حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4529 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پیش بینی تولید ۲۵ میلیون اصله نهال مثمر در سال جاری
05 بهمن 1399 - 16:00
شناسه : 6126
7

۲۵ میلیون اصله نهال مثمر در نهالستان‌های مجاز کشور امسال برآورد تولید شده و آماده الصاق شناسه و توزیع هستند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، معاون کنترل گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ضمن بیان این مطلب افزود: این میزان […]

ارسال توسط :
پ
پ

۲۵ میلیون اصله نهال مثمر در نهالستان‌های مجاز کشور امسال برآورد تولید شده و آماده الصاق شناسه و توزیع هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، معاون کنترل گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ضمن بیان این مطلب افزود: این میزان تولید نهال مجوزدار نسبت به سال ۹۸ رشد ۷ تا ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

عبدالرضا کاوند اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیون اصله نهال مثمر که در نهالستان‌های مجاز در سال جاری تولید شده از سوی این مؤسسه، شناسه دریافت کرده‌اند.

وی گفت: فرآیند تهیه شناسه برای نهال‌های مجاز از نیمه آبان ماه آغاز و تا فروردین سال آینده ادامه دارد.

کاوند ادامه داد: نهال‌هایی که در طول دوران رشد در نهالستان‌های مجاز، توسط  کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یا از سوی کمیته فنی نهال استان‌های سراسر کشور مورد نظارت، پایش و تأیید قرار می‌گیرند، اجازه الصاق شناسه به آن‌ها داده می‌شود.

وی با بیان این که نزدیک به ۴۰۰ نهالستان از مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مجوز تولید دریافت کرده‌اند، اذعان داشت: سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد به نهالستان‌های مجاز کشور اضافه و به همین میزان از گردونه تولید خارج می‌شوند و از این رو در زمینه احداث نهالستان‌های مجوزدار در کشور به نقطه تعادل رسیده‌ایم.

کاوند با اشاره به این که نهال‌های تولید شده در نهالستان‌های مجوزدار از نظر اصالت رقم، سلامت و عدم ابتلا به بیماری‌های قرنطینه‌ای تأیید شده‌اند، از متقاضیان و باغداران خواست نهال مورد نیاز خود را فقط از نهالستان‌های مجاز تهیه کنند.

وی افزود: خرید نهال از نهالستان‌های غیر مجاز با ریسک همراه است و باغدار ممکن است برای پنج تا ۱۰ سال خود را گرفتار کند.

معاون کنترل گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: متقاضیان نهال برای دسترسی به فهرست نهالستان‌های مجاز کشور می‌توانند به سایت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و یا به سازمان‌های جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه کنند.

وی در مورد شرایط جابجایی نهال نیز اظهار داشت: : در فصل جابجایی نهال، تنها نهال‌هایی که دارای مجوز تولید هستند و شناسه و گواهی بهداشت دریافت کرده اند، اجازه جابجایی دارند.

کاوند گفت: اگر تشخیص داده شود نهالی به بیماری به ویژه بیماری‌های قرنطینه‌ای آلوده است، حتماً باید توسط کارشناسان قرنطینه معدوم و از جابجایی آن جلوگیری شود.

وی از مراکز نیروی انتظامی و پلیس راهور خواست تا در مبادی ورودی و خروجی شهرها بر جابجایی محموله‌های حاوی نهال با کمک کارشناسان حفظ نباتات و قرنطینه نظارت کنند.

کاوند در همین حال خواستار همکاری مسئولان شهرداری‌ها، تعزیرات حکومتی و دادستانی‌ها در زمینه مدیریت ساماندهی تولید و توزیع نهال شد و افزود: افرادی که از مراجع معتبر در تهیه نهال نیستند نباید در مبادی ورودی یا خروجی شهرها مستقر و اقدام به فروش نهال‌های غیر مجاز کنند و موجب ایجاد مشکلات برای باغبانی کشور شوند.

وی درباره زمان جابجایی نهال نیز بیان داشت: زمان جابجایی نهال به شرایط اقلیمی استان‌ها بستگی دارد و عموماً با نخستین خزان در پاییز و افت درجه حرارت، نهال به خواب می‌رود و امکان جابجایی آن وجود دارد.

کاوند خاطرنشان کرد: اگر نهال‌ها بعد از فعال شدن جوانه‌ها جابجا شوند، درصد افت بالا می‌رود، بنابراین جابجایی نهال‌ها پس از رشد جوانه‌ها ممنوع است.

وی در مورد نهال‌های غیر مثمر نیز گفت: هر چند به موجب قانون، وظایف مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در حوزه کنترل و جابجایی نهال‌های مثمر است، اما با هدف ساماندهی تولید و جابجایی نهال در کشور، به نهال‌های غیر مثمر نیز توجه داریم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.