینی می‌کنیم از نیمه دوم سال‌جاری تا پایان سال، دست کم 335 هزار رأس دام سنگین به بازار عرضه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.