حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کمبود شدید گندم مخصوص ماکارونی
25 خرداد 1400 - 13:48
شناسه : 7787
9
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی ماکارونی ایران از کمبود گندم مخصوص ماکارونی (دروم) خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که کمبود گندم تأثیر خود را در آینده نزدیک بر تولید و بازار بگذارد و ما شاهد تنش‌های مشابه بازار روغن و مرغ باشیم.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، مهرداد نوری با اشاره به آمار اعلامی از سوی سازمان‌های مختلف برای تولید گندم، اظهار کرد: آمار اعلام شده با واقعیت موجود متفاوت است، چراکه در حالی اعلام می‌شود کمبود تولید گندم نداریم که در گندم دروم کمبود به شدت احساس می‌شود و تولیدکنندگان ماکارونی در تأمین آرد با مشکل روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: آمار ساختگی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تولیدکنندگانی باشد که منتظر دریافت آرد برای ادامه تولید هستند.

نوری گواه ادعای خود را تأخیر طولانی در تحویل سهیمه آرد کارخانه‌ها عنوان کرد.

وی یادآور شد: در مجموع صنایع ماکارونی به 1 میلیون تن آرد مخصوص نیاز دارد که کمتر از 10 درصد آمار تولیدی گندم وزارت جهادکشاورزی است.

نوری تصریح کرد: تولیدکنندگان ماکارونی نسبت به مشکلاتی که امروز درگیر آن شده‌ایم، پیش‌تر به مسئولان هشدار داده و از آن‌ها خواستیم راهکارهای را مد نظر قرار دهند، اما به هشدارها توجه نشد.

نوری تصریح کرد: ما یارانه‌ی که از طریق آرد دولتی به صنایع ماکارونی تعلق می‌گیرد را نمی‌خواهیم و حاضر هستیم اگر گندمی وجود دارد برای تأمین به موقع و کافی، آن را با قیمت بیش از نرخ مصوب دولتی از کشاوزران خریداری کنیم.

وی نرخ گندم در نظر گرفته شده برای صنایع را 2 هزار و 500 تومان عنوان کرد که نصف نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان است.

نوری یادآور شد: صنایع ماکارونی برای مواجه نشدن با این روزها پیشنهاد داده بود که حاضر است؛ هر کیلوگرم گندم را از کشاورزان تا ۵ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری و بهای آن را مستقیم و به روز به حساب‌شان واریز کنند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی گندم را به صورت قطره چکانی و با تأخیر به صنایع تحویل می‌دهد و در برخی موارد تولیدکنندگان برخی استان‌‌ها را به دلیل نبود گندم به استان‌های دیگر ارجاع می‌دهد.

نوری از دیگر مشکلات تولیدکنندگان را عدم تعیین نرخ جدید برای آرد صنایع در سال زراعی جاری عنوان کرد و گفت: سال زراعی جاری از شهریورماه آغاز شده و اکنون 9 ماه از آن گذشته و هنوز قیمت آرد برای صنایع مشخص نیست.

وی معتقد است؛ شرایط کنونی تأمین و توزیع آرد، بلاتکلیفی و سردرگرمی را برای صنایع به همراه داشته است.

نوری پیش‌بینی کرد: کمبود آرد، تأثیر خود را در آینده نزدیک بر تولید و بازار خواهد گذاشت و به زودی شاهد تنش‌های مشابه با بازار روغن و مرغ خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون کارخانه‌های تولید ماکارونی با 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، اظهار کرد: ما نیاز به یارانه آرد دولت نداریم، اگر اجازه دهند خود برای تأمین مواد اولیه تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم و می‌توانیم تولید را به 100 درصد ظرفیت برسانیم.

نوری افزود: دولت با دخالت خود موجب شده هم صنایع زیان ببینند و هم کشاورزان از منافعی که می‌تواند رونق صنعت عاید آن‌ها کنند باز بمانند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.