حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
۱۲۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور دچار فرسایش خاک است
16 دی 1399 - 11:58
شناسه : 5866
6

معاون وزیر جهاد کشاورزی از وقوع فرسایش خاک در ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور خبر داد و گفت: بر اثر عوارض ناشی از کم آبی در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی، بیش از ۱۵ تن فرسایش خاک رخ می‌دهد که از پدیده‌های خطرناک برای طبیعت است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی […]

ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر جهاد کشاورزی از وقوع فرسایش خاک در ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور خبر داد و گفت: بر اثر عوارض ناشی از کم آبی در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی، بیش از ۱۵ تن فرسایش خاک رخ می‌دهد که از پدیده‌های خطرناک برای طبیعت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایرنا، دکتر مسعود منصور، روز سه‌شنبه در نشستی با مسوولان خوی، طرح‌های آبخیزداری را مهمترین گام در جهت جلوگیری از فرسایش خاک دانست و افزود: تاکنون تنها در ۳۰ درصد عرصه‌های طبیعی کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا شده که برای تسریع در اجرای این طرح‌ها نیازمند کمک مجلس و دولت در افزایش اعتبار هستیم.

وی با اشاره به پتانسیل‌های شهرستان خوی در کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب، اضافه کرد: در صورت تشکیل تعاونی‌ و تشکل‌های منابع طبیعی امکان حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش از طرف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره فراهم می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  فقر جوامع بهره‌بردار را یکی ‏از مهمترین عوامل آسیب‌زا در منابع طبیعی و محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: با فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم می‌توان آثار تخریب را کم رنگ‌تر و آنها را به یک حامی و احیاکننده منابع ‏طبیعی تبدیل کرد.

دکتر منصور برای تخصیص اعتبار برای اجرای ۲ طرح و سد آبخیزداری در شهرستان خوی قول مساعد داد.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های منابع طبیعی در شهرستان خوی اظهار داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند پیش ران توسعه بخش کشاورزی در استان و شمال غرب کشور باشد.

عادل نجف‌زاده بر اجرای طرح‌های آبخیزداری تأکید کرد و افزود: علاوه‌بر اجرای این طرح‌ها برای توسعه بخش کشاورزی باید از خروج آب‌های سطحی از دشت خوی با احداث سد جلوگیری کرد.

وی در ادامه خواستار تسریع در تکمیل مطالعات سد غازان چای و آغاز عملیات اجرایی این طرح شد.

حسین عباسی فرماندار شهرستان خوی نیز در این جلسه، این شهرستان را قطب تولید محصولات کشاورزی نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی شهرستان به لحاظ داشتن زیرساخت‌های مرزی زمینی، ریلی و هوایی و قرار گرفتن در نقطه تلاقی مناطق آزاد جلفا و ماکو ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی، توسعه این بخش و رشد اقتصادی شهرستان است.

حسین عباسی به جایگاه نخست شهرستان خوی در سطح کشور در تولید محصولات کشاورزی از جمله عسل، تخمه کدو و آفتابگردان و نهال گردوی پیوندی اشاره و بر تکمیل زنجیره تولید تأکید کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در ۵ هزار هکتار از سطح ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی خوی، خواستار افزایش تسهیلات اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این شهرستان شد.

شهرستان خوی با ۳۸۵هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.