حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
مزیت‌های مصرف مرغ سایز برای مصرف‌کنندگان و کشتارگاه‌ها
18 اسفند 1399 - 15:07
شناسه : 6574
6

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با بیان اینکه در همه کشورها از مرغ سایز با وزن بین ۱.۲ تا ۱.۵ کیلوگرم استقبال می‌شود، گفت: هر چقدر سن دام کمتر و سایز پرنده کوچکتر باشد، کیفیت گوشت آن بهتر خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به […]

ارسال توسط :
پ
پ

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با بیان اینکه در همه کشورها از مرغ سایز با وزن بین ۱.۲ تا ۱.۵ کیلوگرم استقبال می‌شود، گفت: هر چقدر سن دام کمتر و سایز پرنده کوچکتر باشد، کیفیت گوشت آن بهتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، محمدرضا عبادی، افزود: به‌طور حتم باید نسبت به صنعت طیور اقدامات جدی صورت بگیرد اولین اقدام عملی و هر چند دیرهنگام بحث احیای مرغ آرین ایرانی است، زیرا دو دهه از مرغ آرین ایرانی غافل شدیم و اما خوشبختانه در سه تا چهار سال اخیر تدبیر و تأکید مقام معظم رهبری و  دیگر مسئولان به لاین و امنیت غذایی در حوزه مرغ و تخم‌مرغ را به‌گونه‌ای داریم که امروزه شاهد هستیم که طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۵۰ درصد جوجه‌های گوشتی کشور تا پایان سال ۹۹ آرین خواهد بود.

به گفته وی، برای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری تولید مرغ آرین بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از بازار است.

عبادی خاطرنشان کرد: این سویه، پایه هلندی دارد و در سال ۱۳۷۰ تحت عنوان مرغ لاین وارد کشور شد و تا پایان دهه ۷۰ بیش از ۸۰ درصد بازار کشور را در دست گرفت، اما در دهه ۸۰ به‌دلیل مشکلات اعتباری و غفلت مسئولان سهمش به کمتر از یک درصد در بازار داخلی  رسید.

وی ادامه داد: غفلت ضربه سنگینی به سویه آرین بود اما با کارهای تحقیقاتی که انجام شد در دو تا سه سال اخیر، مشخص شد این سویه با وزن‌گیری خوب تا سن ۳۵ روزگی برای مرغ تولید و عرضه مرغ کامل مناسب است به‌طوری‌که این سویه از ۳۵ تا ۴۰ روزگی وزن و ضریب تبدیل خوبی دارد و می‌تواند برای یک خانوار ۴ نفره مرغ ۱.۶ کیلوگرمی خوبی از لحاظ سایز، وزن و سن داشته باشد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی گفت: اگر سویه آرین ایرانی را با سویه‌های خارجی مقایسه کنیم، نحوه پرورش و تولید متفاوت خواهد بود زیرا آنها سویه‌های وارداتی سنگین وزن و سریع و الرشد هستند و برای اهداف خاصی تولید شده‌اند که شاید با توجه به نحوه عرضه و فرهنگ مصرف در کشور ما سویه آرین تطابق بهتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بررسی‌های میدانی مشخص می‌شود که ساکنین شهرهای مرزی بویژه جنوب کشور که تجربه مصرف مرغ‌های فرانسوی و برزیلی با وزن‌های  ۱.۲ تا ۱.۵ کیلوگرمی را دارند بیشتر بدنبال و خواستار مرغ  کوچک وزن هستند در حالی که استان‌های مرکزی و یا شمالی کشور مرغ درشت را می‌پسندند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این تفاوت در سلیقه را بایستی در گذشته و سابقه جستجو کرد چرا که یکی دو دهه قبل مرغ درشت را مرغ خوب و  سالم و مرغ‌های کوچک و ریز را مرغ‌های ضعیف یا به اصطلاح مرغ پنچری و مریض می‌دانستند و هنوز مردم این دیدگاه را دارند که مرغ ریز مرغ مریض است.

وی ادامه داد: ما باید پس از اصلاح فرهنگ تولید و توزیع روی فرهنگ مصرف کار کنیم و به مردم این اعتماد را بدهیم که مرغ ریز مرغ پنجری نیست همانگونه که به‌طور حتم گوشت میش با گوشت بره و شیشک، و گوشت گوساله از گوشت گاو متفاوت و بهتر است.

عبادی افزود: به‌طور حتم هر چقدر سن دام کمتر و سایز پرنده کوچکتر باشد، کیفیت گوشت آن بهتر خواهد بود، اما چرا این موضوع در مرغ برعکس شده ذهنیتی است که ایجاد شده اما باید بدانیم به هر میزان عضله مرغ ضخیم باشد ارزش غذایی کمتری دارد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان مرغ آرین را کامل و بی‌عیب دانست و افزود: ممکن است مرغ آرین در مراحل رشد اندکی با سویه‌های خارجی متفاوت باشد اما به‌طور حتم عیب نیست و می‌تواند با فرایند اصلاح نژادی و مدیریت صحیح تغذیه و پرورشی در کوتاهترین زمان برطرف شود.

عبادی درباره عملکرد کشتارگاه در عرضه مرغ سایز گفت: برخی مدعی هستند کشتار مرغ با وزن سنگین برای کشتارگاه از لحاظ کاهش افت به صرفه‌تر است اما این موضوع علمی نیست زیرا این افت نیست بلکه بخشی از آن مربوط به ضایعات است که قابل فرآوری و استفاده در بخش‌های دیگر تولید قابل استفاده است.

وی افزود: اگر در بحث کشتار مرغ سایز، سازمان دامپزشکی به‌طور جدی ورود پیدا کند و مأموران با دقت و سختگیری بیشتری عمل کنند به‌طور حتم مرغ‌های درشت در اولویت قرار نخواهند گرفت و برنامه‌ریزی و اصول قطعه‌بندی و عرضه و قیمت‌گذاری مرغ قطعه‌بندی بهتر انجام خواهد شد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان یکی از چالش‌های موجود در زنجیره تولید تا مصرف مرغ کشور را  محل و نوع قطعه‌بندی و اضافه کردن برخی افزودنی‌ها و قیمت‌گذاری دانست و افزود: به منظور جلوگیری از هدررفت منابع و بهره‌وری بالاتر در حلقه تولید و توزیع و نیز دفاع از حقوق و سلامت مصرف‌کننده بایستی متخصصین به کمک مسئولین، بازنگری ویژه‌ای را در این بخش داشته و نسبت به تدوین و ارائه دستورالعمل و فرمول‌های استاندارد و منطقی در این حوزه  اقدام کنند.

بیش از ۷۵ درصد عرضه مرغ تولیدی دنیا قطعه‌بندی و منجمد است

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان درباره اصلاح فرهنگ توزیع گفت: اکنون در دنیا بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد مرغ مصرفی به صورت قطعه‌بندی  و منجمد عرضه می‌شود، اما در کشور ما به‌طور کامل برعکس است.

وی با بیان اینکه مصرف مرغ ما از الگوی جهانی متفاوت است افزود: در کشور ما میزان مرغ قطعه‌بندی ۲۰ تا ۲۵ درصد و بیش از ۷۰ درصد مرغ به صورت کامل  و عمدتاً گرم توزیع  می‌شود.

 عبادی اظهارداشت: برای مرغ قطعه‌بندی باید استراتژی تولید تغییر یابد یعنی عضله سینه و ران مرغ بزرگ شود تا محصول قابلیت قطعه‌بندی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قطعه‌بندی مرغ باید در کشتارگاه‌ها و واحدهای بسته‌بندی انجام شود افزود: در این شرایط دور ریز و ضایعات مرغ، قابل استفاده و بازیابی برای خوراک دام و طیور است و پرت و دور ریز کمتری خواهد داشت.

عبادی ادامه داد: علاوه‌بر آن یکی از مکان‌هایی که سلامت مصرف‌کننده را تحت تأثیر قرار می‌گیرد واحدهای فروش و عرضه مرغ است که محصول (مرغ کامل) از پلاستیک خارج می‌شود و روی پیشخوان و  تخته قطعه‌بندی می‌شود که حتی اگر فروشنده هر شب تخته و پیشخوان را شستشو دهد، باز هم به‌دلیل اینکه روی این تخته ماهی، مرغ، بلدرچین و گوشت قطعه‌بندی و تمیز می‌شود آلودگی می‌تواند به سایر انواع گوشت و به خانوارها منتقل شود.

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان درباره آمار جهانی و نقش صنعت طیور در دنیا و مقایسه با ایران، گفت: طبق آمار جهانی در سال ۱۹۶۵  اوایل رشد صنعت طیور، میزان سرانه مصرف مرغ درجهان بین دو تا ۲.۵ کیلوگرم بود و در سال ۲۰۱۵ میزان مصرف سرانه ۱۴ کیلوگرم شد اگر این آمار را با مصرف سایر گوشت‌ها مقایسه کنیم در سال ۱۹۶۵ مصرف سرانه گوشت قرمز ۸ کیلوگرم بود که در سال ۲۰۱۵ به ۷.۵ کیلوگرم رسید یعنی نه تنها افزایش نداشت بلکه کمتر هم شد.

عبادی اظهارداشت: طبق آمارها در سال ۱۹۶۹ تولید گوشت مرغ در ایران ۵۳ هزار تن بود و رتبه ۲۷ جهان را داشتیم که در سال ۱۳۵۸ میزان تولید به ۱۹۵ هزار تن رسید. در سال ۲۰۰۱ به ۸۵۹ هزار تن و سال ۲۰۰۹ به یک میلیون و ۶۱۰ هزار تن و در ۲۰۱۹ به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: از لحاظ رتبه‌بندی جهانی در سال ۱۹۶۹ در رتبه ۲۷ بودیم، اما در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به رتبه ششم تا هفتم رسیدیم که نشان می‌دهد که صنعت طیور در کنارش به‌دلیل مصرف سرانه کشور، رشد چشمگیری داشته است و این رشد باعث شده که فرهنگ مصرف مردم ما روی گوشت سفید افزایش یابد و این خیلی خوب است و ارتقائ سلامت جامعه  را تضمین می‌کند. و بدنبال آن موضوع پر اهمیت پایداری را در بحث محیط زیست و تغییر اقلیم خواهیم داشت.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان افزود: طبق برآوردها اگر جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر برسد، این جمعیت با منابع محدود غذایی روبرو می‌شود بنابراین ناچاریم در استفاده از منابع،  استراتژی  دقیق و مشخصی را تعریف کنیم. به عبارت دیگر آن قسمتی که منابع خوراکی که بیشتر مصرف می‌شود و یا فشار بیشتری که به اکوسیستم و اقلیم داریم را  کم کنیم.

وی اضافه کرد: پرورش دام‌های سبک و سنگین و  فشار انها به مراتع و تغییرات اقلیم و تولید گازهای گلخانه‌ای و متان که از دام‌های نشخوارکننده تولید می‌شود یکی از مباحث نوین است که در دو دهه اخیر روی آن پرداخته‌اند همین باعث شده فشار از سمت تولید گوشت قرمز به سمت گوشت سفید بیاید و این موضوع در الگوی افزایش مصرف گوشت مرغ نمود پیدا کرده است.

عبادی گفت: کشور ما نیز تابع همین الگوست حتی با آهنگ رشد قوی‌تری (به‌دلیل ممنوعیت گوشت خوک)، ما از لحاظ صنعت طیور رشد چشمگیری داشته‌ایم که اگر بتوانیم موانعی که بر سر راه این صنعت است را برطرف کنیم می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: کشور ما با محدودیت منابع آبی روبروست که این نیز حائز اهمیت است چرا که بهره‌وری برای تولید گوشت قرمز تقریباً ۴ صدم است یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر آب ۴۰ گرم گوشت قرمز تولید می‌شود اما برای مرغ بهره‌وری ۶ برابر است یعنی ۲۴ صدم است یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر اب ۲۴۰ گرم گوشت مرغ تولید شود.

وی ادامه داد: کشور به‌دلیل شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک دارای کمبود منابع آبی است بنابراین گریزی نداریم جز اینکه منابع را هدفمند استفاده کنیم بنابراین اگر بخواهیم سلامت جامعه و مصرف پروتئین مردم را حفظ کنیم، نیاز است که به صنعت طیور بهای بیشتری بدهیم.

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان اضافه کرد: اما بایستی استراتژی تولید و توسعه در دامپروری به‌طور کامل برای مسولین مشخص شود و ببینیم آیا نیاز است که دامپروری دام‌های بزرگ را با سهمی از منابعی که اینها مصرف می‌کنند و سهمی از آلایندگی‌ها را دارند داشته باشیم و یا اینکه به تولید دام‌های کوچک، طیور و ماهی بپردازیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.