دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت از افزایش ۵۰ درصدی قسمت محصولات این صنعت بهدلیل افزایش قیمت و مشکلات تأمین مواد اولیه خبر داد و گفت که در پی شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن تقاضای ماءالشعیر و مالت ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دیدهبان امنیت غذایی به نقل از ایسنا، سید حمیدرضا کمال علوی، اظهار کرد: امسال بهدلیل افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مجبور شدیم دو مرحله افزایش قیمت داشته باشیم. در حال حاضر علاوهبر مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه، عدم ثبات قیمتها نیز تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.
وی با بیان اینکه صنعت ماءالشعیر وابستگی زیادی به مواد اولیه وارداتی دارد، تصریح کرد: بخشی از ماده اصلی تشکیلدهنده ماءالشعیر یعنی مالت و رازک از طریق واردات تأمین میشود.
قیمت بطری یک لیتری ماءالشعیر، از آبان ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان
به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت، هر بطری یک لیتری ماءالشعیر از آبان ماه به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد. قیمت این محصول در سال گذشته ۷۰۰۰ تومان بوده است، یعنی محصولات این صنعت حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دارد.
کرونا هم بازار داخل را راکد کرد و هم بازار خارجی
وی همچنین از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تقاضای ماءالشعیر و مالت در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: پیش از کرونا محصولات ما در سفره مردم وجود داشت، اما در شرایط کنونی که مردم بیشتر درگیر تأمین کالاهای اساسی زندگی خود هستند تقریباً ماءالشعیر از سفره بیشتر مردم حذف شده است.
کمال علوی همچنین در ادامه گفت که در پی شیوع ویروس کرونا صادرات محصولات این صنعت هم تضعیف شده و فقط مقدار کمی صادرات به عراق و برخی دیگر از کشورهای همسایه انجام میشود. اما بهطور میانگین در سالهای گذشته ۱۰ درصد تولیدات ماءالشعیر و مالت صادر میشد که حالا به مراتب خیلی کمتر شده است.
ثبت دیدگاه