حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 15 ذو القعدة 1442 Thursday, 24 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1148 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
3 دلیلی که اجازه پایین آمدن قیمت میوه را نمی‌دهد
27 مهر 1399 - 12:54
شناسه : 4644
بازدید 139
1

سه دلیل عمده وجود دارد که تا اصلاح نشوند قیمت میوه پایین آمدنی نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت میوه در بازار به رغم قول مسئولان برای تنظیم بازار و کاهش قیمت‌ها همچنان صعودی است و دسترسی مردم متوسط برای این‌گونه محصولات سخت‌تر شده است. ایران سالانه […]

ارسال توسط :
پ
پ

سه دلیل عمده وجود دارد که تا اصلاح نشوند قیمت میوه پایین آمدنی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت میوه در بازار به رغم قول مسئولان برای تنظیم بازار و کاهش قیمت‌ها همچنان صعودی است و دسترسی مردم متوسط برای این‌گونه محصولات سخت‌تر شده است.

ایران سالانه 18 میلیون تن انواع میوه‌ها را تولید می‌کند که در 35 قلم جایگاه اول تا پانزدهم دنیا را دراختیار دارد. تنوع تولید میوه‌ در ایران بسیار زیاد است و به غیر از چهار قلم،آناناس، انبه،موز و نارگیل که شاید نیازی هم به واردات آنها نیست بقیه را از داخل تأمین می‌کند.

با وجود اینکه اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه‌فروشان گفته بود «با عرضه میوه‌های پاییزی، قیمت‌ها کاهش زیادی خواهد داشت.»، جدیدترین قیمت میوه‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران حکایت از عدم کاهش قیمت‌ها حتی با وجود عرضه میوه‌های پاییزی است.

چند دلیل عدم کاهش قیمت میوه

1-قیمت تمام شده تولید بالا است

قیمت تمام شده میوه در کشور بالا است. دلیل عمده آن خُرد بودن اراضی، کم بودن مکانیزاسیون کشاورزی و عدم حمایت‌های دولتی است. همین یک‌ماه پیش دولت قیمت نهاده‌های کود را پنج تا ده برابر افزایش داد. به ازای یک واحد مصرف کود شیمیایی 9 واحد محصول بیشتر می‌شود.

2- وجود دلالی و واسطه‌گری فراوان در بخش کشاورزی

دلالان از زمانی که محصول هنوز نرسیده است بالای سر کشاورز هستند و تا رسیدن به بازار چندین دست این دلالان عوض می‌شوند، دلالی در بخش میوهای وارداتی هم کم نیست گزارش میدانی حاکی است میوه‌های خارجی مانند موز و آناناس که سود بیشتری دارد فقط در میدان مرکزی میوه و تره‌بار چندین دست بین دلالان رد و بدل می‌شود.

3- عدم نظارت بر بازار

نظارتی بر بازار نیست و فروشندگان به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند و کسی نیست بگوید چرا. آنها حتی اجاره مغازه‌ها را هم روی قیمت‌ها می‌کشند و در این میان مسئولان نظارتی گویی وجود ندارند.

جدیدترین قیمت انواع میوه در میدان میوه و تره‌بار تهران به این شرح است:

این نکته را نبیاد از یاد برد که این قیمت‌ها عمده‌فروشی است و زمانی که پای این میوه‌ها به مغازه‌ها برسد طبق قانون 30 درصد و در عمل بیش از 100 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.