حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کشت ۸۸ هزار هکتار سویا، کنجد و آفتابگردان روغنی در سال زراعی جاری
30 شهریور 1400 - 15:03
شناسه : 9134
4
معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، سطح سبز کشت ارقام روغنی سویا، کنجد و آفتابگردان در سال زراعی جاری را در شرایط خشکسالی نزدیک به ۸۸ هزار هکتار اعلام کرد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، غلامحسین خدرایی افزود: در سال زراعی جاری حدود ۲۸ هزار هکتار در سه استان گلستان، مازندران و اردبیل زیر کشت سویا رفته است.

وی پیش‌بینی کرد: از این سطح حدود ۶۰ هزار تن محصول برداشت شود.

خدرایی افزود: کشاورزان می‌توانند سویای تولیدی خود را با قیمت خرید تضمینی مصوب در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دهند.

وی اظهار داشت: برداشت سویا تقریبا از اواخر مهرماه سال جاری آغاز می‌شود.

خدرایی اضافه کرد: برای سال زراعی آینده نیز نزدیک به دو هزار تن بذر سویا از ارقام مختلف تهیه شده است.

معاون طرح دانه‌های روغنی کشور درباره سطح زیر کشت کنجد در سال زراعی جاری گفت: حدود ۵۰ هزار هکتار کشت کنجد داشته‌ایم که بیشتر در مناطق جنوبی و گرم کشور است.

وی پیش‌بینی کرد: از این سطح کشت شده، نزدیک به ۵۰ هزار تن کنجد تولید شود.

خدرایی ادامه داد: از تولید ۵۰ هزار تن کنجد حدود ۲۵ هزار تن روغن استحصال می‌شود.

وی با اشاره به برنامه توسعه کشت رقم مقاوم به ریزش کنجد گفت: امسال رقم مقاوم به ریزش در حدود چهار تا پنج هزار هکتار از اراضی کشت شد.

خدرایی با بیان این که این رقم قابل برداشت با کمباین معمولی است، گفت: یکی از مشکلات کشاورزان این است که مجبورند محصول کنجد را با دست برداشت کنند که زمان‌بَر و پُر هزینه است.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بیشترین توسعه کشت رقم مقاوم به ریزش را در اراضی استان خوزستان داشته‌ایم و قصد داریم ظرف چهار سال، کشت این رقم را به منظور کاهش هزینه‌های تولید در سطح وسیعی گسترش دهیم.

وی اجرای طرح پایلوت تغذیه کنجد در استان‌هایی همچون گلستان، خوزستان، جنوب کرمان و مازندران را از جمله اقدامات و برنامه‌های دفتر دانه‌های روغنی نام برد و اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی در زمینه تغذیه کنجد به منظور افزایش عملکرد و کیفیت آن در حال انجام است.

خدرایی، زمان آغاز برداشت کنجد را از اوایل مهر عنوان کرد.

وی درباره کشت آفتابگردان گفت: در سال زراعی جاری، بیش از ۵۰ هزار هکتار آفتابگردان کشت شده که نزدیک به ۴۰ هزار هکتار آن آفتابگردان آجیلی و حدود ۱۰ هزار هکتار آفتابگردان روغنی است.

معاون طرح دانه‌های روغنی برآورد کرد: از حدود ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت آفتابگردان روغنی نزدیک به ۱۵ هزار تن محصول بدست آید.

وی از برنامه‌ریزی برای توسعه کشت ارقام هیبرید و op آفتابگردان روغنی خبر داد و اذعان داشت: این ارقام مقاوم به خشکی هستند و با یک یا دو بار آبیاری عملکرد تولید بالایی دارند.

خدرایی افزود: برخی از این ارقام روغنی خارجی و برخی تولید داخل هستند.

وی گقت: برداشت آفتابگردان آغاز شده و تا آبان ماه در مناطق گرم ادامه دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.