حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ویژگی‌های وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم
25 خرداد 1400 - 14:10
شناسه : 7791
10
دولت سیزدهم تا چند ماه دیگر آغاز به کار می‌کند و وزیر کشاورزی این دولت باید به آخرین علوم و فن‌آوری روز دنیا آشنا بوده و آن را به کار گیرد. تأمین امنیت غذایی پیچیدگی‌هایی دارد که سکاندار بخش کشاورزی به‌عنوان تأمین‌کننده غذا باید پیچ و خم آنرا باید بداند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم کار بسیار سختی در پیش دارد که بتواند حداقل از وابستگی 90 درصدی به واردات روغن، وابستگی بیش از 70 درصدی به خوراک دام که سالانه 4.5 میلیارد دلار ارز دولتی به پای واردات آن ریخته می‌شود، واردات گوشت، شکر، برنج و گندم بکاهد، اما به اذعان کارشناسان و نهادهای بین‌المللی، بدون کار علمی و پژوهش و استفاده از فن‌آوری‌های نوین این کار بسیار سخت خواهد بود.

اگرچه آمارهای خود وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، تولید محصولات کشاورزی در کشور بیش از 120 میلیون تن و بعضاً تا 134 میلیون تن در سال است، اما وابستگی در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک بالاست و نگرانی را برای تأمین امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم بیشتر کرده است.

در این میان مشکلات توزیع و بازاررسانی، ضعف در برنامه‌های صادرات و واردات، بهره‌وری پایین تولید کشاورزی و آب نیز وجود دارد که با روش‌های سنتی نمی‌توان آنها را مدیریت کرد، در حالی که کشورهای دور و اطراف ما با روش‌های نوین و فن‌آوری‌هایی که امروزه رایج است، به راحتی با آنها مقابله می‌کنند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد به نقش فن‌آوری‌های نوین نظیر استارت‌آپ‌ها در تأمین امنیت غذایی کشورها تأکید می‌کند، این در حالی است که در بخش کشاورزی کشور استفاده چندانی از این فن‌آوری نمی‌شود، این ابزار می‌تواند بخشی از مشکلاتی که کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را برطرف کند.

 براساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد طی 40 سال آینده 90 درصد امنیت غذایی جهان وابسته به تحقیق و پژوهش و استفاده از فن‌آوری‌های نوین خواهد بود، در این زمینه استارت‌آپ‌ها نقش زیادی در توزیع کالا و ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان و تولیدکنندگان دارد.

فائو در گزارشی اعلام کرده است: «در کشور قزاقستان 80 درصد شیر تولیدی این کشور از دامداران سنتی که هر خانوار حدود 4 رأس دام نگهداری می‌کنند تأمین می‌شود پس از آنکه این کشور جزو اتحادیه اوراسیا درآمد استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای شیر تعیین شده و در این میان استارت‌آپ‌ها به کمک این بخش آمده است».

فائو می‌نویسد: «کارخانه‌های جمع‌آوری شیر که در فاصله‌های خیلی دور هم واقع شده‌اند، توصیه‌های بهداشتی را به دامداران از طریق این استارت‌آپ‌ها اعلام می‌کنند و از این طریق شیر تولیدی دامداران بهداشتی‌تر و منطبق بر استانداردهای تعیین شده می‌شود و از ضرر و زیان آنها جلوگیری می‌شود».

این استارت‌آپ‌ها همچنین باعث هماهنگی بیشتر این کارخانه‌ها در جمع‌آوری شیر دامداران می‌شود.

استارت‌آپ‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارند از آن برای حذف دلالی واسطه‌گری محصول برنج در هند و کشورهای جنوب شرق آسیا که تولیدکننده این محصول هستند، نیز استفاده می‌شود و توانسته‌اند با این فن‌آوری دلالی را کنترل کنند.

علاوه بر این از طریق استارت آپها  آمار ها و اطلاعات کشاورزی را می‌توان در اخیتار کشاورزان قرار داد، این آمارها به کشاورز کمک می کند که چه محصولی کشت کنند بنابراین داستان یکسال مازاد تولید و دورریزی محصول و سال دیگر کاهش تولید و قیمت های سرسام آور را نخواهیم داشت.

نکته بعدی اینکه اینکه آمارهای کشاورزی به نحوه مراقبت آنها از مزارع کمک می‌کند و آمارهای سطح کشت و تقاضا به کشاورزان برای بازاریابی در استانهای مختلف کمک خواهد کرد.

همچنین در این استارت آپها توصیه ها و آموزش‌های کشاورزی ارائه می شود که تولید و درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد.

 کشاورزی امروزه تنها تامین غذا نیست، بلکه این بخش در مناسبات سیاسی کشورها هم تاثیر گذار شده است، چند دهه است کشورهای سلطه گر از گزینه تحریم به  عنوان ابزار کم هزینه تر از جنگ برای مقابله با دیگر کشورها استفاده می‌کنند که این مسئله اهمیت خوداتکایی در تامین غذا را بیشتر کرده است.

کرونا هم بیش از گذشته اهمیت بخش کشاورزی را روشن کرده است که در این دوران بسیاری از کشورهای صادر کننده صادرات را متوقف و یا محدود کردند و قیمت محصولات استراتژیک بالا رفت بیش از 50 درصد قیمت خوراک دام و گندم در بازارهای جهانی در یکسال گذشته افزایش یافته است.

حال که دولت سیزدهم تا چند ماه دیگر آغاز به کار می‌کند، باید وزیر بخش کشاورزی این دولت به آخرین علوم و فن‌اوری‌های روز دنیا  آشنا بوده و آنرا به کار گیرد. تامین امنیت غذایی در جهان امروزه با پیچیدگی هایی همراه است که باید سکاندار بخش غذا تمام پیچ و خم آن را بداند. کشاورزی دیگر تنها تولید نیست، بازرگانی، توزیع، صادرات و و واردات و استفاده از تکنولوژی‌های نوین همه کمک کننده به تولید و امنیت غذایی کشور است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.