حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4519 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
مفاد اجرای تفاهم‌نامه سازمان مرکزی تعاون روسـتایی ایران با شـبکه توسـعه اجتماعی رسالت
22 اردیبهشت 1400 - 13:01
شناسه : 7438
7
مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: مجری تفاهم‌نامه سازمان مرکزی تعاون روسـتایی ایران با شـبکه توسـعه اجتماعی رسالت، مفاد مندرج در این تفاهم‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی مربوطه را برای اطلاع‌رسانی تشکل‌های کشاورزی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی و بهره‌مندی آنها از خدمات اعتباری و فنی در راستای ایجاد کانون‌های همیاری اجتماعی بخش روستایی و کشاورزی تشریح کرد.
ارسال توسط : منبع : پات
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مسعود عدل‌طلب، گفت: براساس این تفاهم‌نامه، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌ها و همچنین اصناف کشاورزی می‌توانند به‌عنوان سازمان حامی، مقدمات و بستر مناسب را برای اعضای خود جهت استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه بانک رسالت برای توسعه فعالیت‌ها و کارآفرینی آنها فراهم سازند. همچنین سازمان مرکزی و سازمان‌های تابعه می‌توانند جهت رفاه پرسنل خود نیز اقدام به تشکیل کانون‌های همیاری اجتماعی نمایند و با عضویت در این شبکه از تسهیلات بانک قرض‌الحسنه رسالت بهره‌مند شوند.

وی افزود: کانون همیاری اجتماعی نوعی تشکل است که اعضای آن افراد مرتبط به هم در سطح روستا، در سطح محل، در سطح تشکل و یا در سطح سازمان می‌باشند. در این راستا، می‌تواند هزاران جمع مردمی تحت عنوان کانون همیاری اجتماعی در تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، سازمان‌ها و روستاهای سراسر کشور شکل بگیرند. این کانون‌ها توسط فعالین اجتماعی و تحت پوشش یک سازمان مردم نهاد تحت عنوان شبکه توسعه اجتماعی رسالت رهیاری شده و موجبات هم‌افزایی در جهت دستیابی به اهداف کانون را با بهره‌گیری از ظرفیت سنت پسندیده قرض‌الحسنه فراهم می‌کنند.

مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد با اشاره به اینکه توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در شهرهای کوچک و روستاها یکی از ابعاد اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و تقویت فرهنگ و پیشرفت و آبادانی کشور را بدنبال دارد، اظهار داشت: در همین راستا با همکاری راهبران کانون‌ها و رهیاران تخصصی، استعدایابی از بین اعضا ومهارت افزایی ایشان صورت پذیرفته و سپس هسته‌های کار وزندگی شکل می‌گیرند. وی تأکید کرد ارتقاء کیفیت تولید و رقابت‌پذیری محصولات در کسب و کارهای خرد و خانگی نیازمند مدیریت زنجیره ارزش شامل تعریف و طراحی محصول، تأمین مواد اولیه، تولید و بازاریابی و فروش می‌باشد و در کانون‌های همیاری اجتماعی براساس بستری که شبکه توسعه اجتماعی رسالت فراهم ساخته است این امر محقق می‌شود.

عدل‌طلب با بیان این عنوان که یکی از مهمترین دغدغه‌های هسته‌های کار و زندگی نحوه تأمین ابزار کار و تجهیزات، مواد اولیه و از سویی دیگر بازاریابی و فروش محصولات تولید شده و حذف واسطه‌های غیرضروری است، افزود: براساس این تفاهم‌نامه و بدین منظور یک پلتفرم بازار آنلاین با نام بازار اعضاء، ویژه‌ عرضه و تقاضای منصفانه و اعتمادساز توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و پیاده‌سازی شده و در دسترس اعضاء قرار می‌گیرد. از آنجا که ارائه خدمات بانکی شرعی، آسان و ارزان یکی از خواسته‌های اصلی اعضای کانون‌های همیاری اجتماعی و هسته‌های کار و زندگی به شمار می‌رود، بدین منظور الگوی بانکداری اجتماعی و همیاری قرض‌الحسنه برای دریافت خدمات غیرحضوری در تمامی نقاط کشور توسط شـبکه توسـعه اجتماعی رسالت در دسترس اعضاء قرار می‌گیرد.

مجری تفاهم‌نامه در ادامه گفت: یکی از مسائل مبتلا به عموم مردم در اخذ تسهیلات بانکی تهیه ضمانت و وثیقه است که این مهم نیز با طراحی و پیاده‌سازی یک سامانه اعتبارسنجی با نام مرآت با رعایت اصول علمی و بهره‌گیری از سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی به جای ضمانت و اسناد دارایی، توسط یکی از برترین شرکت‌های دانش‌بنیان پردازش اطلاعات مالی کشور تسهیل گردیده است. در این سامانه اعتبارسنجی هنگامی که سطح اعتباری اعضا به کاملاً متناسب برسد نیازی به ارائه ضامن ندارند و در سطح ممتاز نیز نیازی به ارائه اسناد تضمینی نخواهند داشت.

عدل‌طلب در خصوص روند اجرای تفاهم‌نامه عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای تشکیل جلسات به منظور تبیین و توجیه موضوع و نحوه تشکیل کانون‌های همیاری اجتماعی در سطح سازمان مرکزی و اتحادیه‌های ملی با هماهنگی دبیرخانه توسعه اجتماعی رسالت انجام شده و ضروری است در سطح استان‌ها نیز این هماهنگی و برنامه‌ریزی با دبیرخانه‌های استانی شبکه توسعه اجتماعی رسالت انجام شود. بعد از تبیین و توجیه موضوع و زمینه‌سازی فرهنگی برای پذیرش ذینفعان کانون‌های همیاری اجتماعی تشکیل و امکان بهره‌مندی از تسهیلات تعریف شده در تفاهم‌نامه فراهم خواهد شد. همچنین در نظر است کارگروهی با حضور نمایندگان معاونت‌ها و دفاتر سازمان مرکزی تشکیل شود تا با مشارکت جمعی امکان تحقق مفاد تفاهم‌نامه بیش از پیش فراهم شود.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شبکه توسعه اجتماعی رسالت در روز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و جمعی از معاونین و مدیران ستادی سازمان مرکزی تعاون روستایی و مسئولین شبکه توسعه اجتماعی رسالت امضا شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.